Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja gängpaj i bromsvredet eller möjligen spolaxeln låter mest troligt så här långt... Allt skruvande har tagit död på gängorna...
    Intressant hypotes. Då blir min följdfråga följande;
    Det sägs att man ska låta bromsen "vila"(alltså att man skruvar ner den till noll motstånd)när rullen ligger hemma och väntar på nästa fisketur för att minimera slitaget på bromsen. Blir då baksidan av detta skruvande hit och dit att gängorna slits?

Eller är Okuma RAW II bara en kass rulle?
    All you need is Lubb.

Kommentera

Så är det nog men det ena utesluter inte det andra... Tittade som hastigast på ett par bromsvred och de verkar vara av plast, frågan är om själva gängan är infälld metall? Tror inte det men orkar inte skruva isär bromsvredet på mina för att kolla.

Tror inte att Okuma utmärker sig i något avseende gentemot övriga märken...
      Senast ändrad av anteman; 2016-08-13, 13:08.

Kommentera

Usling, det är i princip omöjligt att axelns gänga blir skadad då den är gjord i stål.

Skruva loss vredet och skruva isär det och lägg upp bilder i tråden så kanske vi löser mysteriet.

Ta gärna foto på bromsstacken också.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ja, nu är snart TS en usling om han inte återkopplar och "sluter tråden"!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja, nu är snart TS en usling om han inte återkopplar och "sluter tråden"!
            Har varken haft tid eller ork att rota mer i rullen. Usling har jag däremot varit länge!
            All you need is Lubb.

Kommentera

... du ska veta att jag haft många sömnlösa nätter över den här bromsen...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Har varken haft tid eller ork att rota mer i rullen. Usling har jag däremot varit länge!
                Det tror jag inte men lite nyfikna är vi ser jag, berätta nån gång om du orkar... Sannolikt gängpaj i plastvredet och en sån kan väl knappast köpas som reservdel...

Kommentera

När/om jag bestämmer mig för att inte längre acceptera att rullen är "död" så lovar jag att följa upp resultatet här.

Har för övrigt en baitrunner nu som används till det mesta av vad dörullen användes till, dvs mete på botten och med flöte.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Tog nyss en närmare titt på vad som misstänks vara boven i dramat. Vet inte vad det formella namnet på delen är så jag väljer att kalla den för "fanskapet" tillsvidare. Nåväl, det är denna del;
                    Click image for larger version

Name:	001.jpg
Views:	1
Size:	543,5 KB
ID:	1783552Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	544,4 KB
ID:	1783553

När jag håller fast det svarta runda "utskottet"(det som träs över "pinnen" i rullen)så roterar den i höljet och avger samma typ av ljud som när man justerade bromsen på den gamla goda tiden, innan fanskapet ballade ur. När jag skakar på den låter det helt klart som att det mycket väl kan förhålla sig på det viset att det är något däri som inte sitter som det ska(det är ungefär samma ljud som när man skakar på ett Rapala bete i "Clackin'"-serien, den låter faktiskt "clack! clack! clack! clack" när jag skakar på den).

Studerade motsvarande del på en fungerande Abu Sorön SX60, det svarta runda "utskottet" roterade även på den, men med betydligt mer motstånd än på trasigrullen(nästan inget motstånd alls) och vid skakning var det visserligen ett ljud, men mycket diskret jämfört med trasigrullens Rapala Clackin' Crank-oväsen.

Nästa steg är att höra med nån polare som kanske har en stjärnmejsel som är tillräckligt liten för att få opp skruvarna för att se om det går att ge sig på lite amatörkirurgi.

Som ni märker vill jag inte riktigt ge upp hoppet om rullen, den är faktiskt riktigt schysst, när den funkar

Sen, om någon moderator vill flytta denna tråd till "Spinnfiske - Utrustning" så kommer jag varken bjuda på sur min eller höjda ögonbryn.
                    Senast ändrad av Usling; 2017-01-28, 23:42.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Var nyss till min polare Löken(ett smeknamn han haft sen vi var små, han fick det för att han alltid brukade börja gråta när vi skar i honom)som är duktig på det däringa mekaniska. Lökens första teori var gängpaj. Om man tog bort spolen gick det att skruva fast "fanskapet" i pinnen som ska gå genom spolen. Teorin var att det var jävel på de yttersta gängorna på pinnen. Testade att röja ur gängorna på pinnen med Morakniv, fortfarande samma fel. Sen skruvade vi upp "fanskapet" och där visade det sig att det var de yttre gängorna i den som var slut som artister. Delen(som jag gissar var gjord av mässing)med gängorna gick inte att vända åt andra hållet. Case closed.

Varning; Okuma RAW II är en rulle som kan drabbas av gängpaj, troligtvis genom gängvåld eller någon annan form av gängkriminalitet. Allt jag skrivit om att det skulle vara en schysst rulle tar jag tillbaka.
                      All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 226 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-