Tafs/stingers problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs/stingers problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
    Ja den eller liknande skulle jag pröva och utvärdera. Har inte använt så tunn titan förr och om jag gjorde det så skulle jag knyta och innan det trä på två bitar av krympslang med lim (Biltema) för att "klä" knuten, doppa i kokande vatten så sluter krympslangen.

Om man vill kan man sätta en heldragen ovan ring i var ände av knuten. Då kan nog krympslangen tryckas ned ordentligt så den sluter kring både knut och trådens ände... om det nu behövs... Har aldrig crimpat titan men det kan nog funka det också.

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
      Jag har gjort tafsar av wire 10lb-20lb-40lb, FC 0,35 FC 045

Jag använder wirelås men med Fc så TROR jag att låset sabbar linan, men jag tycker wirelås är kanonbra, snyggt och trevligt.
      Vad anser ni om de dubbla wirelåsen, är de enklare att få till?
      Jag nyper endast till en gång med de enkla.

Till ren gäddtafs funkar det jättebra(ska bara fixa bättre krokar) men där jag metar abborre eller gös med risk för gädda har jag ingen bra lösning.

någon som har ideer?
      24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
      Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren....

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
        Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren....

Old Firehand
        Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Nu fiskar jag abborre men med risk för gädda...
        Jag beställde hem savages 0,74(0,72( FC lina, den skulle vara slittåligare än berkleys.
        tog dubbla shrimps till detta,, vågar man krympa på slang?

kommer även att köpa en lb 15 wire, förslag förutom no.kink?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 229 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg -martin-  
        Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59