Braxenmete för en snåljåp - vilken utrustning ska jag ta med mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Braxenmete för en snåljåp - vilken utrustning ska jag ta med mig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Braxenmete för en snåljåp - vilken utrustning ska jag ta med mig?

Har fått nys om att det finns ett vatten i mina krokar som levererat Braxen på över fem pannor. Och Braxen är ju en art jag skulle vilja få skriva upp på min "Arter jag fått äran att umgås med"-lista, och då är det väl lika bra att ge sig på det i ett vatten som kan ge stora exemplar. Det rör sig om en rätt liten sjö med maxdjup på 3,8 meter, endast fiske från land. Max fyra spön om man vid fiskekortsköpet säger att man ska meta Braxen(Det är även ett P&T vatten för Regnbåge där "fyra spön"-fiskare måste köra C&R på all Regnbåge som tas upp, vilket jag kan leva med eftersom min erfarenhet av odlad Regnbåge är att det finns betydligt mumsigare saker att trycka in i kakhålet).

Eftersom det inte är det fiske jag mestadels kommer ägna mig åt(kör mest Abborre och Gädda)så har jag ingen större lust att köpa specimenprylar för en månadslön. Men jag har ju en del andra spön som kanske kan duga, därför frågar jag expertis'n. Jag tänkte helt sonika lista de spön och rullar som jag tror kan vara icke-orimliga för denna typ av fiske, sen överlåter jag till er att bedöma vilka som är direkt olämpliga samt vilka som kan tänkas duga.

Spön(endast haspel);
    6ft 1" Okuma Dead Ringer 3-12 gram
    9ft Ron Thompson Winklepicker feederspö, dög åt 2 kilos Id.
    8ft Westin W3 Dropshot 5-28 gram
    7ft Shimano Catana 7-21 gram
    9ft 3" Kinetic Waterspeed 8-28 gram
    9ft Daiwa Procaster -30 gram
    8ft Yokozuna Spin Master -50 gram
    8ft 6" Shakespeare Ugly Stik -70 gram
    9ft Savagear MPP Pro -170 gram

Egentligen bara ett ändamålsenligt bottenmetspö, men hoppas att några av alla spinnfiskespön kan duga.

Rullar;
    Shimano Exage 2500 FD med 0,13 Sufix 832(till denna rulle har jag en extraspole och att dra på nylon på den är ju
    ingen dyr affär)
    Sliten Abu Stamina STM 2000 med risig namnlös flätlina, nånstans mellan 0,10-0,13 har jag för mig
    Okuma RAW II 40 FD med 0,17 eller 0,20 Power Pro
    Okuma Safina Noir SFR-10 med 0,10 Sufix 832
    Abu Sorön SX 60 med 0,20 flätlina, Spiderwire tror jag

Ingen baitrunner. Har dock vid bottenmete efter Abborre och Gädda använt vanliga rullar som "fattigmans baitrunner"(dra ner bromsen till ingenting, vid hugg öppna bygeln, skruva åt bromsen och sen rock n' roll).

En uppsättning napplarm är inte heller nåt jag tänkt köpa utan planen är helt enkelt att köra enkla billiga spöklykor, "fattigmans baitrunner" och låta ljudet av bromsen agera nappindikator+ha koll på så kallade slaknapp.
    Kan ju också he på bjällror på spötopparna.

Det som skulle kunna tänkas är att det finns risk att Braxen hinner svälja ganska djupt med för långsamma mothugg, vilket det såklart blir mindre risk för med riktig baitrunner. Detta är dock inget jag vet ett dugg om, så det är en fråga; är det ens lämpligt att köra bottenmete med "fattigmans baitrunner" efter C&R Braxen?

Nåväl, folk får gärna tipsa om vilka spön, med vilka rullar, som kan tänkas duga.

