Funderingar kring att köpa metspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring att köpa metspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar kring att köpa metspö

Tja!

Bakgrund
    Jag planerar att införskaffa mig ett nytt spö och rulle att användas vid mete. Vid en kik hos diverse sportfiskebutiker på nätet så finns det matchspön, feederspön och carpspön. Jag kommer använda mitt spö primärt för att bottenmeta. Fisket kommer bedrivas efter braxen, sutare, id, färna med mera. Jag har också för avsikt att pröva på karpmete.

Frågor som jag är tacksam för svar/synpunkter kring
    Har jag förstått det rätt om det är ett feederspö som jag ska satsa på?

Finns det något spö som funkar till ovan nämnda arter samt kan användas även till karp?

Spön graderas efter pounds (lbs), vad är rimligt för mitt syfte?

Har ni tips på någon schysst guide för mete? Helst på svenska givetvis men engelska fungerar.

Tack!
    Senast ändrad av Abramis Brama; 2016-02-09, 19:48.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Skriver svaren direkt i citatet.

Ursprungligen postat av Koji_Kondo Visa inlägg

- Vad är vinsten med att köpa ett utpräglat metspö istället för att använda ett "vanligt" haspelspö 7" eller 8"?

8 fot kan funka men 7 fot är i de flesta situationer för kort. MEN ett längre spö kastar bättre och du kan fajta fisken bättre. Fördelen med ett feederspö är den mjuka spötoppen som registrerar nappen mycket bättre än ett vanligt haspelspö. OM du inte vill köpa nytt spö så kan du köpa en Polaris Sidewinder. Kolla inlägg nr.5 i denna tråd: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=feedermete

- Mitt mete kommer främst att riktas mot sutare och braxen men vill gärna kunna använda det till att pröva karpmete samt annat också. Vad kan då rekommenderas? Jag fiskar inte i några vatten som lär hålla fisk av rekordstorlek. Metet lär mestadels vara feedermete med hair rig (om det spelar någon roll.

Hair rig funkar ihop med feeder men då är små beten vettigast. Men det vanliga vid feedermete är vanlig upptackling utan hair rig. Om inte vattnet är lättfiskat vad gäller karp så är chansen att en karp smäller på inte så stor.

- Bör jag skaffa en "metrulle" också? Vad är fördelen med en sådan gentemot en vanlig haspelrulle?

Vad är en metrulle? Menar du en rulle av baitrunnertyp? Om svaret är ja så är det överkurs och fiskar du dessutom aktivt med bara ett spö så är det helt meningslöst.

- Övriga tips/rekommendationer tar jag tacksamt emot.

Läs på om feedermete.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-03-17, 09:12.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursäkta segt svar. Tack för bra återkoppling Artur! Precis som du säger så syftade jag på baitrunnerrulle.

Kommentera

Tja!

Bakgrund
        Jag planerar att införskaffa mig ett nytt spö och rulle att användas vid mete. Vid en kik hos diverse sportfiskebutiker på nätet så finns det matchspön, feederspön och carpspön. Jag kommer använda mitt spö primärt för att bottenmeta. Fisket kommer bedrivas efter braxen, sutare, id, färna med mera. Jag har också för avsikt att pröva på karpmete.

Frågor som jag är tacksam för svar/synpunkter kring
        Har jag förstått det rätt om det är ett feederspö som jag ska satsa på?

Finns det något spö som funkar till ovan nämnda arter samt kan användas även till karp?

Spön graderas efter pounds (lbs), vad är rimligt för mitt syfte?

Har ni tips på någon schysst guide för mete? Helst på svenska givetvis men engelska fungerar.

Tack!

Kommentera

Vill du vara mångsidig, och komma billigt undan, så köper du ett Avon/quiver-spö. En testkurva på 1,25-1,5 Lbs är mest allround. Spölängd på 11-12 fot är det mest klassiska.
          Jag har på senare år börjat uppskatta spötypen till feeder-, botten- och ytmete/frilinefiske (men till flötmete föredrar jag fortfarande matchspön eller liknande).

Det finns fina varianter från Drennan, Fox, Daiwa, Rovex (John Wilson), JW Young m.fl.

Söker du på "resespö mete" här på FS så kan du läsa lite kring avon/quiver-spön och även hitta tips kring resevarianter av dessa spön.

Mindre karp kan du fiska med avonspöna utan större problem.

Meteguide... Meta Mera-filmerna med/av Mårten Johansson är en given klassiker. Riktigt bra filmer med enkla pedagogiskt välfungerande beskrivningar av metoder och tackel. Kolla om de finns på biblioteket eller köp om du har möjlighet.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-10, 00:09.

Kommentera

Stort tack!

Kommentera

Jag märkte att mitt snart årsgamla ursprungliga svar inte var så uttömmande. Hoppades att fler metare skulle fylla på med mer matnyttigt men icke...

På Youtube finns det många bra filmer om du söker på "feeder fishing". Matt Hayes och Bob Nudd (den senare tävlingsmetare) har några informativa klipp.

Om du utgår från ett paternostertackel som standard så är du beredd på att fiska i de flesta situationer. Huvudlina (helst sjunkande nylon) på 0,18-0,25 mm och en kroktafs på 0,16-0,20 mm (nylon eller FC) är bra riktmärken.

En flätlina på 0,10-0,12 mm funkar också som huvudlina. Tänk då bara på att ha lösare inställd broms så du inte sliter kroken ur munnen på fisken.
              Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-02-10, 08:12.

Kommentera

Artur, skulle du kunna föreslå en bra bild som exemplifierar hur tacklar upp ett pater noster-tackel? Google ger blandade förslag.

Jag brukar tackla mitt bottenmete med glidande sänke så som på bilden: http://sportfiskeforum.se/userpix/4294_namnls_1.jpg

Dock använder jag givetvis inte trekrok och tafsen brukar vara av varierad tjocklek av nylonlina vid mete efter exempelvis braxen. Bilden är bara för att exemplifiera hur jag brukar göra. Är nyfiken på att lära nytt/förbättra.

Kommentera

Ditt glidande tackel funkar bra i insjö.

Här har du ett paternostertackel:
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	13,1 KB
ID:	1780178

Kommentera

Ögnade igen svaren som snabbast men kör på som sir fish säger. Avon/quiver från drennan tex är fina. Inte under 1,5lb om du skall nosa på karp. Större karp duger inte sånna spön till men mindre karp går fint. Fördelen med avon/quiver är ju att du får olika toppar. Quiver om du skall bottenmeta visuellt och matchtopp/avon om du skall tex boltmeta eller ytfiska. Rulle funkar i stort sett det mesta men baitrunner kan vara idé att tänka på. Jag kör aldrig baitrunner men det är smaksak. Man kan bara dra av på bromsen ist. Däremot är en bra broms nåt jag tycker det kan vara värt att lägga pengar på. Lina är ca 0,25 om du kör nylon. 0.15 om du kör flät. Själv är jag nylonfantast. Men också där en smaksak. Ett tips kan vara att köpa 2 likadana uppsättningar. Man kör med fördel 2 spön vid tex quivermete.
                    lindhultsfisketeam.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 392 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-