Flötmeta abborre utrustningshjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötmeta abborre utrustningshjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötmeta abborre utrustningshjälp!

Tjena Fiskesnack!
    Har försökt söka i forumet men hittar ingenting jag riktigt tycker stämmer in på mig och min tråd.

Jag är ingen proffsfiskare och har inga ambitioner att bli det heller, en glad amatör rättare sagt!
    Jag personligen tror att fisket skulle uppskattas mer och bli roligare om jag införskaffar lite bättre utrustning än OKQ8 metspö som är 4m långt och så pass mjukt att det blir ett U vid minsta napp..

Vi har en sommarstuga vid en insjö, har tillgång till båt.
    Finns mört, abborre och gädda.

Proceduren brukar förkortat se ut såhär: Gräva efter mask, ut med båten och flötmeta med mask.
    Dra upp en mört, skära i bitar och börja använda det i substitut till mask (upplever att vi får större abborrar på detta vis).

• Vilket metspö skulle ni rekommendera till en nybörjare? Uppskattar om det tar liten plats vid transporter.
    • Vilken lina är att föredra? Överdimensionerar gärna
    • Fungerar det att flötmeta med tafs? Hänt allt för många gånger att abborre / gädda bitit av linan..
      Samt att det skulle vara skönt att kunna byta krok smidigt.
    • Vilket flöte är att föredra?
    • Vad för krokar bör man införskaffa?

Hoppas ni har tid att hjälpa mig med era tips och åsikter
    Trevlig helg på er där ute.

Kör ett haspelspö 10-30g istället, rigga ett glidande flötmete med ett kanske 10-15g flöte och en enkelkrok sl 1-2 och kroka i hel mört, löja ex i 10cm klassen. Sätt kroken i ryggen och så ska du se det händer grejor.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Låter som ett trevligt fiskeställe

När jag flöt-metar abborre använder jag ett 3 delat 12 fots haspelspö som är toppmjukt men progressivt styvare mot botten. Till det har jag ett ganska smalt flöte för 10 grams sänke, liknade det gamla klassiska röd/vita. Och sedan en enkelkrok i storlek 4(om jag minns rätt) med mask eller betesfisk på.

Linan på rullan är nylon 0,20. Den är tillräckligt stark för abborren och lätt att knyta.

Tafs har jag provat men utan framgång, i de vatten jag metar verkar abborren skygga för tafsen. Men å andra sidan är det inte så mycket gädda där så jag klarar mig ändå.

Hoppas att jag varit till hjälp

Mvh

Kommentera

Använd en fluorocarbon-tafs så ska du nog klara dig från att gäddan biter av linan. Flötesstopp -> pärla -> glidande flöte (10-15g)-> gummipärla -> kulbly -> gummipärla -> lekande -> ~40cm fluorocarbon 0,35-0,4 mm -> krok.

9', 10-30g spö klarar jobbet galant. 0,15 flätlina så har du tillräckligt för att gäddan inte ska slita av den.

Kommentera

Wow, tack för alla svar grabbar!

Tyvärr var de ganska invecklade för mig, har nästan ingen insikt i fiskevärlden.

Med mina kunskaper jag besitter just nu (jo jag vet, de är få ) så är jag främst ute efter ett bättre metspö, kompakt vid transport och stark lina.. Tips?

Men jag är absolut intresserad av Haspelspö:
          Är detta ett i folkmun "kastspö"?
          Isånnafall är mina enda erfarenheter av detta att fästa ett tungt drag och kasta ut från bryggan och hoppas på att gäddan biter..
          Eller att man kör båten sakta frammåt runt sjön nära vassen släpar draget efter båten tills gäddan biter i draget.

Kommentera

Ursprungligen postat av elsmurfi Visa inlägg
            Men jag är absolut intresserad av Haspelspö:
            Är detta ett i folkmun "kastspö"?
            Utan att veckla in mej i alla olika sorters "kastspö" med rullar på och under kan betyda, ett kort svar på din ovan fråga så du slipper ligga sömnlös; ja.

Kommentera

Tycker nog att för dina ändamål så skulle nog ett set, haspelspö, rulle, lina vara på sin plats. Det finna för några hundra och uppåt. Man får vad man betalar för men något runt 500 duger absolut för ditt fiske. Visst går det med ett vanligt metspö men du får nog ut mer av ett kastspö då du får bättre möjligheter med det.
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Mitt abborrespö är fem fot långt. Glidande flöte. (ett billigt haspelspö) Krok får man knyta på själv. Finns några varianter även på det men knyta är för mig trevligast.
                Jag gillar den utrustningen. Liten, smidig, billig och otroligt lättsam. Kul fiske helt enkelt
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Kan inte mkt om mete men när jag metar kör jag med ett 3 meters teleskop ifrån Fladen(30:- på Dollarstore) och visst fan blir den en jäkla kamp och det är svinkul ^^ men när dom större abborrarna kliver på(och stor mört är riktigt starka och roliga att fajta åxå) så kan man tappa dom lika lätt.
                  Så en haspelrulle med med en hyfsat bra broms kommer nog att spara dej många svordomar över tappad fisk.

Men är det mete du gillar så ska du självklart köra det!
                  Gå in på en sportfiskebutik/sida och köp ett spö i mellanprisklassen, säg 3-4-500 pix, så får du nog ett bra spö att börja med.

Tex

Lina som sagt runt 0.20 nylon och tafsen vette katten om abborrarna bryr sig så mkt om.. Jag tycker inte det iaf.
                  Här kan du hämta lite inspiration https://www.youtube.com/watch?v=SbxuHPPODRI

Kommentera

Kan någon tips om ett haspelspö som fungerar för gädda och abborre,?
                    I de lägre prisklasserna

Fick tips här ovan om denna uppsättning:"Använd en fluorocarbon-tafs så ska du nog klara dig från att gäddan biter av linan. Flötesstopp -> pärla -> glidande flöte (10-15g)-> gummipärla -> kulbly -> gummipärla -> lekande -> ~40cm fluorocarbon 0,35-0,4 mm -> krok."?

Vad ligger en sådan uppsättning på för pris?
                    Hur svårt är det att kasta av detta från spöt och kasta lite drag efter gädda?

Tack igen för all hjälp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 228 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-