UT rull trim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UT rull trim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UT rull trim

Skrev om detta i en tråd som jag inte hittar! För något år sedan trimmade jag min ambassadeur 6500 chrome rocket. Rullen blev mycket orolig och jag fick linresning och backslag i nästan varje kast om jag inte hade alla centrifugalvikter aktiva! Dessutom fick jag ta i lika mycket när jag kastade som innan! Någon här på forumet gav mig rådet att byta lina och det gjorde jag. Jag besökte sportfiskeboden där jag bytte lina (till en dyr fin flätlina) minns ej om det var spiderwire eller Power-pro? och tillsammans med killen som jobbade där skruvade vi bort lagren och smorde upp och kollade. (en mycket trevlig kille skall tilläggas!) Vi gick ut på bryggan och provkastade rullen och han sa att den var precis som den skulle! Jag noterade tendens till linresning även nu, men tänkte att killen kan ju detta!
    Vi kastade ändå med ett lättkastad jerk-bait.
    Har sedan fiskat några pass med rullen, men rullen ställer till lika mycket problem som innan! Fiskar nu bara med min Amba RevoToro Nacl, och den funkar kanon

För att göra en historia kort! Min trimmade rulle kastar betydligt sämre med trim än utan! Har någon varit med om liknande och har tips på vad jag kan göra är jag idel öra!

Jävla skitrulle! Hur mycket vill du ha för den?

Kommentera

Har en känsla av att det handlar om teknik. Linresning i mitten av kastet är dock inte ovanligt med flätlina. Det ingår liksom OM man ställt rullen nervöst. Din RevoToro Nacl har i princip samma broms. En c-broms om jag förstått det korrekt. Dock är väl bromsen på den rullen av typen pitch men det ska inte spela någon roll när det gäller linresning. Pitchfunktionen fungerar endast i låga spolhastigheter. I övrigt fungerar den som C-bromsen på din runda rulle.

Jag gissar, observera ordet "gissar" att din raket snurrar bra mycket lättare än din RevoToro Nacl. Därav problemet med Raketen. Skulle Revon snurra lika lätt skulle du ha problem även där om du använder samma bromsinställning.

Det finns några saker som du kan prova.
      - Dra av en sisådär 30 meter lina. Det brukar lugna ner rullen en hel del.
      - Om du inte känner att du kommer för kort med alla vikter aktiverade så är det väl i sig inget problem med att använda alla vikter.
      - Spöt kan påverka. Jag har en liknande rulle och den kan vara nervös med vissa spön medan helt lugn på andra.
      - Du ska inte snärta iväg kasten med en multirulle som man oftast gör med en haspel. Mera svepa. Snärtkast ökar risken avsevärt till "proffesional overruns".
      - Sätt i en magnetbroms! Nej jag skämtar inte. Jag har det i min topptrimmade 6500 Pro rocket som komplement till C-bromsen.

C-broms och mag har helt olika bromskurvor. C fungerar bäst när spolen roterar som snabbast för att sedan avta snabbt i takt med att spolens rotation minskar. Alltså i början av kastet medan mag är linjär. Magnetbroms tillåter klart högre initial spolhastighet men är bättre på att kontrollera spolen i mitten av kastet. Dock påverkar den fortfarande spolhastigheten i slutet av kastet när man oftast vill ha noll broms. Det är just här som din pitch broms excellerar. Den "stänger" av sig själv vid låga spolhastigheter.

Jag köpte min på e-bay. Bromsen alltså. Det är en reservdel som går att köpa från ABU och sitter som original i alla runda rullar från ABU som heter MAG, Mag X etx. Jag har helt struntat i att montera i justermekanismen och justerar istället bromskraften genom att flytta spolen i sidled. Ville inte såga i de vackra gavlarna. Jag har två c-bromsvikter aktiverade och kontrollerar resten med mag bromsen. Fungerar helt enastående. Har faktiskt köpt två nya gavlar på eBay med hålen för reglaget till min egen raket men struntat i att använda dom då det fungerar så kalasbra med att flytta spolen lite i sidled istället.

Din Raket tillåter detta då den har justerskruvar på bägge sidor. Det räcker faktiskt med att flytta spolen 1 mm åt höger för att märka av en avsevärd skillnad. Bromsplattan är bara att droppa i. Allt passar direkt. Det enda negativa är att linaalarmet slutar fungera. Finns inte plats längre för att aktivera den men den kan sitta kvar.

De dyker upp då och då på ebay.

