Surf casting. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Surf casting.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Surf casting.

Har ett litet surfcasting projekt på gång. Någonsom har erfarenhet av deta. Tänker främst på lin val.
    Ska köra med multirullar. Funderar på flätat men då jag ska använnda stora sänken samt stor fladrande betesfisk, tvekar jag lite. Någon som har erfarenheter och råd vad gäller det fiske.

Skal du bruke multirulle og flätline må du ha sjokkfortom, som går rundt spolen minst et par ganger. Da blir det en eklig knute i skjöten som kan skape trassel ved kast, så da anbefales det å kjøre uten linspridare. Själv bruker jeg monolina all the way, det funker, men flätlina viser jo smånapp bedre og gir bedre kroking på lengre distanser.

Michael
    'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen
      Har ett litet surfcasting projekt på gång. Någonsom har erfarenhet av deta. Tänker främst på lin val.
      Ska köra med multirullar. Funderar på flätat men då jag ska använnda stora sänken samt stor fladrande betesfisk, tvekar jag lite. Någon som har erfarenheter och råd vad gäller det fiske.
      Flätad lina till SC är ingen hit igentligen tack vare att du ska köra med en slaglina/shockleader också, detta är ett måste för din och andras säkerhet. Jag kör med en Red Ice 18Ibs nylonlina och en slaglina på 60Ib. Jag använder mig av kastvikter på 128gram.

Det finns hur mycket somhelst att berätta om SC som jag helt ärligt inte orkar skriva ner just nu. Har du kört SC innan eller ska börja?

Kommentera

Ska jusst börja.

Kommentera

hade precis skrivit ett ganska långt inlägg så var jag tvungen att ta hand om dottern, när jag kom tillbaka så stängde jag fönstret och inlägget försvann

men...

1. shockleader/slaglina är ett måste... det hoppas jag att du vet...

2. cirkelkroken är din vän.. den underlättar fisket för dig eftersom det kan vara svårt att göra ett mothugg när man har 100+ meter lina ute plus att strömmen har buktat ut linan lite, så någon kraft i ett mothugg lär du inte få, cirkelkroken fixar detta

3. Ett spöställ eller två banksticks är nödvändiga.. ett 4meters spö är inget ma n sitter och håller medans man väntar på napp.

Kommentera

har beställt spön och två snadspik. Japp ja är med på att man måste ha en chock. Lite svårt att se hur jag ska tackla hel betes fisk med cirkel krok bara.

Kommentera

Själv agnar jag inte med hel betesfisk...

Skär två tunna strimlor av den fisk du ska agna med, sen lägger du kroken mellan dessa och virar baitelastic runt om så att betet sitter fast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 228 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-  
              Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59