Vad ska jag ha för pump till mörttunnan ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska jag ha för pump till mörttunnan ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad ska jag ha för pump till mörttunnan ???

Tja !

Har tänkt att ställa en tunna i farsans garage för att förvara mört i. För tillfället har jag en vanlig syrepump med syresten men eftersom det blir längre förvaring nu så undrar jag om det inte kan vara bra med en pump med filter som håller vattnet rent.

Är det någon som har lite koll på vad man ska titta efter ???

// Anders
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Någon form av damm pump borde räcka, dom finns ju med filter.
    Eller en Akvariepump modell större

Kommentera

Ok, tack för tipset
      gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Akvariumpump med filter är nog att föredra då det även tar bort skit som fördärvar vattenkvalitén.
        På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Rassie
          Akvariumpump med filter är nog att föredra då det även tar bort skit som fördärvar vattenkvalitén.
          Den enda funktionen filtret har är att det filtrerar vattnet och gör det klart. För att hålla vattnet giftfritt och fräscht behövs en fungerande bakterieflora i filtret och det tar månader att bygga upp en sån.

För att hålla en bra vattenkvalitet. Syresten räcker. Mata inte fisken. Gör vattenbyten minst en gång i veckan där du byter hälften av vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
            Den enda funktionen filtret har är att det filtrerar vattnet och gör det klart. För att hålla vattnet giftfritt och fräscht behövs en fungerande bakterieflora i filtret och det tar månader att bygga upp en sån.

För att hålla en bra vattenkvalitet. Syresten räcker. Mata inte fisken. Gör vattenbyten minst en gång i veckan där du byter hälften av vattnet.
            Tänk bara på att syresten måste göra tillräckligt med rörelse på ytan för det är det som gör vattnet syrerikt inte mängden "stora" bubblor i vattnet. Rörelse på ytvattnet är viktigast.
            Luftpumpar till dammar brukar vara väldigt kraftiga och relativt billiga och skapa bra rörelse på vattnet.

Kommentera

Kör med vanlig pump. Och byt hälften av vattnet var 14dag med Nytt kran vatten i lägsta temp... Så kommer dem överleva fint. Frågan är hur mycke syre pumpen behöver leverera, Och det beror på Liter i tanken och hur mycke fisk du har. Jag brukar ha en Balja på ca 100 liter stå på balkongen med upp till 40-50 mörtar stå hela vintrarna ja kör med full fräs på en akvariepump o byter vattnet en gång i veckan pga att det bara är 100 liter. Mörtarna överlever hela vintern utan problem... Dock brukar det frysa några cm på ytan vilket kan vara jobbigt när man ska iväg tidigt på morgonen :p.. Men men detta har funkat helt felfritt för mig tror att det var 1 av 200 mörtar som dog på hela förra vintern. Så några "stora" pumpar och dyra kostnader behöver det absolut inte bli. Beroende på hur Human man vill vara emot Fiskarna. Vågar säga att det viktigaste utav allt är vattentempraturen. är den för hög så dör dem i vattnet när du sänker ner dem.
              Så ska du ha dem i ett garage tipsar jag iaf om max 1-2 + i garaget. Detta är iaf mina åsikter och det jag kör efter.

Kom på en sak till. Vad du än gör mata inte mörtarna. för under vintern kan dem gå utan mat.. Och börjar du mata dem så börjar dem bajsa o då är vattnet grumligt på några dagar. slängde i en skiva bröd till mörtarna i början av vintern. Resulterade i brunt vatten i 4 veckor.
              Senast ändrad av DaskeN; 2006-11-14, 09:17.
              "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

ähh slå på stort, försök hitta ett ehim *stavning* ytterfilet på blocket. måste funka klockrent. omsätter typ 1200liter i timmen och renar toppen. ett litet tips är att slussa i fiskarna i tunnan. så du har dom i en separat tunna första dygnet. då slipper du massor av vatten byten, då det är första dagen som du "skitar" ner och du har typ mäsk i vattnet som grumlar till det.
                Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Jag har 3 st 250 liters plast tunnor fyllda till 80% använder ytterfilter modell större (1200/1800liter) till två av tunnorna. (Eiheim och Fluval) Till den tredje använder jag ett innefilter modell stor. Har siliconat fast ett 3 tums plaströr i botten samt mot väggen i tunnan.. Borrat en jäkla massa 10 mm hål längst ner på röret. Stoppat ner "sugdelen" på innefiltret i röret, och låter det spruta ut vattnet ca 15 cm från toppen på tunnan..

Har även en 1000 liters tank (plast) som jag eventuellt ska ta i bruk.. Problemet är att jag inte får in den i det rummet i källarn där jag villa ha den.. Dörrhålen är för små... Men ev kan den komma att få platts i garaget..

//Abelsson
                  Senast ändrad av Abelsson; 2006-11-14, 16:14.
                  http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Tjenare!

Jag håller på rätt mkt med akvarium, så jag kan nog hjälpa er.

Hur stor är tunnan med mörtar? Hur många mörtar har du i tunnan? Ungefär hur stora är mörtarna? Hur länge ska du ha dom där?

Så som jag skulle ha gjort (ca 200l tunna, ca25st, ca10cm mörtar i ca 1vekca) så skulle jag köpt en AquaClear 70 med Quickfilter som jag skulle fyllt med rätt så finporig filtermatta. Pumpen, Quickfiltret (behållaren för filtermaterialet) och rätt så fin filtermatta finns att köpa på en inte allt för dålig Zoobutik.
                    Möjligtvis skulle jag köpt ett mindre ytterfilter, t ex ett Am-Top 3335, det är billigt för att vara så stort och ha så hög pumpkapacitet, men kvaliteten är väl lite si och så på dom..., man skulle kunna jämföra med kina-moppar om ni vet vad det är
                    Om ni vill ha nåt med kvalitet så köpa nån Eheim eller en Fluval FX-5 ytterfilter, det är stort och väldigt överdrivet till en tunna, men det är grymt om du har en stor balja.
                    Ni kan maila mig eller nåt om ni undrar, m.m.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59