Sen mottages tips om hur jag ska tänka kring mäskning(mängd, tid, påfyllning), beten(förutom Braxen ska det finnas inplanterad Regnbåge, Abborre, Gädda, Gärs, Mört och Lake, finns det nåt som kan "filtrera bort" övriga arter?), bästa tid på dygnet, bästa årstid och bästa väder emot tacksamt. Med tanke på att fiskekortet kostar 100:- per dygn+att mäsk inte är gratis så vore det ju fånigt att inte försöka optimera chanserna för framgång.

Tack på förhand, hej.
    All you need is Lubb.

Fiska aktivt med ETT spö! Jag är övertygad att det är det bästa valet för dig.

9 fots Winklepicker med Exagerullen. Linan på spolen är lite i tjockaste laget... Flytta gärna över 0.10 mm -linan från din Safina till den tomma spolen.

Inga ålbjällror eller larm. Du har ju spötoppen som indikator och kör gammalt hederligt bottenmete med päronsänke eller feeder.
    Bra film på temat: https://youtu.be/Bqd56R987s8

Någon annan får fylla på med mer info... Eller så använder du sökfunktionen och letar efter följande:
    paternoster
    mäsk
    braxen
    feedermete
    beten till braxen
    braxenmete

... och liknande.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-16, 23:57.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

I Mjörn lyckades vi att fånga storbraxnar utan mäsk alldeles innan leken. Vi använde stora krokar och grov lina. 3-4 stora Daggmaskar som bete. Detta för att slippa alla Abborrar och Mörtar mm. Braxen var inte alls skygg för stora beten. En sådan stor firre får ju nästan in en tennisboll i munnen. Vi körde med Swingtip vilket var oerhört effektivt. Även med Old school Monkey climber som även den är oerhört effektiv. Totalt fick vi massor över regg. Min största var över 5kg. Även om många kommer att säga att köra med Majs mm så ta och testa med ett par rejäla Daggisar...

Kommentera

Jag skulle också säga att du ska använda ditt 9ft Ron Thompson Winklepicker feederspö och kör med det, det räcker. Rulle har jag inte synpunkter kring men håll dig till relativt tunn lina. Jag har fått många braxnar och de har aldrig svalt kroken djupt. Eftersom de har en mun anpassad för att plocka mat från botten tycker jag snarare att de alltid krokas fint i munnen. Krok i strl 8 tycker jag funkar finfint men har också fått braxen på strl 2 vid riktat mete mot lake.

Mäska ordentligt! Har haft bra fiske då jag använt curry i mitt mäsk. Du kan använda större mask som bete (eller flera på kroken), majs eller räka. Jag skulle rekommendera att du fiskar på kvällstid. Se till att mäska upp ordentligt som sagt. Nu är en fantastisk tid för att meta braxen men det kan du göra en bra bit in på hösten.
        Senast ändrad av Abramis Brama; 2016-05-17, 06:45.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Braxen kan man ju få dygnet runt (vintern är det dock inte lönt att satsa på). Men de riktigt stora braxnarna är det lättare att få tidig morgon eller sen kväll. Om du kan så fiska över natten - jag läste en artikel om fisket i juli i ett specifikt vatten där det bästa fisket efter större individer infaller kl. 02:00 - 03:00.

Mäskning eller inte har ju lite med vattnet att göra samt vad man är ute efter. Oftare får man mer actionfiske med mäsk men då är det ju inte garanti att det är braxen som nappar.

Jag fiskar på ett liknande sätt som i filmklippet i mitt föregående inlägg.

När det kommer till krokbeten är ju mask och räka en bra cocktail på kroken.
          I ett vatten i Stockholmstrakten lyckades jag vid ett pass fiska selektivt på just braxen... så fort jag bytte till burkskinka så fick jag bara braxen. När jag hade majs, räka, maggot och mask på kroken så var både sutarna och mörtarna på betet först.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-17, 11:57.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Är ingen mästermetare men om det är 100% CR på regnbåge skulle jag nog också välja att använda enbart feederspöt då det är regnbågen som sväljer snabbt. Har fått regnbåge på majs, mask och räka så dessa beten sorterar inte bort dem.

Kommentera

Tackar och bugar för alla tips!
              All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
              12 svar
              643 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg jimmy85
              av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
              9 svar
              499 visningar