Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

låter sjukt att rullen dör av dålig broms, skulle väl vara vid megarus där rulldelarna smälts av friktionen, men då är det fisk i klass med skrämd makrill ellee bonito som sticker...

Kommentera

Jag gissar på att fjädern i bromsreglaget lagt av.

När det kommer till "fattigmannabaitrunner" så är det säkrare att göra enligt följande modell. (Jag gillar inte fiske med öppen bygel då linan är helt okontrollerad och kan i värsta fall vira in sig i t.ex. en spöring och fisken drar med sig spöet).

1. Kasta ut, fäll bygeln och spänn upp linan.

2. Ställ bromsen så löst som du önskar.

3. Fisken nappar!

4. Greppa spöet samtidigt som du bromsar den roterande spolen på undersidan med "vevhanden". Gör mothugg.

5. Ställ bromsen (samtidigt som du bromsar spolen så gott det går med samma hand du håller spöet med).

Det finns inget i ovanstående sätt (eller trådskaparens variant) som kan förstöra en slirbroms.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-08-10, 21:59.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det allra enklaste är ju att gå tillbaka och använda Monkeyclimbers. Då kan du använda vilken rulle du vill. Enkelt och billigt

Kommentera

Tackar för alla spekulationer och tips.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Det blir intressant höra vad som pajat i rullen... om/när du hittar felet.

Kommentera

"Bromsen" sitter i själva spolen, skruva loss ratten som håller spolen på plats, ta loss spolen, sen brukar bromsbrickorna och lamellerna sitta med ett clips mitt i spolen, pilla loss clipset, och plocka isär och se om du hittar nått som verkar åt helsike.

Själva bromsverkan får man genom att man trycker ihop paketet av brickor och lameller i spolen så om något hamnar i vägen eller snett har jag varit med om att bromsverkan försvunnit.

Sen glöm inte klassikern att hela linpaketet kan snurra på spolen om man har flätlina direkt på spolen.

Kommentera

Jag plockade som sagt var isär "bromspaketet" igår och satte ihop det igen, men det var inte lätt att fatta vad som var fel eftersom jag inte riktigt vet hur det ska se ut. Hur som helst var det intressant att se hur bromsen i en haspelrulle ser ut, så jag blev inte dummare i alla fall.

När jag vrider spolen när den är monterad på rullen så låter det som det ska, som att "utskottet" på fjädern har kontakt med kugghjulet. Men bromsreglaget vill inte göra vad det ska.
                Senast ändrad av Usling; 2016-08-11, 15:52.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                  Jag plockade som sagt var isär "bromspaketet" igår och satte ihop det igen, men det var inte lätt att fatta vad som var fel eftersom jag inte riktigt vet hur det ska se ut. Hur som helst var det intressant att se hur bromsen i en haspelrulle ser ut, så jag blev inte dummare i alla fall.

När jag vrider spolen när den är monterad på rullen så låter det som det ska, som att "utskottet" på fjädern har kontakt med kugghjulet. Men bromsreglaget vill inte göra vad det ska.
                  Det är inte gängorna i bromsvredet som är kassa? Alternativt att något i vredet hamnat på sniskan? Vill minnas att jag råkat ut för det på någon rulle och att den då inte ville spänna bromsen.
                  Jag älskar att syssla med struntsaker,
                  påbörja hundratals projekt och aldrig avsluta ett enda,
                  komma och gå precis som jag vill, ändra mig när som helst...
                  och bara följa ögonblickets ingivelse.

Kommentera

Ja gängpaj i bromsvredet eller möjligen spolaxeln låter mest troligt så här långt... Allt skruvande har tagit död på gängorna...

Kommentera

Synd att Usling bor i Umeå... Jag är sugen på att ta en titt på rullen.
                      Detta är ju olidligt spännande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 226 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59