Tafs/stingers problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs/stingers problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs/stingers problem

Jag har gjort tafsar av wire 10lb-20lb-40lb, FC 0,35 FC 045

Jag använder wirelås men med Fc så TROR jag att låset sabbar linan, men jag tycker wirelås är kanonbra, snyggt och trevligt.
    Vad anser ni om de dubbla wirelåsen, är de enklare att få till?
    Jag nyper endast till en gång med de enkla.

Till ren gäddtafs funkar det jättebra(ska bara fixa bättre krokar) men där jag metar abborre eller gös med risk för gädda har jag ingen bra lösning.

någon som har ideer?

Knyt istället så slipper crimpsen sabba linan

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Knyt istället så slipper crimpsen sabba linan
      jo , det är ju en lösning, är bara så nöjd med wirelåsen, så därav funderingen på dubbla lås.

Kommentera

Wirelås e ju snyggt och smutt men skulle inte våga köra det på så tunn FC-lina som 0,35-0,45, skär den in en aning så blir det inte mycket kvar. Till en gäddspinntafs på FC 0,90-1,00 finns ju mer marginal tänker jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Wirelås e ju snyggt och smutt men skulle inte våga köra det på så tunn FC-lina som 0,35-0,45, skär den in en aning så blir det inte mycket kvar. Till en gäddspinntafs på FC 0,90-1,00 finns ju mer marginal tänker jag...
          men när är 0,90mm FC bättre än 10lb wire,, alltså för att fisken ej ska reagera?

Kommentera

Alltid! Skämt åsido så kör jag FC/nylon runt 0,90 till mer ytnära fiske, inbillar mig att den inte drar ned betet på samma sätt som titantråd 60 lbs. Har aldrig märkt att gäddan skyggar för sån tafs vid spinnfisket.
            Använder aldrig 10lbs wire till gädda, möjligen vid abborrefiske om det finns mkt gädda i vattnet.

Kommentera

Jag hade inte vågat köra crimps till så tunn fc eller nylon. Det är ju enkelt att knyta och det känns säkrare.

De senaste åren har jag blandat 1,2mm nylon och 40lb's enkeltrådig titan till mina gäddtafsar, båda går att knyta men titanet är överlägset enklast att hålla på med. Håller en evighet också.

Kommentera

För mete med FC-tafs 0,35-0,45 med gäddrisk skulle jag knyta eller hellre köra wire med crimps. Eller kanske pröva om en entrådig titan 20lb är nätt nog om än dyr...?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  För mete med FC-tafs 0,35-0,45 med gäddrisk skulle jag knyta eller hellre köra wire med crimps. Eller kanske pröva om en entrådig titan 20lb är nätt nog om än dyr...?

Är det denna du menar?
                  vilka shrimps ska man ha om man inte vill ha knutar?

Kommentera

Här har du foto på mina tafsar för gädd- resp. gösmete. Wire anv. jag bara i sjöar där jag visste fanns stor gädda men tyvärr så har jag inte paserat 10 kg ännu så det är bara pinnar som jag har fått ännu.
                    Jag har fått åtskilliga pinnar på 0,60 mm nylontackel vid gösmete men har aldrig förlorat någon gädda där. Då har jag fått gäddor på 5-7 kg i Ralången vid gösmete.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 229 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-