Bottenmete gädda utrustningsval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete gädda utrustningsval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete gädda utrustningsval

Hallå gott folk!

Nu är de så att jag tänkte köpa mig en uppsättning metes grejer då jag har shoppat klart med spinnfiske och trolling grejer och behöver fylla upp mer i garaget.

Spön som jag äger är trollingspön x10 med nylonlina samt multirulle, samt 4 spinnfiske gäddspön med multirulle, har 4 haspelspön med går endast till 40g

Va ute och meta gädda idag med två trollingspön gick galant men kanske inte så bra vad vet jag.

Har kikat runt lite på Rod Pod

Nappalarm

Sedan hang indicator och allt vad de heter vet jag inte vad man ska välja.

Sedan spön kanske man måste ha några nya då jag läst att det är att föredra haspel, bomba gärna på med förslag

Hej!
    Titta på traderas sidor på mete.
    Efter carpspön det fungerar alldeles utmärkt efter meta gädda.

Kommentera

Metade du från land? Trollingspön är nog på tok för korta och stumma för att göra mothugg på långa avstånd. Dessutom är det väl oftast ingen vidare kastvikt med dom heller.

Jag är nykomling på metet också men en kombo som var väldigt prisvärd som jag införskaffade mig var Okuma Ceymar-baitfeeders (strl 40 eller 55) + Daiwa Black Widow g50. Gick under tusenlappen och du får den förmodligen ännu billigare nu under black friday, spöet kostar 350 något på Sportfiskeprylar just nu.

Karpfiskebutiken har schyssta pods och grejer, i början kanske det räcker med bara vanliga banksticks om du inte ska ha larm direkt.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
        Metade du från land? Trollingspön är nog på tok för korta och stumma för att göra mothugg på långa avstånd. Dessutom är det väl oftast ingen vidare kastvikt med dom heller.

Jag är nykomling på metet också men en kombo som var väldigt prisvärd som jag införskaffade mig var Okuma Ceymar-baitfeeders (strl 40 eller 55) + Daiwa Black Widow g50. Gick under tusenlappen och du får den förmodligen ännu billigare nu under black friday, spöet kostar 350 något på Sportfiskeprylar just nu.

Karpfiskebutiken har schyssta pods och grejer, i början kanske det räcker med bara vanliga banksticks om du inte ska ha larm direkt.

Yepp jag meta från land ja de är de jag tänker om trollingspöna men de blev bara att jag följde med en polare. ska kolla upp prylarna du har! är väll 2 spön och rullar jag tänkte börja med. banksticks ja jag vet inte tyckte de va prisvärt när man kunde sätta i 3 spön i en ställningen men kanske är helt ute och cyklar? sen nappalarm har jag tänkt och köpa mig ändå så lika bra och köra på

Kommentera

Ursprungligen postat av Cocosone Visa inlägg

Yepp jag meta från land ja de är de jag tänker om trollingspöna men de blev bara att jag följde med en polare. ska kolla upp prylarna du har! är väll 2 spön och rullar jag tänkte börja med. banksticks ja jag vet inte tyckte de va prisvärt när man kunde sätta i 3 spön i en ställningen men kanske är helt ute och cyklar? sen nappalarm har jag tänkt och köpa mig ändå så lika bra och köra på
          Ingen koll på larm, vilka som är bra eller ej, men klart det finns billiga och prisvärda pods. Det beror väl lite på hur du vill fiska, om du ska lägga i närheten utav varandra eller ha spön på helt olika ställen. Fiskar du i sjöar där du kan kasta fritt (utan träd och så vidare) så satsa på 12" -spön så du kan komma ut långt med betesfisken, helst ska det väl vara testkurva 3'0 om du ska kasta tungt. Som sagt på t.ex karpfiskebutiken eller fiskekompaniet så finns det ju spön som är renodlade för predatormete men jag skulle tro att väldigt många karpspön duger lika bra, bara att jag aldrig har fiskat karp och har noll koll på specifikationer osv.

Men jag kan rekommendera ovan kombo, åtminstone som för oss nybörjare. Billigt och riktigt skönt, vet att många rekommenderar spöet som oerhört prisvärt.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Gå in och läs på Luis Rasmussens blogg http://predatorfiske.blogspot.com/?m=1
            (Även länkad till FS)
            Han metar lika mycket gädda på typ ett år som jag hunnit med under ett liv..
            Tips o trix samt om prisvärd och bra utrustning och tillbehör!

Kör man man nappalarm om man flötmetar gädda? Kör man deadbait utan så kan det dock säkert vara en god idé... på flera sätt, du kan köpa betesfisk över disk...

Allt sånt står säkert i Luis blog...

Kommentera

Tack för tipsen! ska läsa hans blogg, nej inge nappalarm när man flötmetar gädda iallafall inte jag men går väl förmodligen de också

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 229 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-  
              Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59