Utrustning för nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för nybörjare

Jag har under våren blivit allt mer sugen på mete efter braxen, sutare, sarv mm. Har i min ungdom bottenmetat en del, med ett vanligt 9' haspelspö upp till ca 30 g, men nu vill jag höja ribban ett litet snäpp.

Jag vill både kunna bottenmeta och flötmeta ovan nämnda arter, med samma spö. Jag förstår att det inte blir optimalt åt något håll. Men som rubriken lyder är jag en glad amatör

Om ni mer inbitna bara får välja ett spö, vilken längd, kastvikt mm hade ni valt? Kan man komma undan med 6-700 kr?

"Behövs" en baitrunner, eller funkar en vanlig haspel?

Flätlina eller nylon?

Kan tillägga att både insjö- och åfiske är aktuellt.

Tack på förhand
    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Jag var i din sits förra året och hade samma funderingar. Det slutade med att jag istället köpte två spön, ett för bottenmete och ett för flötmete. Så nu när jag fiskar blir det dubbelt så roligt och dubbelt så mycket fisk.

Jag köpte Drennans prisvärda Red Range spön, ett 13ft float rod och ett 10 ft carp feeder rod. Mycket nöjd med dessa!
    Key Features Rod Length: 13FT Semi through fish playing action Lightweight and responsive tip Pin point casting accuracy Lightweight carbon blank Dark burgundy red finish Part cork and duplon handle Screw down reel seat Neat keeper ring Number of sections: 3

Key Features Lightweight carbon blank Beautiful fish playing action Pin point casting accuracy Smooth and progressive action Available in 10ft &amp11ft Each model supplied with 2 tips Cork handle Fantastic value for money

De väger in på ca 600-700 kr styck. Jag kör med haspelrullar.

Kommentera

Ett avonspö (eller vad det nu heter) kanske kan vara något? har dels en vanlig topp för flötmete och quivertips för bottenmete.

Jag är iofs inte så inbiten utan håller på att lära mig men gillar 11ft, ca 1,25-1,5 lb spön. Har två i skrivande stund
      Senast ändrad av buffertmannen; 2018-06-08, 11:01. Anledning: Tillägg

Kommentera

Tack för tipsen

När jag googlade "Avon Rod" så snubblade jag över detta https://www.anglingdirect.co.uk/john...-quiver-deluxe. kan det vara något att ha?
        Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Har någon liknande, fast en resevariant. Jag tycker det är väldigt läckert. Finns en tråd om det i mete-utrustning, om resespön

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
          113 svar
          18 284 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg -martin-  
          Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59