Click image for larger version

Name:	s-l1600.jpg
Views:	1
Size:	455,5 KB
ID:	1781861
      Senast ändrad av Mankan G; 2016-06-20, 12:49.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Hej Mankan G

Har kastat med multirullar sedan 1989! Så tekniken är det inga problem med! Har använt flätad lina sedan dacron-linan kom i mitten av nittio talet! Rullen var betydligt mer lättkastad innan jag satte in trim! Brukade köra med 1 eller 2 vikter aktiverade! Vitsen som jag ser är att man inte skall behöva aktivera fler vikter än innan eftersom bromsverkan då ökar och en del av vitsen med trimmet går då förlorat! Funderar på att plocka ut trimmet, sätta in orginalspole,samt övriga detaljer och sälja trimmet!?

Jag är lite nördig, så jag lärde mig för länge sedan hur de olika bromssystemen påverkar spolens rotation i olika skeenden av kastet!

Vad gäller magnetbroms så låter det rätt och riktigt! Vet att många som trimmar rullar åxå har magnetbromsar som hjälper till med en mjuk fin bromsning!
        Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-06-22, 17:05.

Kommentera

Ska plocka isär den, torka torrt på evighetsskruven och tvätta ur lagren igen och olja upp dom så får vi se om den funkar bättre?

Kommentera

Det lär inte bli bättre om du får än bättre snurr på rullen om du redan idag har problem med linresning. Det som händer idag för dig är ju att rullen snurrar snabbare än vad betet hinner dra ut linan. Du måste nog dessvärre inse att rullen snurrar lätt nog och att det är något annat som är problemet. Du har inte skrivit om i vilken del av kastet du har linresning. Det spelar en avgörande roll för om det ska gå att adressera felet.

Min rulle är en cs6500 PRO rocket. I original har den endast två kullager. Bara i spolen. Alla andra lager i högfartsdelen är glidlager. Jag har utöver denna rulle en uppsjö rullar i 5000 storlek. Samtliga utom en Rekord är trimmade. Trimspolar från Abu, UT mfl. Alla har hellagrade linförare etc. För en tid sedan roade jag mig att återställa en rulle till originalskick för att se hur mycket trimmen verkligen ger. Det är lätt att bli hemmablind. Skillnaden var enorm. Kastlängd, precision, risk för trassel och kraften förändrades mycket. Olika mycket beroende på hur mycket av trimmet jag tog bort. Detta arbete finns noggrant redovisat i en tidigare tråd. Summan kan du få här: för mig så är det viktigast att högfartsdelen snurrar extremt lätt. Inga tröga glidlager. Spolens vikt påverkar mest vid lättare beten. Så pass stor påverkan att jag har slutat köpa UTs spolar till rullar som jag endast ska slänga beten på plus 50 gr med. Det räcker fint med ABUs spole som sitter i Recorden. Halva priset.
            Senast ändrad av Mankan G; 2016-06-25, 23:47.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Har normalt sett aldrig problem med linresning! Men med den trimmade rocketen har jag fått problem med detta! Jag har sedan mååånga år helt lagt av den mekaniska bromsen och använder bara centrifugalbromsen och en styck tumme! Min rocket går att slänga tyngre aerodynamiskt utformade beten bra, men det är inte därför jag trimmade den! Jag ville kunna slänga lätta beten mer problemfritt än innan. Men det är motsatt känsla. Att slänga en 40g eller lättare wobbler är inte roligt. Får bromsa upp kastet rejält med tummen för att inte spolen skall övervarva, och då har jag ändå 4 vikter aktiva, samt mekanisk broms lite hårdare än jag är van vid!

Kommentera

Man säger att en UT spole plus keramhybrid lager ger minskad risk för linresning och trassel på grund av att det är mindre massa som sätts i rotation iom spolens låga vikt, minskad lin-massa (minskad tyngd) samt snabbare kullager! I min värld är det precis tvärt om nu när jag tänkt på det! Betet går fortfarande ut med samma fart som innan, medans spolen roterar betydligt fortare! Jag kan inte se på vilket sätt detta skulle göra så det blir mindre linresning? (rätta mig om jag har fel!) Rullen är byggd med en tyngre spole så att säga "In mind!" Moddar man den ytterligare och sätter in en kraftig bra magnetbroms så skulle det vara en annan sak! Men med centrifugalbromsen och mekanisk broms har jag svårt att fatta detta, om man nu inte aktiverar alla vikterna! Som sagt, hade 4 vikter aktiva igår när jag körde ett pass och rullen var (nästan) lika instabil och orolig! Poängen borde väll vara att man inte behövde aktivera alla vikterna? Då förlorar ju trimmet lite sin ide, iom att bromsverkan blir större och längderna minskar??? Som sagt ge mig input här! Har gått igenom hela rullen för att kolla om något är galet, tex skev spolaxel, dåliga lager osv men ej hittat nått fel!

