Kustmete - Karpspö eller surfspö för distans? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustmete - Karpspö eller surfspö för distans?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustmete - Karpspö eller surfspö för distans?

Hej

Säg att jag vill kasta 90grs Breakaway short tail sänken, jag vill kasta så långt som möjligt utan att ge mig på för invecklade pendulumkast..

Karpspöna har väl en mer parabolisk, "mjukare" action än de oftast lite "stolpigare" surfspöna?
    Så med de förutsättningarna, vilket spö kastar längst med samma rulle,samma lina och samma kastteknik? 3ibs karpspö eller ett 200grs surfspö?
    Nu är det ju lite som att jämföra äpplen och päron... Men jag ska fylla på mina "lättare" kustmetegrejjer och funderar på ett karpspö, då dom känns lättare och smidigare, men ska kasta långt som jag förstår..

Mvh

Pendelkast är inte svårt alls, det handlar mest om timing och när du hittar den lägger du in kraften och du får snart in kastlängderna du är ute efter, så köper du ett surfspö måste du lära dig det om du vill kunna kasta riktigt långt, typ vanlig kastteknik funkar dåligt med surfspö pga surfspönas karaktär. Karpspön har jag ingen erfarenhet av, men är nyfiken på hur ett surfspö skulle funka till karp?

Kommentera

Har du karpspön som du är van att kasta 90 gram med och känner dig bekväm med detta, så använd det för all del. Surfcastingspön är ofta styva för att man ska kasta långt med multi, med haspel så kan man ha lite mer helaktion.

När jag fiskade karp så hade jag 2,75lb spön och dessa tycker jag var lite klena till 3oz, men jag tar i för kung och fosterland när jag kastar...
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har du något spö att testa med för att jämföra? Hur långt ungefär vill du kunna kasta, och framförallt, vad ska du fiska? Ett 3,5 lbs 12" toppigt karpspö med stora (50mm) ringar bör ju kunna göra jobbet om du "bara" ska kasta 50-150 meter.

EDIT: Hojta till om du vill låna ett 3,5lbs eller 4,5lbs 12" att testa med, det kan vi nog lösa.
        Senast ändrad av Lozz; 2018-07-10, 14:04.

Kommentera

Jag har kört surfcasting med karpspön (2,75 lbs) och kastade tillräckligt långt med 100 gram.

Är det inga fasliga kastlängder eller sänkesvikter på +150 gram som behövs så är karpspön roligare.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nej ~100 absolut tokmax ~150m ska räcka för de ställen jag fiskar, tillika 95-120grm (sänke+bete). Det är det jag funderar på, om det inte blir lite roligare med ett karpspö? Dom verkar ha en roligare aktion att kasta med.. Jag fiskar ju i huvudsak i Oslo och neröver mot Tjöme osv, så behöver bara kunna lobba lagom stora sänken ut till lite djupare vatten.
            Senast ändrad av BoobieNewbie; 2018-07-10, 21:03.

Kommentera

Vad har du för rullar?
              Big pit/surfcastingrullar kräver nästan en första spöring på 50 mm.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kör med Penn Affinity II 8000 rullar, så 50mm ringar måste jag nog ha..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                113 svar
                18 228 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg -martin-  
                Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59