BAT-Tackle Travel Carp XT-70 3,60m 7-tlg 2,75 lbs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BAT-Tackle Travel Carp XT-70 3,60m 7-tlg 2,75 lbs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BAT-Tackle Travel Carp XT-70 3,60m 7-tlg 2,75 lbs

Ni som metar har ni koll på detta spö?

Känner varken till märket eller har någon vana av karp-spön men är ute efter ett spö som det går att kasta 40-60 gr med som är mångdelat och inte kostar en förmögenhet...
    tanken vara att sätta på en Shimano Exage 6000 FC på den och använda flätlina .20 - .25 nånting.....
    Senast ändrad av Kirshim; 2016-12-17, 16:00.

Om spöet är klassat korrekt kan du kasta 75 gram utan problem, kanske upp till 100 gram beroende på spöets aktion och ryggrad. Testkurvan säger ju inte allt om ett karpspö (eller annat spö med testkurveklassning).

BAT Tackle låter som ett "hitte-på-märke".

Jag har bestämt för mig att detta spö även säljs under "märket" Bison.

Karpspön på 12 fot brukar ha 5-7 spöringar. Är BAT-spöets ringar rätt utplacerade bör det indikera att spöet har halvaktion.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-17, 22:43.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tack för en utveckling av benämningar och uttryck så jag kände att jag förstod lite hur det skulle tydas, men hamnade rätt bra med kastvikterna i mitt gissande på egen hand, borde ju funka alldeles utmärkt för 40-60g påronsänken...=)
      Ändrat mig vad det gäller rulle, kommer sitta en Penn Slammer 560 på spöet (den finns redan på hyllan här hemma)

Frugan vill ha semester och vi funderar på att kliva på flyget till Kap Verde i mitten av jan och nåt skoj vill man ju ha när man ska fördriva tiden på ett all-inclusive hotell...
      Sist vi var där så fick mest mindre fiskar men vill ju att grejer håller även om det kliver på en stridbar firre på 5-10kg.....
      Vågar man chansa på ett sånt här spö eller finns det något för lite mer som ger klart mer för pengarna? Vill ha ett som går att stoppa i resväskan så jag slipper specialbagage....

Kommentera

Hur långt får spöet (eller spötuben) vara för att du ska kunna ha det i bagaget?

Hur långt spö behöver du minst? 10 fot?

Kommentera

Diagonalen på resväskan är ca 75 cm så där är maxlängden...

Ska ju stå från stranden och dänga så ja, minst 10 fot är väl att föredra..
          Kastvikten då gärna upp till 80-100g i alla fall så man har lite marginal...
          Och som du skrev, helst ett fodral som skydd i väskan, sett hur bagage kan bli behandlat (går ju att rota reda på något papprör om det nu bara hänger på det)

Jag har ett fint Shimano Beastmaster STC Shore-boat som har en kastvikt upp till 130g jag använde förra resan vilket är ett riktigt fint spö men kändes lite overkill på dom fiskar jag fick, därför jag jagar ett lite vekare spö till denna resa...
          Senast ändrad av Kirshim; 2016-12-18, 08:32.

Kommentera

Har inte Reliant en drös olika spö som är både 4-5 o 6 delad? Vet inte om de finns i önskat viktspann men värt o titta på.

Kommentera

Dom Reliant-spön jag hittade låg inte direkt i samma prisklass, har ingen lust att lägga 2-3000:- på ett spö just nu (eller har jag hittat fel spön?)

Kommentera

Jag tror det blir svårt att hitta ett så pass kompakt 12-fots som BAT-spöet.

Våga chansa!

Rovex Nitrium Travel 3Lbs är lite i längsta laget.

Spötub kan du göra av ett avloppsrör om du inte hittar en i vettig längd.

Jag har själv funderat på att köpa en mer avlång resväska i förstärkt hårdplast. Många resespön är omkring 85 cm långa med tub. Spötuben måste ju vara 5 cm längre så du kan ha 2 cm skumgummi eller annat mjukt material som skyddar spöet i ändarna.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-18, 19:24.

Kommentera

Stor risk att det blir en chansning, ev försäkrar jag chansningen och gömmer mitt Shimanospö i sonens resväska (gäller bara att smyga ner det så gumman missar det)....=)

Kommentera

tackar för råden jag fick, det slutade dock med ett helt annat spö som jag ser fler användningsområden för i det fiske jag bedriver..
                    Jag beställde:

Sen hoppas jag att jag har plats för mitt Shimano beastmaster STC i väskan också så har jag med mig ett ganska fint urval av spö-möjligheter....

Dessutom blev det ett inköp av ny resväska som jag och sonen ska dela på.
                    En hardcase i storleken 75*54*29cm (91l) så får ju lite bättre plats för spön framöver i denna väska...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                    12 svar
                    630 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                    9 svar
                    473 visningar