Val av utrustning bottenmette/flötmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av utrustning bottenmette/flötmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av utrustning bottenmette/flötmete

Hej,

Har nyligen fått tillbaka mitt gamla fiskeintresse och tänkt att unna mig lite ny utrustning.
    Går det att kombinera utrustning som skulle gå att använda för bottenmete/flötmete efter regnbåge/gädda/gös samt karpfiske? Eller borde man ha olika uppsättningar för det?
    Vad rekommenderar ni för utrustning eller vad borde jag titta efter för funktioner?

Jag är ingen expert men det borde du nästan kunna göra, om du alternerar linan på olika extraspolar t.ex. Regnbåge är jag inte särskilt haj på men gös, karp och gädda kan du definitivt använda samma spö till. Gissar på att man rent generellt kastar mycket tyngre grejer när man ska fiska karp och gädda och därav behöver du ett spö som klarar en viss minimumvikt eller som har en tillräckligt stark testkurva. Detta blir då kanske inte optimalt att meta en regnbåge med majs eller räka på.

Det finns billiga alternativ som funkar bra, både spö och rulle. En rulle med baitrunner-funktion är trevligt tycker jag även om jag vet att folk inte vill använda det till t.ex gös. Kolla med fiskekompaniet eller karpfiskebutikens personal, dom har bra koll!
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Tack för svar! Känns som att man kanske vill ha lite lättare utrustning till regnbåge, men går kanske hitta en kompromiss.

Kommentera

För gädda behövs generellt ett grövre karp/betesspö som klarar kraftigare vikter, särskilt om du mest fiskar från land och behöver kasta en bit. Det funkar utmärkt att flötesmeta från båt med ett spö som har kastvikt -70/90g då du bara kan släppa ut betet bakom båten och ro bort längden du vill ha.

Rent bottenmete kan du ha ett och samma spö till både gös, regnbåge, även abborre om du vill prova dig på det, såsom alla andra specimen-arter som simmar i våra vatten. Där behöver det inte vara något dyrt heller. Okuma bl.a gör grymma och rätt billiga spön när det gäller botten-/feedermete. Dom gångerna jag feedermetat regnbåge har jag användt ett gammalt 12-fot feederspö ifrån Leeda som jag köpte då Metebolaget först drog igång sin verksamhet.

Kommentera

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ner-dl-fb.html
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0lbs-2sec.html
          sen en 0.17 lina eller 0.20
          kolla gärna på 3.0 cirkelkrok med.....

jag flötestrollar med detta och abborre på 0-5-1,8kg, gädda på 1,5-7kg funkar kanon

givetvis så är ett något kraftigare spö till grov gädda att föredra men riktigt kul att drilla.

Edit:nu efter ett år skulle jag nog välja 10 fot och 2,5-3.0 på spöet(båt) och kanske shimano 4000, detta då jag blir gäddtokig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
          113 svar
          18 271 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg -martin-  
          Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59