Bottenmete efter gös. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete efter gös.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete efter gös.

Tjena, tänkte bottenmeta lite gös i sommar. Vill inte satsa på riktig metutrustning då jag inte metat förr men tänkte hitta mig ett 9 fots haspel runt 50g och någon rulle i storlek 2500 borde väl duga.

Mina frågor är:

1: Nylon eller flätlina?
    2: Vart ska jag leta gösen? kommer fiska i färnebofjärden. har båt med halvbra färg ekolod så kan ju scouta innan!
    3: Riggar osv? Löja, mört, bitar av mört?
    4: kommer ett vanligt haspelspö 9 fot räcka för fisket från land eller är ett längre spö att föredra?
    5: öppen bygel eller baitrunner?
    6: Tipsa allt ni kan. först å främst vill jag veta om lite utrustning. om det är värt med haspel eller köra ett längre haspel på typ 12 fot eller nåt.

Ajja kötta på allt ni kan ba!

Vill du inte lägga svinmycke pengar har ju fladen ett par modeller på karpspö som börjar på runt 300spänn.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Vill du inte lägga svinmycke pengar har ju fladen ett par modeller på karpspö som börjar på runt 300spänn.
      Tjena, är alltid lite skeptiskt mot billiga grejer. helst vill jag ju byta till mej ett spö. har ett vision nite catapult som ba ligger och skrotar. men dom här fladen spöna? funkar dom som dom ska, har provat deras wobblers som säljs på dollarstore och dom går då fan inte rakt hehe.

Kanske ska tillägga att jag även kommer köra från båt och då kanske ett 12 fots är för långt :P att börja med nytt är inte min grej asså, va likadan när ajg börja fiska jerkbait å stora gummibeten satt på forumen i veckor och letade efter info
      Senast ändrad av Alltiallo; 2016-05-12, 21:19.

Kommentera

Jag har provat denna metod också på tidigt 80-tal men det gav mig 0 av gödda o gös.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Hej!
          Ett 9 fotsspö fungerar bra till gösmete, både från land och båt, och nån typ av baitrunner rulle är att föredra vid bottenmete.
          När det gäller linval så föredrar jag själv nylonlina men vet att en del använder flätlina så det är väl bara att testa vilket som passar dig, använd fluocarbon som tafs oavsett linval.
          Vid bottenmete brukar det vara bra att sitta vid branter ut mot djupare vatten, men tänk på att inte fiska för djupt om du ska återutsätta gösen (max 8-10m).
          Levande/död mört eller löja fungerar båda bra, även fiskbitar kan funka ibland, när det gäller gös så måste man prova sig fram vad som gäller för dagen. Ena dagen kan tex levande mört vara bästa betet och nästa dag död löja.

Kommentera

1. Jag brukade göra det med båda, allt funkar, bara gör fin taffs från grov nylon eller fluorcarbon
            2. Där den brukar va, grynnor, hårdbotten, du kan se det på lodet
            3. Mört funkade brå för min del, even bitar funkade, svansen var populär
            4. ja, det kommer göra det, jag har använt 8 fot utan problem från landet
            5. jag körde med öppen bygel, först du kastar så långt du kan, spänner lina, lägger lite frigolit på den och sen öppnar du bygel, när gös tar den du får se frigolit flyttar på sig, ge den 3-5m innan du gör mothugg
            6. jag har använt allt från billigt till dyrare utrustning och båda funkade lika brå så du behöver inte investera massor av pengar i denna metod för att få fisken

Kommentera

Tänkte hur grov lina behövs? och räcker en 2500 rulle eller ska jag köra en 4000?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
                Tänkte hur grov lina behövs? och räcker en 2500 rulle eller ska jag köra en 4000?

Det går med vilket som faktiskt enligt min mening, båda rymmer tillräckligt med lina för bottenmete efter gös.
                Jag kör ju som sagt med nylon till allt gösmete och brukar hålla mig runt 0,30mm i lingrovlek!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg
                  Det går med vilket som faktiskt enligt min mening, båda rymmer tillräckligt med lina för bottenmete efter gös.
                  Jag kör ju som sagt med nylon till allt gösmete och brukar hålla mig runt 0,30mm i lingrovlek!
                  Najs ah tänkte nylon lär ju va härligare än flät om man ska ligga å gröta på botten :P eller grövre flätlina klarar ju sten något sjukligt bra men tunnare har jag haft lite problem med sten med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 391 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg -martin-  
                  Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59