Ursprungligen postat av Flodebanan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nackdelar med 3 istället för tvådelat.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av CalleX Visa inläggblir tre lika långa delar!
Kompisen har ett tvådelat Feederspö som UTAN qtip har samma längd på båda delarna När qtipen sitter där är det inte så kul att frakta runt på detsigpic
Kommentera
-
Den stora nackdelen är främst tranpsortlängden. Men blir det många delar på ett kort spö tycker jag att det också blir ett sämre spö. Men så länge en del är över 4' så är det inget problem. Spön över 12' föredrar jag som 3-delade. Och jag tror man gör ett misstag om man inte låter behovet av spölängd avavgöra i första hand.
Personligen tycker jag att antalet delar påverlar trassel och upptacklingstid så lite att jag inte tar med det i beräkningen. Jag har i princip alltid mina upptacklade (men tar bort flöte/feeder/kastsänke förståss) i ett spöfodral för upptacklade rullspön. Just nu ett Top Mix fodral för tre färdiga spön. Men det går i sex stycken utan allt för mycket våld
Att man kastar av toppen för att man har tre-delat... hrmm. Låter mera som att spöts spiggot (eller hur det stavas) är utnöt eller var för kort från början. .Senast ändrad av benste; 2007-03-20, 23:46.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Jag tycker det är för enkelt att säga att alla o-delade och 2 delade spön alltid är bättre en fler delade spön. De senaste åren har det hänt än del med "utvecklingen" av klingor och några företag har lagt stora recurser på att utveckla holkarna. (Försäljningen av 2 delade flugspön har minskat drastiskt till förm ån för fyrdelade, ("har jag hört").
Spön är olika och ska så bedömmas. Det är möjligt att många tycker att det allra bästa spöt är ett två delat, men det kanske inte är antalet delar som enbart av gör kännslan för helhets intrycket av spöt. Alla två delade spön är väl inte de bästa eller skönaste???
Min erfarenhet är att riktigt bra flerdelade spön som i alla fall "nästan" kan mäta sig med 2 delade är betydligt dyrare, och det är en nackdel i en jämförelse.
Jag tror helt klart att den tekniska utvecklingen i framtiden går mot fler och fler flerdelade spön, men det är ju bara vad jag tror.
// Ivman
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ivman Visa inlägg...Jag tycker det är för enkelt att säga att alla o-delade och 2 delade spön alltid är bättre en fler delade spön...
...Jag tror helt klart att den tekniska utvecklingen i framtiden går mot fler och fler flerdelade spön, men det är ju bara vad jag tror. ...
// Ivman
Jag kan inte se mig själv välja ett femdelat 15' wagglerspö just för att det är femdelat. Snarare tvärt om. Däremot kan jag tänka mig ett bra teleskopiskt wagglerspö (där det finns riktigt bra, dock inte lika bra som traditionella i samma prisklass). De är grissnabba att tackla upp Praktiskt att ha för korta turer. Men det är en annan fråga.Mete framför allt!
www.Metetorget.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av benste Visa inläggIntressanta funderingar och åsikter. Frågan är hur bra ett mångdelat spö hade variit med färre delar? Håller med om att skillnaderna "krymper", och har krympt, i.o.m. att utvecklingen går framåt. Men tror du inte att det främst är sk "resespön", spön man vill transporterar nedfällda? Typ spön för sportfiskare som vandrar på fjället, reser med flyg (och vill slippa special bagage) eller vill ha det liggande i typ minsta bilen. Nu kommer fler kanske välja bort de omak långa delar innebär i vissa situationer om det finns korta flerdelade spön som är "tillräckligt" bra.
Jag kan inte se mig själv välja ett femdelat 15' wagglerspö just för att det är femdelat. Snarare tvärt om. Däremot kan jag tänka mig ett bra teleskopiskt wagglerspö (där det finns riktigt bra, dock inte lika bra som traditionella i samma prisklass). De är grissnabba att tackla upp Praktiskt att ha för korta turer. Men det är en annan fråga.
Jag tycker som du att det är mer intresant med riktigt bra teleskopspön när det gäller själva fiskeplatsen. När jag är ute och tex jerkar och har tacklat upp ett par jekspön (brukar även ha ett för H-Ö färdigt). Det är redan tillräckligt många spön som tar plats och är i vägen.
Men ganska ofta under ett sådant fiske kommer man till en plats när man tänker här skulle jag ha flugspöt eller ett matchspö. Då är det inte lägge (tiden finns inte att börja att plocka ur spöt från tuben och börja tackla). Men har man ett teleskop spö så går det som Benste skriver går det fort och förhoppningsvis så är det inte så mycket i vägen.
Har känt på ett par teleskop flugspön (Shimano, RT och Daiwa?) och är förvånad över hur hyfsadat bra dom kändes, de jag vet om finns bara i lättare klasser upp till 5-6.
Äger även ett telematch spö å det funkar hyggligt bra och är överlägset att ha med sig om läge uppstår.
Jag tror även att det kommer komm flera kombinationer av flerdelade och teleskop spön, Shimano har redan några och jag hörde på mässan att Bromanodell har tagit fram ett "kombi" karpspö för den Tyska marknaden.
Vem vet om ett antal år så kanske det är telekopspön som gäller för jerkfiske???
// IvmanSenast ändrad av Ivman; 2007-03-22, 13:01.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ivman Visa inläggJag tycker det är för enkelt att säga att alla o-delade och 2 delade spön alltid är bättre en fler delade spön. De senaste åren har det hänt än del med "utvecklingen" av klingor och några företag har lagt stora recurser på att utveckla holkarna. (Försäljningen av 2 delade flugspön har minskat drastiskt till förm ån för fyrdelade, ("har jag hört").
Spön är olika och ska så bedömmas. Det är möjligt att många tycker att det allra bästa spöt är ett två delat, men det kanske inte är antalet delar som enbart av gör kännslan för helhets intrycket av spöt. Alla två delade spön är väl inte de bästa eller skönaste???
Min erfarenhet är att riktigt bra flerdelade spön som i alla fall "nästan" kan mäta sig med 2 delade är betydligt dyrare, och det är en nackdel i en jämförelse.
Jag tror helt klart att den tekniska utvecklingen i framtiden går mot fler och fler flerdelade spön, men det är ju bara vad jag tror.
// Ivman
Billigare spön blir ju inte så himla böjbara just i skarvarna tyvärr.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 228 visningar
0 gillar