Mete med hjälp av drönare - Hit eller shit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mete med hjälp av drönare - Hit eller shit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mete med hjälp av drönare - Hit eller shit?

Bait boats har ju varit poppis tidigare men vet inte hur frekvent de används nu för tiden.

Teknikutvecklingen rusar fram och de avancerade drönarna blir allt billigare och samtidigt mer driftsäkra. Räckvidden är vida överstigande normala kastlängder. Jag kan tänka mig att de kan vara ruggigt effektiva för exempelvis kustmetet där man vill lägga ut betet långt från land och/eller om man vill mäska upp en speciell plats och sedan fiska där. Det går ju till och med att lägga in GPS-koordinater där man vill droppa mäsken och/eller betet.

Visst, de är fortfarande ganska dyra och man kanske inte vill krascha en drönare för X antal tusen rakt ner i plurret. Polaren har en DJI Phantom 3 som jag är lite sugen på att testa vid något tillfälle. Men vet inte om jag vågar. Det kan bli en dyr läxa

Fördelar som jag ser det:
    - Lång räckvidd. Typ 300 meter och mer därtill
    - Exakt positionering för att släppa mäsk och/eller bete
    - Man kan gå ned klassning av spö/rulle om man vill fiska långt från land

Nackdelar som jag ser det:
    - Priset
    - Känslan av att inte göra utkasten själv

Hur tänker ni gällande att använda drönare vid fisket? Kommande hit eller rent av shit? Räknas det som sportfiske?

Här kommer några filmer på drönare som används till fiske. Länka gärna in andra kul klipp om ni hittar några

Fitch Casting Drone

Surf Fishing with a DJI Phantom 3 Pro

We took my drone out to drop bait out on the beach. Enjoy!

Drone Fishing Gone Wrong

In this video I decided to go surf fishing, but I wanted a way to cast further. The only way possible was by using my Phantom 3 drone. Everything seemed perf...

Drone Fishing For Tuna

Wondering how to drone fish? **SKY RIGGER IS THE ONLY WAY** We developed the SKY RIGGER drone fishing attachment to make this experience accessible for every...
    Senast ändrad av Bergman; 2016-11-03, 11:15.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Verkar smidigt, tyvärr får man ju ta bort kameran tack vare den där lagen där det är förbjudet att filma med drönare.

Men är nog mest en gimmick som inte kommer användas så mycket

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Verkar smidigt, tyvärr får man ju ta bort kameran tack vare den där lagen där det är förbjudet att filma med drönare.

Men är nog mest en gimmick som inte kommer användas så mycket
      Jag är inte helt insatt i den där domen utan bara hört att det skall vara förbjudet att filma från drönare om man inte har speciellt tillstånd. Är det tex lagligt att ha en kamera monterad utan att spela in det kameran ser? Med tanke med hur många upprörda näringsidkare det är som iom domen blivit av med sin verksamhet (i alla fall lagligt) skulle det inte förvåna mig om regelverket görs om. Sedan finns det ju andra länder där det är helt lagligt.
      Senast ändrad av Bergman; 2016-11-03, 10:16.

Kommentera

Säkert lite roligt, men gillar man att kasta så lär det ju aldrig ersätta kastandet.
        En spontan tanke, dock: Ju mer effektiva vi blir i fisket tack vare alla teknologiska hjälpmedel, desto viktigare blir inställningen hos gemene fiskare att vårda bestånden, bl. a. genom C&R.

Kommentera

Klart intressant om man gillar både teknik och sportfiske... Finns ju inget pris på Fitch Casting Drone ännu men den borde rimligtvis bli något billigare än t.ex DJI Phantom mtp att den inte har lika mycket funktioner (typ video, kollisionsdetektering, etc). Men kan ju naturligtvis inte ersätta känslan av att själv kasta ut ett bete eller meta toppknutet från bryggan med ett rödvitt flöte!

Och precis som någon påpekade, tekniken får inte gå ut över säkerhet eller välbefinnande för varken fisken eller fiskaren. Skulle ex.vis aldrig utsätta en gädda för >300 meter lång drill i varmt vatten mitt i sommaren.

Kommentera

Idioti om du frågar mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Idioti om du frågar mig!
              Utveckla gärna hur du resonerar. Den kommentaren ger ju inte så mycket i diskussionen.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Idioti om du frågar mig!
                Har full respekt för din åsikt men det är ju inte säkert att alla andra tycker så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Jag är inte helt insatt i den där domen utan bara hört att det skall vara förbjudet att filma från drönare om man inte har speciellt tillstånd. Är det tex lagligt att ha en kamera monterad utan att spela in det kameran ser? Med tanke med hur många upprörda näringsidkare det är som iom domen blivit av med sin verksamhet (i alla fall lagligt) skulle det inte förvåna mig om regelverket görs om. Sedan finns det ju andra länder där det är helt lagligt.
                  Frågan är om det inte kommer att gå med det här som det gick med förbudet att framföra vattenskoter annat än i allmän farled eller på anvisad plats. Svensk lag är underordnad EU-lagstiftningen och där kom en dom 2009 som stipulerade att man inte kan förbjuda eller begränsa nyttjandet av en vara som får säljas fritt inom unionen. Därför har vi märkligt nog en lag som inte kan tillämpas.

Kommentera

Vore skoj om man kunde använda den för att reka i okända vatten, t ex i en stenig vik med hyfsat klart vatten... Då menar jag alltså för navigering för att unvika dyr grundstötning, inte jaga fisk...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59