Byta lina till FC? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta lina till FC?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta lina till FC?

Jag flötesmetar gädda och abbore,,, snart gös.
    kör med 0,20 lina spiderwire

Men tycker det trasslar ibland, särskilt vid förflyttningar, eller då man stannar båten vid napp mm.

kan man köra med FC lina,, eller fclina sista 10m, för att slippa dessa jobbiga trassel?

Tips?

Tänk på fluo sjunker. Tror det kan ställa till det lite. Har haft problem när jag stalkar karp med flöte och fluo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Tänk på fluo sjunker. Tror det kan ställa till det lite. Har haft problem när jag stalkar karp med flöte och fluo.
      glömde skiva flötestrollar,, 0,7knop,, borde den farten funka med FC?

Kommentera

bortsett från gäddans tänder,, kan ju behövas tafs,, vad behövs för brottstyrka på fc lina för +10kg gädda,, kanske 15kg.
        räcker 0,35, 10kg?

Kommentera

Fluocarbon är inget mirakelmaterial som många påstår. Det har sin användning men även sina nackdelar. Jag har kört det som huvudlina vid karpfiske just för den sjunker. Du slipper sänken för få linan att ligga längs botten. Men den kastar sämre än nylon för den är styvare. Styrkan och nötningståligheten är väldigt lik nylon. Så du kan absolut inte köra 0,35 utan tafs, går ju av typ man bara tittar på den. Men i övrigt borde 0.35 fungera fint men jag skulle kört nylon, mycket billigare.

Kommentera

Fluocarbon är inget mirakelmaterial som många påstår. Det har sin användning men även sina nackdelar. Jag har kört det som huvudlina vid karpfiske just för den sjunker. Du slipper sänken för få linan att ligga längs botten. Men den kastar sämre än nylon för den är styvare. Styrkan och nötningståligheten är väldigt lik nylon. Så du kan absolut inte köra 0,35 utan tafs, går ju av typ man bara tittar på den. Men i övrigt borde 0.35 fungera fint men jag skulle kört nylon, mycket billigare.
            l nöttåligare än nylon, och inte lika töjbar?
            att fc sjunker har väl mindre betydelse vid flötestrolling, jag släpper ut betet, kastar ej.

så o,35fc sen 0,74 som tafs eller wire?

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg

l nöttåligare än nylon, och inte lika töjbar?
              att fc sjunker har väl mindre betydelse vid flötestrolling, jag släpper ut betet, kastar ej.

så o,35fc sen 0,74 som tafs eller wire?
              Nix! Inte enligt egen erfarenhet och inte heller de tester jag kollat. Se denna t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=KiQTvmM-1cY

Många duktiga gäddfiskare kör nylon framför fluo då de upplever att fluo delar sig lättare om man får ett jack.

0.74 är nog i tunnaste laget. Kör själv 0.90 minst som tafs.

Nylon töjer sig lite mer, men köp en bra nylon är det inget problem.

Kommentera

Nix! Inte enligt egen erfarenhet och inte heller de tester jag kollat. Se denna t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=KiQTvmM-1cY

Många duktiga gäddfiskare kör nylon framför fluo då de upplever att fluo delar sig lättare om man får ett jack.

0.74 är nog i tunnaste laget. Kör själv 0.90 minst som tafs.

Nylon töjer sig lite mer, men köp en bra nylon är det inget problem.
                vilken nylon?
                menar du ex 0,35 nylon och sen 0,90 nylon som tafs?
                ex.
                https://www.olssonsfiske.se/fiskered...nor/trilene-xl

Trilene Maxx Klar Trilenelina, följsam och en av marknadens starkare nylonlinor, fantastisk hållfasthet och knutstyrka som ger utmärkt kont
                Senast ändrad av abe; 2020-03-31, 12:43.

Kommentera

Skulle kört nylon som huvudlina. Sen som tafs - nylon om jag hitta tillräckligt grov annars fluo. Trilene burkar vara bra grejer.

Kommentera

Skulle kört nylon som huvudlina. Sen som tafs - nylon om jag hitta tillräckligt grov annars fluo. Trilene burkar vara bra grejer.
                    tack

köper nog en baitrunner till och testar,, har ju shimano 2500 men funderar på okuma 340,, halva priset men duger en sån?
                    Okuma Ceymar Baitfeeder En mycket prisvärd baitfeederrulle för nybörjaren funkar fint till allt mete. Storlek 330 för braxen och sutare, 340

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59