Byta ut strike wire 0,17 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta ut strike wire 0,17

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byta ut strike wire 0,17

Flätad lina är nästan omöjlig att räta till vid lintrassel, lekandet eller kroken som hoppar runt och tjaffsar till linan.

Vad förlorar jag med en Nylon 0,45 eller FC o,45?

till Flötesmete och iblan lätt trolling efter gädda?

Det du förlorar är att flätlina är stum medan fc och särskilt nylon töjer sig ordentligt om du har mycket lina ute.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Det du förlorar är att flätlina är stum medan fc och särskilt nylon töjer sig ordentligt om du har mycket lina ute.
      Jo det vet jag ,dessutom så är ju brottstyrkan en skillnad, man får ju ha minst den dubbla tjockleken.

FC är väl mindre stretch i?

Kommentera

Men finns det flättad lina som är mindre benägen att tjaffsa ihop sig.

problemet uppstår när jag bara har lekande på och inte kan fästa linan i nån spöögla sen studsar båten runt och linan hoppar runt sig själv.

Kommentera

Hmm, stretchen är rätt viktig,, gäddorna krokar sig själva med flätlina, båten rör sig med 0,7 knop och hugget gör så krokarna sitter direkt, jag gör givetvis mothugg ändå men undrar om gäddan hinner spotta ut om man kör med nylon?

Kommentera

Jag trollingfiskar inte själv men har för mig att det är rätt vanligt med nylon vid t.ex. laxtrolling, så nog funkar det. FC är tungt så det sjunker snabbt, vet inte om det är så lyckat vid trolling. Vad gäller flätlina och trassel så välj en lite tjockare dimension så minskar problemet, samt fused/coatad dvs slät/rund lina som inte hakar ihop lika lätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Jag trollingfiskar inte själv men har för mig att det är rätt vanligt med nylon vid t.ex. laxtrolling, så nog funkar det. FC är tungt så det sjunker snabbt, vet inte om det är så lyckat vid trolling. Vad gäller flätlina och trassel så välj en lite tjockare dimension så minskar problemet, samt fused/coatad dvs slät/rund lina som inte hakar ihop lika lätt.
              är det en sådan här som är mindre trasslig?

Kommentera

Finns en uppsjö olika linor som du säkert kan hitta recensioner om, alla är givetvis bäst om man ska gå på reklamen. Helt trasselfri är ingen lina, jag använder dels fireline och dels spiderwire smooth 8 och tycker nog den senare är snäppet bättre men har inte provat alla linor på marknaden så det säger inte så mycket.

Kommentera

Att byta lina för att den "tjafsar" ibland låter drastiskt - varför inte fästa lekandet på spöt med en t ex tejpbit eller en piprensare?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Att byta lina för att den "tjafsar" ibland låter drastiskt - varför inte fästa lekandet på spöt med en t ex tejpbit eller en piprensare?
                    jo kanske,, men samma sak kan hända när jag snabbt drar upp de andra spöna vid napp på det första spöet,,
                    och ska jag ha ismeterullar så är väl nylon att föredra, alltså ha ex okuma madga dt 15 till både flötestrolling och ismete.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 264 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59