Flöte & bly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flöte & bly

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flöte & bly

Jag är helt novis på mete, men idag köpte jag lite prylar som jag tänkte testa på gädda i vår. (Såg filmen "Haukijahti" och blev lite intresserad att testa mete)
    Flötet är stämplat "30gr" (antar att det är 30gr flytkraft) och jag valds 20gr blykula (chansning).
    När jag hänger blyet under flötet och sänker ned det i vatten så står flötet fint och sjunker ung. 50% av totallängden.
    ...Jag funderar vad som händer om man nu moterar tafs och krokar och en mört? Drar inte mörten ned flötet hela tiden så det ser ut som man har gädda på?

För övrigt tänkte jag knyta en tafs av "prolead" 25kg och Gamakatsu trekrok 1/0, blir det bra?

Jag undrar också vilka flöten och krokar/tackel man ska ha för gös och aborrmete med löja?
    Senast ändrad av Test005; 2006-11-14, 22:17.

Jag har inte metat så mycket efter gädda men brukar iaf. ibland slänga ut ett flöte och en död mört bakom båten när jag jerkar.

Kan säga att 1/0 trekrok nog är i största laget, jag brukar köra med storlek 2 och många använder strl 4 som jag förstår det.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Hmm, är krokarna för stora?
      Jag tyckte de såg ut som en standard wobblerkrok och nöp en förpackning (Kanske skulle kolla här på forumet först).
      Nåväl, är de helt fel kan de användas som uppgraderingskrok till nån wobbler och jag ordnar bättre passande krokar för mete.

Ang. Flöte då? Är 30gr flöte ens i närheten av att funka som gäddflöte?
      (Det var typ det största i lådan så det valde jag )

Kommentera

Du borde läst hela storyn mellan mig och D Lundqvist på PB för något år sedan, den är tyvärr story nu! Där fanns rätt råd från the Master in "mete" så att säga.

MVH

/MT

Kommentera

Kolla dessa artiklar:

Finns en massa om tackling, krok och tafsamterial och lite specialgrejor. MKt bra basicartikel!
          sigpic

Kommentera

Tackar, jag har sett filmen gäddmete-fiskesnack.com också och den var ruskigt bra.
            Mycket informativ och man får en bra bild på hur de har riggat.

Ska ordna mindre krokar och sen binda ihop några tackel, får väl prova mig fram litegrann, har ju inte metat mycket.

Kommentera

Jag kör oftast med 28g flöten och det är nog rätt lagom (man kan ofta gå ner i storlek tom) och blyet duger nog alldeles utmärkt till ditt flöte. Själv kör jag med strl 6 krokar och skulle inte rekommendera större än strl 4 - förutsatt att du kör tvåkrokstackel - kör du enkrokstackel så är det svårare att kroka och då kan man gå upp ett par storlekar.

Kommentera

Som rookie funderade jag mest om flötet kan bära upp krokar, tafs, lekande + betesfisk då det redan är blyat med 20gr.
                Det behövdes inte så mycket kraft för att dra ned det under ytan i min lilla skurhink

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005
                    Som rookie funderade jag mest om flötet kan bära upp krokar, tafs, lekande + betesfisk då det redan är blyat med 20gr.
                    Det behövdes inte så mycket kraft för att dra ned det under ytan i min lilla skurhink
                    Säkert inga problem (rätt säker på att jag körde 2st 8gr sänken till mitt 28gr och kom fram till att det var alldeles för lite...) - finns inget bättre sätt än att testa dock . Finns en del billiga burkar med flera olika storlekar på sänken som kan vara smidiga - tror att jag köpte en på biltema för dryga tjugan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    462 visningar