Kastmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Niklar, du har rätt. Men med samma utrustning ”kastmetar” (flötmetar) jag på allt från mört och id till sutare och abborre.
    Då snackar jag rulle och spö.
    Flöte, krok och tafs skiljer sig åt men behöver det ju inte.

Man kan inte börja med att ha allt - man får börja lite mer allround.
    Absolut, men man kommer långt med en 9 fots haspel även om jag föredrar matchspöet till det metet du tänker på. Men utan att veta vad han ska meta blir det lätt fel, exempelvis ska man meta abborre med mört är matchspöet inte så lämpligt.

Nått som skiljer sig än mer är tacklet/flötet, stor skillnad på båge, abborre, gädda, sarv, karp, sutare även om alla går att "kastmeta"

Kommentera

Ursprungligen postat av Bassmania Visa inlägg
      Är helt kass på mete å allt som har med det att göra, sist jag metade var man kanske runt 10 å hade ett sånt där stort röd/vit klump som flöte :P

Det jag undrar då är vad som igentligen behövs för att börja meta för en nybörjare så man får en behaglig upplevelse, tänkte framför allt på kastmete, vilka grejer är att föredra och något som är ett "måste" att ha?
      Dom där frigolitflötena är bra till gädd- och gösmete.
      Man förlänger pinnen med en Ca 20-25 cm lång blompinne och rödmåla den med vattenfast tusch o göra en vit flagga överst.
      Ta en bit nylonlina 0,60 mm ca 4 cm lång, ett lekande och nyp till det lagom hårt så att linan från rullen löper fritt. Sedan gör du en stoppknut.
      Trä in nylonlinan i den runda ringen på lekandet och ta sedan spölindningstråd alt. björntråd och linda fast nylonlinan med spölindningstråden runt nylonlinan mot blompinnen och lacka sedan med spölindningslacket och låt det torka så har du ett färdigt flöte för gädd- och gösmete.
      Sedan gör du en stoppknut på linan från rullen. Se länk.

45 mm päronflöte klarar 15 g glidsänke och en runt en 60 g mört. Ena kroken sätter du precis framför ryggfenan.
      Sedan kastar du flötet och mörten med förstånd så att du inte tar i för kung och fosterland för då far mörten åt ett håll och krok med flöte åt ett annat håll.
      Click image for larger version  Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg Views:	0 Size:	27,3 KB ID:	2549979
      Click image for larger version  Name:	Ritning.jpg Views:	0 Size:	27,4 KB ID:	2549980
      Jag hoppas att ritningen o fotot på flöte resp. taclkel är till någon hjälp..
      Mete är väldigt givande. Jag har fått en gös på 11,26 kg samt en 8,4 kg samma natt i Ralången, Aneby.
      Click image for larger version  Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg Views:	0 Size:	44,1 KB ID:	2549981
      Har du frågor så ska jag försöka besvara dom åt dig.

Skitfiske!
      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Jag kanske hade en förutfattad mening när jag tolkade kastmete som just detta:

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det är mer ett allround fiske jag e ute efter, iaf nu i början innan jag lär mig mer, så vit fisk + abborre ungefär är väl det jag vill ha

Kommentera

Vad är enklast med mäska, är det att köpa en sån där påse å göra vad man nu ska göra eller är det att göra helt egen?

Kommentera

Det finns både basmäsk och sedan tillsatser med olika doftämnen som man kan köpa från dom flesta fiskeredskapshandlarna.
              Det finns lite att läsa i länken. Förhoppningsvis så finns det metare som kan berätta och förklarar detta bättre här på forumet.

https://www.google.com/search?q=M%C3...hrome&ie=UTF-8
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Vad är enklast med mäska, är det att köpa en sån där påse å göra vad man nu ska göra eller är det att göra helt egen?
                Helt eget mäsk är svårt att göra riktigt bra.
                Det blir faktiskt oftast billigare att köpa en färdig blandning. Det finns många fina blandningar från Swedbaits, Sensas, Traper m.fl.

