Ny på mete. Önskar tips på en all-around rigg! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny på mete. Önskar tips på en all-around rigg!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny på mete. Önskar tips på en all-around rigg!

Hej.

För att göra en lång historia kort är jag väl fiskefrälst sedan ett-två år tillbaka då min bror drog ut mig för att fiska gädda. Nu har allt mer av mina vänner börjat fiska och många gånger slutar det med att vi inte får något öht. Detta är förstås tråkigt och målet med i princip varje fisketur, även om dessa kan vara allt ifrån 2-8 timmar, är iafl att fånga en fisk.

Min bror har nyligen visat mig lite metes-metoder och jag har blivit riktigt sugen på att lära mig och fixa utrustning så jag kan göra egna riggar.

Vad jag frågar efter är en all-around metod som ska funka så bra som möjligt, om detta finns. Brorsan har visat bottenmete med feeder och mäsk m. mask på kroken och kunnat dra upp en hel del löja/mört och små borrar på detta.

Personligen tycker jag denna funkar bra. Kasta mäskbollar och bottenmeta med mask nere på botten vid mäsket.

Vad behöver jag i utrustningsväg och hur knyter jag en simpel rigg? Vilka storlekar på krokar och vikter på sänken? kan jag ha flöte? Krävs det tafs? Jag har flätlina på mitt nuvarande spö och tänkte använda detta till mete.

Väldigt dåligt skrivet inlägg men vad jag söker egentligen är en rigg-förklaring och en inköpslista till ett hyggligt all-around mete.

Stort tack till alla som hjälper.

Vad är det för art(er) du främst är ute efter? Tror det blir enklare för oss att ge bra tips då
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Om du är intresserad av att meta efter vitfisk m.m:

Bottenmete
      Spö är en smaksak. Jag föredrar att använda lite kortare spö, 7-8" då jag fiskar i kanalen (Göteborg) eller i vid kusten. Detta eftersom jag brukar hålla i spöt. Vid bottenmete med t.ex. feeder eller bolt rig så använder jag mig av ett 12"-spö. Du behöver inte köpa något dyrt spö till en början utan satsa på ett "riktigt" metspö om du blir frälst.

För att göra tafsar/riggar behöver du ha lite nylonlinor i olika grovlek. Här får du testa dig fram men det kan vara bra att 0.20-0.30 samt 0.45 tycker jag. Den senare framförallt om du ska bottenmeta i havet. Antingen kan du köra ett pater noster-tackel (http://www.fishingboating-world.com/...ster%20rig.jpg) som på bilden fast med en krok föredrar jag. Eller så låter du din feeder/sänke vara löpande längs med huvudlinan, se här (http://www.maggotdrowning.com/forum/..._basic-rig.gif).

Krok kör jag nästan alltid Kamasan B983 i storlek 6-10 lite beroende på vad jag metar efter.

Flötmete
      Här är det klart fördelaktigt att ha ett långt spö. Jag har ett avon/quiver-spö som man alltså kan använda både till flötmete och bottenmete. Du byter kort och gott spötoppen efter behov.

Vad gäller flöten finns det en uppsjö. Där får du specificera vad du är ute efter att fiska.

------

Är du ute efter att meta efter gädda/gös får någon annan hjälpa dig som kan det bättre. Hoppas att du blev något klokare.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Spana in Mårten Johanssons youtubekanal. Det han inte kan om mete är nog inte värt att veta.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Tack för svaren.

Det är inte artspecifikt fiske men i de sjöar vi brukar fiska i finns det aborre, löja, gädda, brax.

Som jag förstått det verkar det ofördelaktigt att sitta på en flätlina, i nuläget har jag dock bara en rulle då en olycka hände för ett tag sedan och två spön+rullar tog farväl.

Men funkar det att exempelvis ha flätlina som huvudlina och sedan skarva på en nylonlina på denna? Illustrerar med bild:
          Click image for larger version

Name:	Untitled 2.jpg
Views:	1
Size:	111,5 KB
ID:	1782962

Tror ni denna riggen skulle funka om man kör med mäsk, mask eller majs?
          Eller är det bara att skita i flöte om man bottenmetar? Jag tycker det är småroligt att hålla koll på flötet, jag ser bättre om det nappar med mitt relativt styva spö då också.

Päronsänken verkar enkla men det kanske har några egenskaper gentemot vanliga tyngder man klippar på?

Mvh

Kommentera

Vill du bottenmeta med flöte så testa lyftmetoden. Finns bra illustrationer hur det går till om du googlar.

Att använda flätlina när man metar går alldeles utmärkt och det hela är en smaksak. Däremot kan det vara bra att hela tafsen (d.v.s. inte bara linan till kroken) är av nylon.
            http://enamatorfiskare.blogspot.se
            Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Man klarar det allra mesta med tre varianter. 1. Glidflöte med stoppknut (för extremt distansfiske kan man använda ett bombardaflöte, Darts har några bra varianter, 2. Pater Noster (vilket är ungefär detsamma som en dropshotrigg där kroken sitter på en tafs. Denna rigg kan fiskas såväl vertikalt somanvändas som bottenmete och 3. Glidande bottenmete (där sänket kan vara ett päronbly, ett platt sänke, kulbly med hål eller en feeder.

Kommentera

Någon allroundrigg finns inte inom metet.
                Om du inte fiskar i strömmande vatten och målet är att få fisk (oavsett storlek) så är jag övertygad om att flötmete (med pennflöte eller annat mindre och känsligt flöte) är det effektivaste fiskesättet. Fiska då gärna med tunn tafslina (max. 0,18 mm) och små krokar (strl. 12-16). Maggot är det bete som innebär, nära inpå, fångstgaranti.

Jag tycker du ska sätta dig med brorsan och ta en öl/läsk och låta honom förklara lite kring olika typer av mete (han verkar ha koll).

Ta gärna en penna och block så kan han rita hur saker och ting funkar.

Jag har märkt att det är svårt att förklara hur saker och ting funkar utan visuella hjälpmedel.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-09-26, 14:29.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                12 svar
                592 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85
                av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                9 svar
                462 visningar