UT rull trim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT rull trim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
    Har normalt sett aldrig problem med linresning! Men med den trimmade rocketen har jag fått problem med detta! Jag har sedan mååånga år helt lagt av den mekaniska bromsen och använder bara centrifugalbromsen och en styck tumme! Min rocket går att slänga tyngre aerodynamiskt utformade beten bra, men det är inte därför jag trimmade den! Jag ville kunna slänga lätta beten mer problemfritt än innan. Men det är motsatt känsla. Att slänga en 40g eller lättare wobbler är inte roligt. Får bromsa upp kastet rejält med tummen för att inte spolen skall övervarva, och då har jag ändå 4 vikter aktiva, samt mekanisk broms lite hårdare än jag är van vid!
    Kör min UT -trimmade 6000 utan mekbroms och ( just nu ) två vikter på centrifugalbromsen .

Inga problem med att kasta lätta drag alls och då använder jag ändå jerkpåken ( BFT Contact -180g )
    till det mesta från vibrax 4 och uppåt , även gamla killer och bagley balsawobblers .

I de fall det blir kortare kast för mig har det med spöets korthet och styvhet att göra , inte rullen .

Vibrax 3 och liknande går bättre helt utan centrifugalvikter men då kan inte mina barnbarn kasta med rullen alls .

Med två vikter kan även en 14-åring kasta utan alltför stora bekymmer .

Jag har INTE kullager i evighetsskruven och har smort den hyfsat rejält med red fuel och av någon anledning så verkar min rulle gå hur lugnt som helst och har alltid gjort det oavsett spö eller beten .
    Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
      En 6500 är inte direkt gjort för kast med lätta beten. Som du skriver själv fungera det bra till att dänga iväg tyngre beten, men med kullager som snurrar hur lätt som helst och helt utan mekanisk broms är det att be om problem.
      En mindre rulle har lättare att hantera lättare drag, helt enkelt.

Rätt verktyg till rätt jobb.

Annars kan man testa Gabbus förslag om att testa en trögare olja i kullagren.
      Haha. Jag har faktiskt provat min 6500 PRO rocket med fullt UT plus lite mer trim på ett riktigt UL . Inget sådant där styvt UL som tex Abu Veracity 2-8 gr är. Utan ett riktigt svajigt sådant. Ungefär samma ryggrad som ett vasstrå. Gjorde det bara för att kolla var gränsen var och för att det är kul. En liten bit under 10 gr klarade jag av. 6-7 gr gick men med svårigheter. 8-9 skulle jag kunna leva med. 10 gr var inga problem.

För mig innebär trimningen mest att rullen blir mer mångsidig. Klarar av ett större viktspann och blir mer lätthanterlig. Jag använder givetvis inte Raketen på UL spöt till vardags. Jag fiskar mest abborre och gädda. Någon gös väljer att kliva på ibland. Inga av dessa kräver den enorma linmängd som vilken som vilken som av dagens rullar klarar av. Menar att vem, förutom de som fiskar efter grov lax i strömmande vatten har behov av en full originalspole på en 6500 rulle? Mina rullar har alla grunda spolar. Från Abu Record eller UT mfl. Ung 100 meter 0.35mm lina går det på en 5000 rulle. Inte en gång har jag vid praktiskt fiske fått slut på lina.

Jag roade mig vid ett tidigare tillfälle att plocka av trimmet på en av mina med keramiska lager fullsmetade 5600:or. Bit för bit. Jag har prylar hemma till att återskapa en c3 rulle. Skillnaden var enorm. I kastlängd, i kraft, i precision och risken för linresning. Allt var flera klasser bättre. Detta finns redovisat i en annan tråd men kort så har jag efter det slutat köpa lager till precis alla platser i mina nyare rullar. En grund spole från Record med ett par bra lager samt en linförare med dubbla kullager i stål räcker gott. I original är tex C3 rätt seg i linföraren med sin plastbussning i ena änden. Dock ingen regel utan undantag. Köpte precis en 6500 C3 2 speed på eBay. Plastbussningen innanför drevet på linföraren på den rullen var precis lagom insliten för att snurra oerhört lätt. Men på en ny!?? Knappast tillräckligt OM du tänkt använda lite lättare beten. En McRubber är inga bekymmer men kryper vikterna ner mot 20-25 gr så är skillnaderna stora
      Senast ändrad av Mankan G; 2016-08-10, 00:18.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
        En 6500 är inte direkt gjort för kast med lätta beten. Som du skriver själv fungera det bra till att dänga iväg tyngre beten, men med kullager som snurrar hur lätt som helst och helt utan mekanisk broms är det att be om problem.
        En mindre rulle har lättare att hantera lättare drag, helt enkelt.

Rätt verktyg till rätt jobb.

Annars kan man testa Gabbus förslag om att testa en trögare olja i kullagren.
        Nja, nu menar inte jag att jag skulle kasta 5 grams beten med en 6500 modell! Vad jag menar med lätta beten är en 20-30 grams wobbler! Reklamen för trimmet lyder ju tex "pike performance kastar beten ner till ca 5 gram problemfritt" Nu har jag fiskat så länge i allmännhet och nästan lika länge med multi rulle i synnerhet att jag inte använder en så pass stor rulle för att kasta 5 grams beten med. Ska jag kasta dessa lätta beten använder jag en liten lågprofilare eller ännu hellre en liten haspel med tunn lina! Men faktum kvarstår! Reklamen för UT-trim tycker jag är missvisande iom att Pike performance finns i 6000 storlek! Jag vet inte om det är min rulle som har något annat problem som jag inte kan hitta, för med 4 centrifugalvikter så är det fortfarande stoora problem att kasta beten som jag kastar med lätthet utan problem med andra multirullar! Sist aktiverade jag 5 vikter, men har inte provat att kasta med rullen sådant inställd! Det visar sig hur det funkar under nästa tur!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 388 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg -martin-  
        Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59