Pater noster till gädda: Vikt på sänke och flöte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pater noster till gädda: Vikt på sänke och flöte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pater noster till gädda: Vikt på sänke och flöte?

    Funderar på att prova bottenmete efter gädda med antingen helt nedsänkt paternoster, eller med flötet sittande i ytan, se länk: http://www.pike-angling.co.uk/?q=node/11

    Verkar som att många rekommenderar väldigt tunga sänken, 50 gram eller mer. Förstår inte riktigt varför detta behövs... det räcker väl att sänket är tungt nog att dra ner flötet?

    Hur mycket bärkraft bör flötet ha i förhållande till sänket?


  • #2
    Har aldrig testat paternoster med flöte men rent instinktivt skulle jag skippa versionen med flötet i ytan om du inte vet exakt djup. Skulle personligen testa ett 20 eller 30-flöte med åtminstone 20g mer på sänket för att se till så att tacklet är utsträckt ordentligt men ändå på botten. Sen får du väl frikoppla spolen och hålla koll på linan med ålpingla eller något för att se om det hugger då du inte ser flötet

    Kommentera


    • #3
      Fördelen jag ser med flöte på ytan är att man lätt märker hugg utan nappalarm osv. Borde ju gå att loda ut rätt djup innan man fiskar genom att flytta flötesstoppet tills det blir rätt. Men kan kanske bli krångligt om man t.ex. fixar på en brant, där djupet varierar stort beroende på exakt vart man kastar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
        Fördelen jag ser med flöte på ytan är att man lätt märker hugg utan nappalarm osv. Borde ju gå att loda ut rätt djup innan man fiskar genom att flytta flötesstoppet tills det blir rätt. Men kan kanske bli krångligt om man t.ex. fixar på en brant, där djupet varierar stort beroende på exakt vart man kastar.
        När jag metar och inte kan ha koll på flötet så drar lägger jag spöt på underlag, drar ut lina rätt ut från spöt och fäster en ålpingla i linan och öppnar bygeln. Så länge du inte har en massa slacklina så hör du ålpinglan ganska direkt efter napp. Samma princip kan ju användas med flöte som inte syns

        Kommentera


        • #5
          Ålpingla på linan, blir det inte trassel?
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Jag kör en sån här när jag metar. Fäller upp bygeln så linan kan löpa fritt, så drar jag ut linan mellan rulle och första spöring rakt ut från spöt och sätter på ålpinglan och lägger den på marken (så det blir som en triangel med spöt som triangelns bas, lina som sidorna och ålpinglan i toppen). Med den ålpinglan så kan linan löpa fritt i klämman så det enda som kan hända om man inte är snabb med att ta av den är att den går och hänger under första spöringen. Självklart är det mycket bättre att ha koll på flötet eftersom pinglan börjar röra sig först efter att betet dragits iväg några decimeter, men i de fall då man inte kan ha koll så är pinglan ett bra backupsystem

            Kommentera


            • #7
              Skall flötet vara på ytan så måste man loda djupet noga varje gång man slänger ut , jag har fiskat endel med sunk paternoster och det är en aldeles utmärkt metod . Man behöver inte tänka så mycket på olika djup och 50 g sänke är helt ok .
              "HalvDan var här"

              Kommentera


              • #8
                Kom på att det, eftersom jag tänkte fiska i strömmande vatten, inte borde göra något om jag sätter flötesstoppet lite för högt ifall jag kör flytande pater noster. Flötet kommer ju spänna upp tacklet diagonalt mha strömmen, och sedan flyta nedströms vid hugg... Då lär man inte behöva loda så noggrannt.

                Angående ålbjällra: som jag förstår det kommer huggen leda till slacklina, snarare än dragningar i linan, då gäddan rycker upp sänket från botten. Så att fiska med lös lina med bjällra kommer inte fungera. Men kanske att spänna upp linan och hänga en bjällra framför rullen, som sen kommer falla ner mot marken då det blir hugg. Samma funktion som en s.k. drop arm indicator.
                Senast ändrad av Syn; 2015-08-28, 20:12.

                Kommentera


                • #9
                  Bestäm djup

                  Ursprungligen postat av Syn Visa inlägg
                  Kom på att det, eftersom jag tänkte fiska i strömmande vatten, inte borde göra något om jag sätter flötesstoppet lite för högt ifall jag kör flytande pater noster. Flötet kommer ju spänna upp tacklet diagonalt mha strömmen, och sedan flyta nedströms vid hugg... Då lär man inte behöva loda så noggrannt.

                  Angående ålbjällra: som jag förstår det kommer huggen leda till slacklina, snarare än dragningar i linan, då gäddan rycker upp sänket från botten. Så att fiska med lös lina med bjällra kommer inte fungera. Men kanske att spänna upp linan och hänga en bjällra framför rullen, som sen kommer falla ner mot marken då det blir hugg. Samma funktion som en s.k. drop arm indicator.
                  Jag tänker mer att man tex bestämmer sig för att jag kör på tex 7m. Kastar ut och tar in tills flötet ligger slack på ytan sedan spänner upp flötet när den vilar i banksticken. Okej visst man lär ju veta lite hur djupet är där man befinner sig. Kör med sådan bottombounce antenn med platt sänke i botten på typ 40g. Poppar upp sillen så den svävar i strömmen. Sedan sån deadbait pencil som flöte. Kör både flöte å alarm (alltid trevligt med tjutande alarm)😀

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Deadbait Visa inlägg
                    Jag tänker mer att man tex bestämmer sig för att jag kör på tex 7m. Kastar ut och tar in tills flötet ligger slack på ytan sedan spänner upp flötet när den vilar i banksticken.
                    Ah, självklart bästa metoden!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 131 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59
                    30 svar
                    6 501 visningar
                    9 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av Jacce, 2023-03-09, 16:43
                    4 svar
                    355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av kenwald, 2023-07-03, 16:00
                    10 svar
                    681 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Backslag  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 13:04
                    17 svar
                    794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Arbetar...
                    X