Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varning! Vanlig haspel som "fattigmans baitrunner"=rullens död!

Jag vill å det grovastaste varna för de risker det innebär att använda vanlig haspelrulle som "fattigmans baitrunner."

Först en beskrivning av hur en vanlig haspelrulle blir "fattigmans baitrunner";

Kasta ut bottenmetestacklet, sen drar du ner bromsen så att det blir minimalt med motstånd så att fisken lätt kan dra iväg med betesfisken. När det är dags för mothugg så öppna bygeln, dra åt bromsen, gör mothugget.

Detta har funkat hyfsat, fram till idag, då jag utgår från att detta bromsfipplande sabbade rullen.

Numera så är bromsen helt ur funktion på min Okuma RAW II 40. Den har en möjlig inställning; så klen att spolen går att dra lös.

Nåväl, av erfarenheten blir man vis och en Okuma Epix V2 storlek 40 är påväg med posten, inte pga dagens elände, utan för att jag en längre tid varit sugen på de stora praktiska fördelarna med en riktig baitrunner - både för bottenmetet och flötestrollingen.
    All you need is Lubb.

Eftersom det av ditt inlägg är oklart såväl vad som är fel på rullen som hur det uppkommit verkar din varning något överdriven. Men du kanske kan utveckla? Är rullen frambromsad så är det ju svårt att föreställa sig ett fel som det du beskriver så det vore onekligen intressant om du kunde undersöka exakt vad det är som gör att bromsen nu inte kan dras åt.

Kommentera

Lät besvärligt..Fäst ett gem stripes eller liknande på spöt som ett clips. Låt bli bromsen öppna bygeln och fäst linan i clipset. Låt fisken ta lina fäll tillbaka bygeln och gör mothugg.

Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	277,6 KB
ID:	1782267

Kommentera

Varför göra det så enkelt när man kan krångla till det ;-)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Kommentera

Eller använd gummisnoddar men öppen bygel fungerar det med dvs bromsen åtdragen efter den tagit den betet fäll sedan bygel och nita mothugget.

Kommentera

Om man har en rulle av någorlunda kvalitet fungerar det alldeles utmärkt att bottenmeta på lös broms. Många rullar är mer eller mindre designade för detta, bland andra Penn Affinity.

Kommentera

Precis blev rekommenderad en Penn Affinity till gädd/mindre karp metet istället för en billigare baitrunner (under 1500kr) då dem inte alltid är pålitliga under en längre tid så en så just en frambromsad bigpit där det går extra snabbt att dra åt bromsen tyckte dem var ett bättre alternativ när jag var på jakt efter en rulle till gäddmetet.
              Senast ändrad av Monkey; 2016-08-10, 17:06.

Kommentera

Den är frambromsad.

Har testat att plocka isär spolen i molekyler och sen montera ihop den igen. Då jag inte vet exakt hur den ser ut när den funkar som den ska så kunde jag inte direkt utröna vad som var galet. Samma problem återstod efter att jag skruvat ihop den igen.

Eftersom jag aldrig tidigare varit med om att bromsar beter sig sådär helt utan vidare så utgår jag helt enkelt från att nåt hamnat i fel läge i samband med fipplandet. Att bromsar har fått en viss fördröjning vid slitage har jag varit med om, men inte detta. Alltså, jag monterar bromsreglaget på spolen och drar åt, men inget händer. Den vill liksom inte komma i läge så att den drar åt.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Har inga bra erfarenheter av Okuma Raw II och fick båda utbytta mot Shimano Technium FC. Dock inte i sammanhanget baitrunner utan rent generellt.

Kommentera

Varför pillar du på bygeln innan du gör mothugg? om du inte har öppen bygel finns ju ingen anledning att ändra bromsen.

Har svårt att se att detta skulle paja bromsen faktiskt. Måste vara annat. Annars om du vill kontrollera det får du väl ta ut bromsbrickorna ur spolen och se hur de ser ut men de lär ju inte direkt smält av att gå på lösaste bromsen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 226 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59