En av mäskets huvuduppgifter är att transportera ut beten för att locka större fisk. Själva mäsket brukar främst locka småfisk vilket i sin tur gör att större individer får upp ögonen på att det är något intressant på gång och hittar betena... och bland dessa (eller i anslutning till) ligger ju krokbetet.
                Har man inget mäsk tillhands så går det faktiskt att lägga beten i feedern och stänga ingen dem med lite blom/matjord.

sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det är mer ett allround fiske jag e ute efter, iaf nu i början innan jag lär mig mer, så vit fisk + abborre ungefär är väl det jag vill ha
                  Om det är abborre så fungerar ju klassiska masken väldigt bra. Vill du ha lite större abborrar, prova meta upp ett gäng löjor och använd dessa som bete sen för abborrna. Löjor kan du enkelt få upp med toppknutet, "tävlingsflöte" och en metkrok i storlek 14 med 1-2 maggots på. Mäska med vanligt ljust ströbröd för locka in fler löjor.

Till abborrana med löja, är ett 10 grams flöte ganska lämpligt. Typ drennan piker. Bra platser kring bryggor, sund och grynnor.

Vill du ha sutare, brax och ruda - sök dig in i grunda vikar, gärna nära vassen. Meta på botten med lyftmetoden, mitt favoritflöte för detta är drennan glow tip antena. Flötet blyas så antennen syns över vattenytan. Kläm sedan dit 1-2 blyhagel 5 cm från kroken. nu ska flötet sjunka. Ställ in djupet så en liten del av antenntoppen syns över ytan. Majs och räka är bra beten. Köpemäsk typ sutarkung är riktigt bra för detta mete.

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Dom där frigolitflötena är bra till gädd- och gösmete.
                    Man förlänger pinnen med en Ca 20-25 cm lång blompinne och rödmåla den med vattenfast tusch o göra en vit flagga överst.
                    Ta en bit nylonlina 0,60 mm ca 4 cm lång, ett lekande och nyp till det lagom hårt så att linan från rullen löper fritt. Sedan gör du en stoppknut.
                    Trä in nylonlinan i den runda ringen på lekandet och ta sedan spölindningstråd alt. björntråd och linda fast nylonlinan med spölindningstråden runt nylonlinan mot blompinnen och lacka sedan med spölindningslacket och låt det torka så har du ett färdigt flöte för gädd- och gösmete.
                    Sedan gör du en stoppknut på linan från rullen. Se länk.

45 mm päronflöte klarar 15 g glidsänke och en runt en 60 g mört. Ena kroken sätter du precis framför ryggfenan.
                    Sedan kastar du flötet och mörten med förstånd så att du inte tar i för kung och fosterland för då far mörten åt ett håll och krok med flöte åt ett annat håll.
                    Click image for larger version Name:	Jonssons flöte 45 mm päronflöte o 15 g sänke.jpg Views:	0 Size:	27,3 KB ID:	2549979
                    Click image for larger version Name:	Ritning.jpg Views:	0 Size:	27,4 KB ID:	2549980
                    Jag hoppas att ritningen o fotot på flöte resp. taclkel är till någon hjälp..
                    Mete är väldigt givande. Jag har fått en gös på 11,26 kg samt en 8,4 kg samma natt i Ralången, Aneby.
                    Click image for larger version Name:	Gösar på 11,26 o 8,4 kg.jpg Views:	0 Size:	44,1 KB ID:	2549981
                    Har du frågor så ska jag försöka besvara dom åt dig.

Skitfiske!
                    UNDERBAR förklaring och tackel!!!

otroligt inspirerande tycker jag! stort tack för detta!!!

måste få tag i något frigolitflöte så ska jag knåpa ihop något sådant och försöka ge mig i kast med metet snarast!!!

mer tips och råd? gädda och kanske gös är det jag avser fånga i sjön invid mig!

mvh /peter
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

UNDERBAR förklaring och tackel!!!

otroligt inspirerande tycker jag! stort tack för detta!!!

måste få tag i något frigolitflöte så ska jag knåpa ihop något sådant och försöka ge mig i kast med metet snarast!!!

mer tips och råd? gädda och kanske gös är det jag avser fånga i sjön invid mig!

mvh /peter
                      Tack! Kul att någon blir inspirerad!
                      Jag såg ett skrivfel och det är att tafsen ska vara ca 4 dm lång och inte 4 cm.

Skitfiske!

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                      12 svar
                      594 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                      9 svar
                      462 visningar