Enkelkrok till flötestrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok till flötestrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelkrok till flötestrolling

Jag har tänkt att testa på flötestrolling. Går det bra att använda en enkelkrok istället för två trekrokar för att agna betesfisken eller ger det sämre och osäkrare krokningar? Jag vill minimera skadorna på fiskarna eftersom jag uteslutande bedriver C&R.

Hej!

Tror att det blir betydligt svårare att kroka fisken, å andra sidan får man ju väga det mot enklare avkrokning.

Enligt min erfarenhet så sitter merparten av fiskarna i nedre kroken, dvs den som sitter vid analfenan på betesfisken. Det är även den kroken som tenderar att kroka fiskarna sämst. Kanske kan du byta den nedre kroken mot en enkelkrok alternativt en hullinglös trekrok.

Ett sista tips är att göra mothugg omedelbart efter att gäddan tagit fisken så att gäddan inte hinner svälja!

Här är lite allmänt om flötestrolling!

Skitfiske!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2018-08-12, 17:42.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

När jag som yngling började meta gädda använde jag endast enkelkrok. Oftast Aberdeen i storlek 6-2. Jag missade få hugg som jag minns det. Iofs hade vi lärt oss att man skulle vänta lite innan mothugg. Nästan alla fiskar satt stenhårt i gipan, i käkvinkeln. I efterhand har jag tänkt att det nog kan vara så att gäddorna hann svälja (oftast små beten 8-15 cm) i och i mothugg gled kroken genom gapet och fick fäste i gipan, som med cirkelkrok. Skulle jag återvända till gäddmetet skulle jag absolut testa cirkelkrok.

Kommentera

Jag kan fiska med två spön, den ena riggar jag med 2 trekrokar och den andra med en enkelkrok eller cirkelkrok så får jag se vilken "vinner". Att fiska med cirkelkrok måste vara väldigt smart när man bottenmetar, fisken krokar sig själv.

Kommentera

Ja, cirkelkrok om du ska köra enkelkrok med C&R(En stjärna i himlen till dig!) i alla möjliga lägen.

Har metat en hel del gädda och jag bedriver själv enbart C&R-fiske. Det är en ytterst liten procent som blivit illa krokad. Använder alltid 2 st trekrok, då gärna mindre modell typ nr 6. Needle point och tunnare gods gör penetrationen mycket effektivare vid mothugg och ev skador blir absolut minimala.

Finns en hel del bra krok men använder själv helst Owner ST-36BC. Har allt som behövs och lite till!
          Mvh,
          Lucas

"Stockholm Fishing" @ Facebook

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
          113 svar
          18 284 visningar