Val av haspelspö och rulle för kast- och bottenmete. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av haspelspö och rulle för kast- och bottenmete.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av haspelspö och rulle för kast- och bottenmete.

Jag brukar fiska regnbåge, öring och röding i insjö, men är sugen att testa havsöring och vill ha nya grejer. Spö och rulle som funkar till både och. Jag tänker mig ca 9 fot med en kastvikt upp till 30.
    Tänker jag rätt då?
    Några bra tips?
    Har tittat på Sjösländan, men har inte hört några omdömen så jag vet inte. Det känns som att det är lättare att hitta ett spö, men rullar har jag ingen koll på alls.
    Min budget ligger på ca 1500 kr.

Om du skall kasta från land skulle varje fall jag råda dig att gå upp till 10-11 ft och 10-40g.
    Kommer få många olika tips här
    Bästa är ju att efter alla tips knalla iväg till din Lokala fiskeaffär och känna på spö och rulle
    Där kommer dom hjälpa dig oxå om du säger din budget. Men köper du här på köp & sälj får du kanske bättre grejer för 1500:-
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag har ett sjösländan xp 15-45g 9ft. Det är ett rätt mjukt och fint spö som hivar beten över halva sjön. Jag använder det lite allround, dvs för skedar, wobbler, lite gummi, och så mete. Jag älskar spöt som är både känsligt och trevligt att drilla på, men ska du främst meta kanske ett quivertip spö kan va nåt. Ex Olssons fiske har ett par för en lite billigare peng som kanske kan vara intressanta
      Senast ändrad av buffertmannen; 2016-11-15, 22:14.

Kommentera

Har ingen koll på sjösländan... Men mitt tips är att kolla runt på de olika webbshopparna och kolla på vad de har på rea.
        Ex. 2 min på dogger.se hitta ja detta:

men det är skillnad på att få en regnbåge/öring/röding på 1-2 kg med att få en havsöring på 4 kg eller mer, det drar lite mer i grejorna och man önskar sig lite grövre grejor då... Men som vid allt fiske är det en kompromiss och har man klena grejor så får man drilla försiktigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Om du skall kasta från land skulle varje fall jag råda dig att gå upp till 10-11 ft och 10-40g.
          Som Classe skriver, du kommer få olika svar. Jag fiskar på många ställen efter havsöring där det är träd och sten/berg bakom mig och där hade ett spö längre än 9 fot inte gått att kasta med. Långa spön använder jag om jag står på en klipphäll med gott om utrymme bakom mig eller om jag är ute och vadar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
          113 svar
          18 229 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg -martin-  
          Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59