Duppen/Mesterduppen. Instruktion. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duppen/Mesterduppen. Instruktion.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Duppen/Mesterduppen. Instruktion.

Hej!

Jag är ny på forumet, men har inte hittat, vare sig här eller i övrigt på internet någon bra instruktion/bruksanvisning för kastflöte duppen. I dem jag köpte medföljde 2 sänken och 2 krokar, men ingen övrig instruktion.
    skulle helst slippa köpa till övriga grejer..
    Vore mkt tacksam om någon kunde bistå med en instruktion över hur den är tänkt att användas/knytas. Jag tänkte inte använda den för bottenmete utan mer som ett kastflöte som skyddar betet vid kast och där man enkelt kan ändra djupet på betet.

Vore mkt tacksam för instruktion! Gärna bild och text!

(Jag svarade på det här inlägget redan samma dag som du postade men av någon anledning gick det aldrig iväg, så här kommer det jag skrev)

Har du flötesstopp hemma? Jag antar att man kan göra egna själv också men så som jag har använt mesterduppen är att jag först trär på ett flötesstopp på linan och sedan flötet. Detta stoppet kommer du använda till att justera djupet på. Nu vet jag inte vilka sänken du fick med men jag skulle bara trä på vanliga blyhagel på linan (anpassa efter vilken krok, samt vilket bete du kommer agna med) och sedan knyter du en knut om kroken enligt eget önskemål. När du vevar upp så åker blyet och kroken upp i flötet och stannar där tills flötet landar i vattnet och blyet, kroken och agnet glider ner till det djup som du har avgjort med flötesstoppet.

Detta förutsatt att du använder det på ett spö med rulle och har lina tillgodo, på ett toppknutet spö är principen densamma men du kan ju inte få till samma längd.
    Ett problem jag har förstått men ej prövat själv är att det blir problematiskt om du ska fiska väldigt djupt och behöver haspla upp flötesstoppet för nylon/flätlina genom alla ringar och på rullen, där har jag förstått att man kan göra egna som är mycket mindre och glider lätt igenom.
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13