Små baitrunners - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små baitrunners

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Små baitrunners

Sökt en del på forumet utan att finna så mycket... Fanns dock många trådar

Jo jag letar efter baitrunner av olika märken... Dom skall va små typ som en shimano 2500 rulle... Inte linkapacitet 400m 0.40 alltså...

Verkar inte som det finns många små baitrunners... inte så konstigt eftersom det är mest tänkt till karp, men dom fungerar ju väldigt bra till allt mete, ett rent h-e att få vanliga haspelrullar frikopplade utan risk för trassel juh
    Sedan så blir det problem om man kör med larm och öppen haspel.

Någon som har tips? Helst under 1200 :-/st

Tacksam för svar,
    Mvh Benny

Okuma Epix Baitfeeder finns i modell 30, motsvarande typ 2500 i shimanomått.

Billig är den också, men jag har läst att "baitbromsen" varierar i "hårdhet" en del.

Edit; Shimano finns ju i 3500 BR, jag vet dock inte hur "stora" dem är.

När det fiskats lite med alarm för egen del har jag användt mina Stradics och ett lineclip alt. ett gummiband och öppen spole. Det har faktiskt aldrig trasslat.
    Senast ändrad av Flodebanan; 2006-03-05, 22:11.
    sigpic

Kommentera

Jo, det trasslar sig väl inte så ofta... Men oftast piper larmen endast när hangern är på... När den lossnar så blir det slacklina fram till larmet, och det piper inte överhuvudtaget... jobbigt om man inte märker nappet... Med baitrunner blir det ju ett litet motstånd, mindre än när man har väldigt lös slirspärr... Tack för tipsen! Mera mera!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
        Sökt en del på forumet utan att finna så mycket... Fanns dock många trådar

Jo jag letar efter baitrunner av olika märken... Dom skall va små typ som en shimano 2500 rulle... Inte linkapacitet 400m 0.40 alltså...

Verkar inte som det finns många små baitrunners... inte så konstigt eftersom det är mest tänkt till karp, men dom fungerar ju väldigt bra till allt mete, ett rent h-e att få vanliga haspelrullar frikopplade utan risk för trassel juh
        Sedan så blir det problem om man kör med larm och öppen haspel.

Någon som har tips? Helst under 1200 :-/st

Tacksam för svar,
        Mvh Benny

Hej... köpte två små (typ 2500 stl) Zebco quantum baitrunnerrullar inför förra året jag.. rättså nöjd med dem faktiskt kanske inte i klass med shimano super gt.. men ganska nära.. tror jag gav 700kr styck för mina jag..
        Bifogade filer
        // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Hittade denna i England och den gick väldigt bra förra året. http://www.sportfiskehornan.se/show.php?pid=3169

Kommentera

Ursprungligen postat av Ari
            Kan ju säga såhär. Kör man ett glidande tackel eller på annat sätt inte vill att fisken skall känna något motstånd så är det enda rätta att ha öppen bygel på rullen. Det är vad jag tycker och det blir ändå alltid lite motstånd när linan glider genom spöringar, sänkesringen eller mellan bottenvegetation. För att undvika för slapp lina så att larmet inte reagerar rekommenderar jag att använda den klassiska monkey climbern. Går att tillverka väldigt lätta och funktionsdugliga monkeys själv. "Baitrunner" använder jag endast till boltrigfiske och då oftast riktigt hårt ställd. Det skall vara så att grejerna står och skakar i hållaren när det bränner iväg Det för att fisken inte ska hinna iväg med onödigt mycket lina innan man hinner fram och kroka och för att kroken ska sätta sig bättre.
            Ari jag har funderat en hel del på det också... Kompisen har baitrunners och har inte lyckats (vad man vet) att bomma pga av fisken känner motstånd... Fast givetvis känner fisken av motståndet...
            Främst är det ju tänkt till Ål, gös och gädda... Gäddan spelar ju föga roll, men gösen är det viktigt att den inte känner något.. Då spottar den ju direkt... Menar du att monkey climbern går upp tills spolen släpper ifrån sig lina.. och sedan håller sig mer spänd på det viset?

Fasen va svårt jag har att bestämma mig
            Har 2 st Shimano super GT-R eller va dom heter... Känns dumt att lägga en "bättre" rulle på hyllan bara för att den inte har baitrunner funktion...

Kommentera

Testade lägga till en bild....
              Jo jag kör ju med hangers som ni förhoppningsvis kan se... Och när hangern löser ut så blir det slacklina... Vilket gör att den inte klarar av att rulla hjulet i larmet... Väldigt jobbigt och irriterande problem... Kanske finns något enklare sätt än att köpa rullar med baitrunnerfunktion

Den dagen jag tog detta kortet ex, så var alla lina utdragen när jag vaknade... satt en gädda på 1.5 kg på kroken :/

Ari hade ju någon ide om monkeyclimber... Någon som har fler ideer?
              Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
                Ari jag har funderat en hel del på det också... Kompisen har baitrunners och har inte lyckats (vad man vet) att bomma pga av fisken känner motstånd... Fast givetvis känner fisken av motståndet...
                Främst är det ju tänkt till Ål, gös och gädda... Gäddan spelar ju föga roll, men gösen är det viktigt att den inte känner något.. Då spottar den ju direkt... Menar du att monkey climbern går upp tills spolen släpper ifrån sig lina.. och sedan håller sig mer spänd på det viset?

Fasen va svårt jag har att bestämma mig
                Har 2 st Shimano super GT-R eller va dom heter... Känns dumt att lägga en "bättre" rulle på hyllan bara för att den inte har baitrunner funktion...
                Tycker inte du ska lägga GT-R rullarna på hyllan.. vilket fiske ska du använda dem till? går ju att lossa bromsen allt som går, men då kan det ju bli komiskt vid mothugget om glömmer vrida åt den innan =) har en Super x2500gt rulle som släpper ifrån sig linan mycket lätt på minsta möjliga broms, men samtidigt blir bra ställd broms om man tar fightingbromsen på det tyngsta..
                // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av johan_83_
                  Tycker inte du ska lägga GT-R rullarna på hyllan.. vilket fiske ska du använda dem till? går ju att lossa bromsen allt som går, men då kan det ju bli komiskt vid mothugget om glömmer vrida åt den innan =) har en Super x2500gt rulle som släpper ifrån sig linan mycket lätt på minsta möjliga broms, men samtidigt blir bra ställd broms om man tar fightingbromsen på det tyngsta..
                  Jag använder ju dom rullarna till det mesta idag... Fast jag vill ju främst ha dom till Gös, Ål, gädda & till visst karpfiske...
                  Körde med dom efter karp i somras... Blev en karp på 6.73
                  Då körde jag med lätt slirspärr + boltrigg... Har även testat att köra med lättaste slirspärren efter gädda... Och där är det ju nästan ett litet bonus... Gäddan sliter ju fast sig själv när den känner motståndet verkar det som... Iaf lite aggresivare hugg... Det är nog främst gösfisket som stör mig mest... Dom är ju känsliga som sagt... Men det största problemet är väl om man ligger å sover och larmet inte löser ut...Fast en lösning kan väl vara att köra med lätt slirspärr på natten
                  Men det måste ju finnas något sätt som gör att inte linan slackar så mycket att det inte piper.. typ att det blir en snävare vinkel framme vid larmet...

Det måste väl finnas fler som haft detta problemet

Mvh
                  Benny

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 227 visningar