bottenmete utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bottenmete utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bottenmete utrustning

Hade tänkt att köpa ett bottenmetespö/ feederspö men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Har tidigare fiskat med en lättare haspelutrustning och det har väl funkat, men de blir nog effektivare och roligare med ett riktigt spö.
    Fiskar både sjöar och strömmande vatten. Vanligtvis efter brax, mört, abborre m.m.
    Hade inte tänkt och lägga ut så mycket pengar på detta.
    Jag har hittat några billiga spön runt 300-400..

Någon som har testat dessa eller vet om det är något att ha? borde väl iaf vara bättre än ett vanligt haspelspö?
    Kan även tänkas att köpa begangnat om någon har nått billigt till salu
    ös på med tips

Satsa på ett riktigt feederspö med utbytbara toppar i olika styvhet.

Finns billiga feederspön för ca 6/700 kr och uppåt, men leta efter begagnade annars brukar kunna finnas på fs eller svenskt mete.se

Kommentera

På Tradera brukar de säljas nya feederspön för typ 3-400kr, något okänt märke men ser bra ut på bild.
      Kanske kan va ett tips?

Feeder metet är bland de roligaste fisket, i like it.!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
        På Tradera brukar de säljas nya feederspön för typ 3-400kr, något okänt märke men ser bra ut på bild.
        Då hade jag hellre köpt feederspöet från Ron Thompson (länken i första inlägget) eller Fladens Xtra-Flexx feeder. Det bästa vore att hitta något begagnat spö från något känt märke (Drennan, Korum m.fl.). De billiga feederspöna som just nu ligger ute på Tradera är inga höjdare...

Niklas, har du ett 9-13 fot långt haspelspö med någorlunda mjuk aktion och max kastvikt omkring 50 gram (kanske uppemot 80 gram om spöet har mjuk topp och mittdel)?
        Ja, då kan du köpa en Polaris Sidewinder och på så sätt har du ju redan ett feederspö.

Ibland föredrar jag att fiska med mitt avon- eller barbelspö (relativt mjuka allroundspön) med en sidewinder apterad fast jag äger ett feederspö. Blåser det ordentligt kan ett feederspö vara helt odrägligt.

Enda gången sidewindern är jobbig att använda är i stark ström (om man fiskar i en å eller älv) för poängen är att spötoppen ska peka rakt mot betet och feedern (eller sänket). Med ett feederspö behöver du ha toppen i vinkel mot betet vilket ibland gör mothuggen lite svårare.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-05-05, 22:52.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Då hade jag hellre köpt feederspöet från Ron Thompson (länken i första inlägget) eller Fladens Xtra-Flexx feeder. Det bästa vore att hitta något begagnat spö från något känt märke (Drennan, Korum m.fl.). De billiga feederspöna som just nu ligger ute på Tradera är inga höjdare...

Niklas, har du ett 9-13 fot långt haspelspö med någorlunda mjuk aktion och max kastvikt omkring 50 gram (kanske uppemot 80 gram om spöet har mjuk topp och mittdel)?
          Ja, då kan du köpa en Polaris Sidewinder och på så sätt har du ju redan ett feederspö.

Ibland föredrar jag att fiska med mitt avon- eller barbelspö (relativt mjuka allroundspön) med en sidewinder apterad fast jag äger ett feederspö. Blåser det ordentligt kan ett feederspö vara helt odrägligt.

Enda gången sidewindern är jobbig att använda är i stark ström (om man fiskar i en å eller älv) för poängen är att spötoppen ska peka rakt mot betet och feedern (eller sänket). Med ett feederspö behöver du ha toppen i vinkel mot betet vilket ibland gör mothuggen lite svårare.
          Tack för tipset!
          Skulle nog kanske funka med en Polaris Sidewinder! Spöt jag brukar köra med är 9 fot och tror de tar upp till 40 gram.
          Vet du vart dessa finns att köpa?

Kommentera

Här fanns det:

Det verkar som om Sidewinders (men även Tipmaster... inte lika smidig då man inte kan byta quivertip under fiskets gång) är slutsålda hos många brittiska webbutiker. Även www.metecentrum.se hade innan.

Ditt spö kommer att duga om du inte kommer att fiska väldigt långt ut.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 228 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-  
            Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59