Kommentera

Jag har samma problem med mina rockets å c4or, trimmade som otrimmade.

Jag kastar precis likadant med rund rulle som med vilken annan rulle som helst, den enda skillnaden är att jag måste ha mekbroms på när jag kastar med runda rullar...
                  Problemet tror jag är att på rockets, c4or å kanske? Andra runda rullar är att linspridaren sitter för nära spolen, vilket egentligen inte ska göra någon skillnad då den ska vara synkad vid invevning och vid utkast... Men de är bara där jag ser en skillnad, jag kan kasta utan å ens fundera på å använda tummen på spolen med alla mina lågprofilare. Varesig de är beten till HÖ, gädda elr borre (Olika rullar som kastar allt från 5g upp till 150g). Men ska jag göra likadant med mina 45-55-65 rullar går de fan inte å ladda lika mö och ändå resulterar de att jag måste "gnida" tummen mot spolen för å hindra en påbörjad overrun.

Visst de går fint å ha både mekbroms igång å 2 aktiverade kastbromsar men du kommer inte ens halvvägs vad mina lågprofilare kan göra med hälften av ansträngningarna...

Jag har testat allt med mina rullar just nu får dem mest ligga hemma elr användas till torskfiske där man inte "måste" kasta så långt så man riskerar overrun, visst en overrun är inte farligt... Men nästan på varje kast, du håller ju tillbaks mer å mer efter varje overrun å tillslut kan du lika bra kasta ut betet med händerna.

Skall även tilläggas att jag kör med samma märke på alla linor på alla rullar, allt från .10 till .36, testar även rullarna på samma spön...

Jag stör mig inte jätte mycke på detta då jag mest köpte mina rockets å c4or för dem var snygga och inte för dem var lätta/smidiga elr sköna å hålla i när de är minus ute utan handskar hahaha
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Har du dubbla kullager i evighetsskruven?

6500 modellen är väl den mest långkastande av de alla (45/55) så skumt det där.
                    Trimmade upp en kompis rulle med rubbet, en 5601 modell som redan hade ett kullager i linspridaren (jänkarmodell) och den blev faktiskt riktigt nervös som du beskriver det. Vi hade 4 cent.vikter aktiverade tillsammans med ett Buster stiff spö och det spöt är i mitt tycke en mardröm att kasta multi med. Lite vindfångande beten på det och motvind och det blir inget bra. Han hade lina upptill spolkanten, hade han rivit av 2-3 mm tror jag den hade blivit mkt lugnare.
                    Jag föredrar personligen ett 9-10 fots spö med ryggrad och helparabolisk funktion. Jag inbillar mig att accelerationen blir lugnare från ett mjukt spö.
                    Jag har trimmat en 6500 cs rocket med rubbet och satte in sintrade bussningar och den kastar faktiskt riktigt bra med tyngre beten (50gr+) Jag har dock satt in en magnetbroms som hjälper till att lugna linresningarna, 2 cent. vikter aktiverade och lite trögare rullolja (red fuel) i linspridaren.

För mig blev magnetbromsen pricken över i:et som gjorde att rullarna gick från lite smånervösa i motvind till stabila. Personligen gillar jag inte rullar som kastar av sig självt utan den tekniska aspekten är stimulerande de dagarna det är långt mellan huggen. Vill jag kasta utan att tänka byter jag till haspel. Så tänker jag men vet att många tänker precis tvärtom och då är tvålkopparna med kombinerade bromssystem väldigt lättkastade direkt ur kartong.

Eftersom du kastat så länge med Ambassadeur skulle jag råda dig till att pröva (om du inte redan gjort det)
                    Riv av lina så du iaf har 3mm till spolkanten.
                    Köp en trögare rullolja tex rocket red fuel, kör den på kullagrena och några droppar på linspridaren. Lugnar ner accelerationen.
                    Byt till ett spö med helparabolisk aktion.
                    Sätt in en magnetbroms.
                    Senast ändrad av gabbu; 2016-08-07, 20:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 264 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59