Utrustning till Catch and Release - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till Catch and Release

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till Catch and Release

Antar att ca 70 % på denna sidan vet vilken utrustning man behöver och hur man handterar en gädda för att göra den perfekta återutsättningen. Jag vill endå ta upp det och det fanns också önskemål från Ola.

1. För landa en stor gädda på bästa sätt är att använda en stor håv (42" eller 50") Väljer man att landa med handen eller lipgrip bör man stödja fisken under buken (speceilt viktigt om gäddan är full med rom)

2. En BRA avkrokningsmatta som är tillräckligt stor för en fet gädda. Mattan ska vara bra vaderad och klädd i ett matrial som inte river loss slämm på gäddan. En sån här matta kan man lätt tillverka själv, köp en dyna eller ett liggunerlag (vik liggunerlag 2 eller 3 gånger) så att det inte går igenom någon vass kant. Sen är det bara klä dynan/liggerunderlaget i exempelvis vaxduk som man kan köpa billigt på IKEA.

3. Avkrokningsverktyg är och bra att ha gärna en lång tång så att du kommer åt (pollygrip funkar perfa) En stark avbitare är också bra i fall krokarna fastnar i hävnätet eller om dom sitter långt ner i svaljet. Man kan ju själv fastna på kroken i bland

4. När man väger fisket är det extramt viktigt att ha någon form av säck/när att väga fisken i, har man håv med quickrelease så kan man väga i håven direkt. IKEA-kasse funkar men det ser så jävla oproffsigt ut och det matrialet är inte 100 % skonsamt för gädda heller. Det bästa alternativet som jag tycker är en carpsäck dels är den jävligt skonsam och i fall man är ute själv eller vill ta kort på land så kan man bara "säcka" fisken medans man tar sig i land eller väntar på sin polare som kommer med kamera.

Det kostar ett par hundra. . . med det är värt det sen beror det ju på vilken ekonomi man har. Men tänkt på hur du själv skulle vilja bli behandlad ? Och tänkt på den fortsatta fisket.

Hoppas ni har lärt er något. Puss på er !

/Simon
    Borde vara dödsstraff på att veva med för lös slirbroms!

Förvisso underförstått i många fall, men när ändå ämnet tas upp..
    Känns det inte superviktigt att fota/väga/mäta m,m så krokaloss fisken utanför båten.. (i dom fall det går)...

//Abel
    Senast ändrad av Abelsson; 2007-01-20, 03:53.
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
      Förvisso underförstått i många fall, men när ändå ämnet tas upp..
      Känns det inte superviktigt att fota/väga/mäta m,m så krokaloss fisken utanför båten.. (i dom fall det går)...

//Abel
      Jo självklart är det de bästa alternativet, kan ju va folk som inte har fått så stora gäddor att dom vill ta upp och dokumentera sig fångst.
      Senast ändrad av Swedish-Pro; 2007-01-20, 03:58.

Kommentera

Karpsäck är verkligen något ALLA borde köpa! Med en karpsäck klarar man nästan alla problem som kan uppstå tex, kamerabatteriet slut, kameran glömd, vågen trasig mm mm! Så ha alltid med en karpsäck så gör det inget om du glömt våg el kamera!

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar
          Karpsäck är verkligen något ALLA borde köpa! Med en karpsäck klarar man nästan alla problem som kan uppstå tex, kamerabatteriet slut, kameran glömd, vågen trasig mm mm! Så ha alltid med en karpsäck så gör det inget om du glömt våg el kamera!
          Karpsäcken är ngt folk borde använda så lite som möjligt till dom flesta arterna enligt mig, med vissa undantag.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Karpsäcken är ngt folk borde använda så lite som möjligt till dom flesta arterna enligt mig, med vissa undantag.

Om allt går enligt planerna dvs. man inte glömt tången, kroklossaren, vågen, kamerna el om vågen kanske inte räcker till el om något annat problem dyker upp är det vell perfekt om man har en karpsäck att säcka fisken i tills man kan lösa problemet? Jag själv använder väldigt sällan min säck men har endå alltid den med mej. Jag har den som en liten försäkring för med den klarar man nästan alla problem. Jag har inte sagt att man ska använda den mkt bara att man ska ta med den. Karpsäckar har räddat många fisk liv! Många bonkar fisken om vågen inte räcker till har man istället med en säck behöver man inte döda fisken. Jag ansér också att om man kan ska man givetvis undvika att säcka fisken. Men tror endå att de flesta fiskar klarar en säckning bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar
              Om allt går enligt planerna dvs. man inte glömt tången, kroklossaren, vågen, kamerna el om vågen kanske inte räcker till el om något annat problem dyker upp är det vell perfekt om man har en karpsäck att säcka fisken i tills man kan lösa problemet? Jag själv använder väldigt sällan min säck men har endå alltid den med mej. Jag har den som en liten försäkring för med den klarar man nästan alla problem. Jag har inte sagt att man ska använda den mkt bara att man ska ta med den. Karpsäckar har räddat många fisk liv! Många bonkar fisken om vågen inte räcker till har man istället med en säck behöver man inte döda fisken. Jag ansér också att om man kan ska man givetvis undvika att säcka fisken. Men tror endå att de flesta fiskar klarar en säckning bra!

Snarare dödat många fiskar p.g.a okunskap när det gäller säckningen tror jag....

Har fått en del skräckexempel berättade för mig.

EDIT; Menar du att man skall säcka en oavkrokad fisk medans man ringer eller springet efter en tång?
              sigpic

Kommentera

Flodebanan vad är det du har emot att säcka en fisk ? Kan du komma med ett bättre alternativ i fall man nu vill fota på land eller har "glömmt" diverse saker . . . ? Yttligare ett plus med att säcka en fisk är en den återhämtar sig grymt bra om den få ligga ett par minuter. När jag pratar om säckning menar inte jag att fisken ska ligga i ett dygnt . . !

Kommentera

Ursprungligen postat av Swedish-Pro
                  Flodebanan vad är det du har emot att säcka en fisk ? Kan du komma med ett bättre alternativ i fall man nu vill fota på land eller har "glömmt" diverse saker . . . ? Yttligare ett plus med att säcka en fisk är en den återhämtar sig grymt bra om den få ligga ett par minuter. När jag pratar om säckning menar inte jag att fisken ska ligga i ett dygnt . . !
                  Jag tycker håven fungerar alldeles utmärkt om man måste förberda ngt innan vägning och fotografering.

Du menar att det är bättre att låta fisken återhämta sig i en säck än om man har den i vattnet och håller i den lite lätt?
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Jag tycker håven fungerar alldeles utmärkt om man måste förberda ngt innan vägning och fotografering.

Du menar att det är bättre att låta fisken återhämta sig i en säck än om man har den i vattnet och håller i den lite lätt?
                    Det är nog inte bättre med säkert lika bra ! :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59