Vill lära mig mer om mete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill lära mig mer om mete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vill lära mig mer om mete

Tjena Allesammans !

Jag kan ganska mycket om spinnfiske redan men det jag inte kan är meta. Jag har hört att det levererar och att det är komplicerat. Som sagt jag älskar utmaningar, kanske därför jag fiskar. Jag ska på den så kallade fiskesommarlov saken Sportfiskarna arrangerar eftersom jag vill visa att det finns ungdomar som fiskar också. En av dagarna ska vi fiska makrill ute på Ön i Limhamn (Malmö) och den andra dagen skulle vi meta rengnbåge i en sjö som kallas för Sallerups(dammarna).

Dock har jag ingen idé hur man metar regnbåge det ända jag vet är att man förmodligen kan meta det med räkor ett flöte och en krok. Men som sagt får man fisk genom att gå dem enkla vägarna ? Enligt mig nej. Så jag googlade runt lite på Google och kom fram till att man också kan bottenmeta dem med så kallade boiles. Botten mete vet jag ju hur det fungerar men sedan såg jag en bild hur själva riggen skulle se ut. Den var inte alls komplicerad alls. Min första fråga är därimot, färgen på boilesarna påverkar dem om regnbågen hugger ?

Jag tror att mete är en riktigt rolig fiskemetod och den är lite min slags typ av fiske, inte för lätt och att man bara kan sitta och vänta på ett hugg med en kopp nybryggt granskottste. Jag har absolut ingen idé vad mete innebär och vad man ska ha. Men när jag börjar med en ny fiskemetod så tänker jag alltid först vad jag behöver. Är detta fel eller är det bra ? Tack för tips
    There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Dessbättre är mete väldigt enkelt. Det handlar om att sätta något som fisken man vill fånga äter på en krok och att sedan, eventuellt med hjälp av flöte och/eller sänken få kroken att hamna där man tror att fisken uppehåller sig. När fisken nappar drar man upp den.

Kommentera

Mete behöver inte vara det minsta komplicerat utan allt beror på vad du fiskar efter och hur du själv vill ta dig an metet. Du behöver veta/ta reda på fiskens vanor. Fiskar du efter bottenlevande fisk så bör du rimligtvis presentera ditt bete på botten. Boilies till regnbåge vet jag inte om det är att föredra. Kanske tänker du på Powerbait? Jag kan inte uttala mig om det då jag aldrig använder det. Men du kan lika väl fiska efter regnbåge med mask eller räka på kroken om du nu vill meta. För diskussion av bete finns det garanterat bra trådar här på FS om du använder sökmetoden. Jag fiskar själv sällan efter regnbåge.

Du behöver inte till en början ha ett utpräglat metspö utan det går alldeles utmärkt med ett spinnspö. Ska du flötmeta kan ett längre spö vara bra men till bottenmete funkar det hur bra som helst med ett kortare också.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Till regnbåge behöver du bara krok, 20g tyngd och powebait 60-70 cm nylonlina från tyngden brukar jag använda sen är det bara att vänta in hugget
        Sketfiske på dig
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Är det mete i största allmänhet vi pratar om så kan det vara hur enkelt eller komplicerat som helst.

Pratar vi regnbåge så är jag övertygad om att boilies är det sämsta valet. Mask och räka eller powerbait är (som redan nämnts) rätt melodi.

Om du inte orkar läsa dig till hur man metar regnbåge så kan du söka på Youtube.

Denna film är OK (själv hade jag kanske valt ett mindre flöte och annat bete).
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-07-12, 23:14.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag tror att jag gör såhär på Onsdag, Tar ett relativt litet flöte som sagt inte för litet eller för stort. Sedan sätter jag på en halv räka som jag har skalat själv. Sedan kastar jag ut riggen en bit och sedan är det bara att vänta. En annan sak jag kom och tänkte på, Dammarna jag ska fiska i är gammla kalkbrott. Vilket gör så att det finns vissa nästan som avgrunder var tionde meter. Och sedan är det ett stup på runt 15 meter per avgrund har jag hört. Eftersom man fiskar regnbåge nere på botten ibland borde man inte bottenmeta istället än att fiska i ytan det blir ju snabbt djupt.
            There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Kommentera

Skala inte räkan. Fiska med skalet på!

Har du glidande flötesstopp kan du fiska på valbart djup. Med bottenmete kan du i princip fiska på eller nära botten. Regnbågen är inte en utpräglad bottenfisk.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
              12 svar
              626 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
              9 svar
              472 visningar