Krok till mete abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krok till mete abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krok till mete abborre

Hej!

Vilken krokstorlek är lämplig för att meta abborre då man använder mindre betesfisk på cirka 10-14 cm? Jag använde två dubbelkrokar igår och lyckades inte kroka en enda fisk. En enkelkrok i storlek 4 eller 1 bör vara lämplig eller? Kroken kan sättas i övre mungipan eller ryggfenan på betesfisken. Jag tänker att Kamasan B058 Dropshot Hook
    bör vara rätt. https://activeoutfit.se/kamasan-b058...ook-34742.html
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-08-29, 10:44.

Hade ju kört på b983 eller 980 ist. 983 e grym!!

Kommentera

Kamasan B983 i storlek 4.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Flötet sjönk några gånger och var nere i cirka 10 sekunder men när jag gjorde mothugg hände ingenting. Jag kan bara anta att det var abborre på kroken. Det kan inte ha varit gädda för då hade jag krokat fisken, det kan inte heller ha varit gös som inte kommer nära land.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Flötet sjönk några gånger och var nere i cirka 10 sekunder men när jag gjorde mothugg hände ingenting. Jag kan bara anta att det var abborre på kroken. Det kan inte ha varit gädda för då hade jag krokat fisken, det kan inte heller ha varit gös som inte kommer nära land.
          Att vänta 10 sekunder innan du krokar är vansinne. En stor abborre hinner smälta betet på den tiden.. Och ingen jag känner krokar 100% av sina gäddhugg. Att gösen inte kommer nära land känns också som en sanning med modifikation.

Kommentera

Själv använder jag trekrok i strl 6 och små mörtar eller löjor. Sätter kroken i nacken på betesfisken. Brukar kroka ca 90-95% av huggen. Viktigt att ha smidig tafs och rätt mängd bly vid abborrmete, enligt min erfarenhet. Jag kör med darts 19-trådiga 10lb wire (som fästes med fg-knuten i flätlinan, i kroken med flera vanliga överhandsknopar, för att slippa kinkar på tafsen), darts abborflöte klassat 4 gr samt 5 gram bly. Riggat med flötesstopp och glid då. Fungerar riktigt bra för mig.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Att gösen inte går nära land håller jag inte med om. Fått gös på 1,5kg på bara några dm djup.

Kommentera

Med abborre så är det inte lämpligt att ha en krok i munnen på betesfisken. Abborren kan stöta nosen mot den och spottar omgående.
                Sätt enkelkroken strax framför ryggfenen. Då svänger den ner sig när abborren suger till. Trekrok ger bättre krokningsförmåga men också att dom spottar mer.

Kommentera

Tack för bra tips. Hur är det med cirkelkrokar? Är dessa främst för bottenmete med pasternoster rig? Eller kan dessa även fungera med flötmete där man inte gör mothugg men stoppar linan från att löpa ut efter ett visst avstånd.

Kommentera

Har inte använt cirkelkrok för hel betesfisk, men väl för både flöt o bottenmete med andra beten. Funkar klockrent, passar min stil perfekt. Majoriteten av gångerna sitter borren (eller vitfisken) snyggt krokad i munnen. Om den hakat i en gäle eller i svalget är den ett mindre helvete att ta ut enligt min erfarenhet (men det är kanske jag som suger)

Kom ihåg att inte göra mothugg, sträck bara upp linan. Annars riskerar man rycka kroken ur munnen på firren

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59