Som sagt, Shimano har patent på benämningen 'baitrunner'....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Freerunner = Baitrunner?
Collapse
X
-
Jag fattar inte det där med baitrunner! går väll precis lika bra att köra med öppen spole? Bara att veva, samma sak ju. Kan någon förklara?
Edit:
Vänta lite, spolens motstånd går ju att koppla bort på alla rulalr iom. spaken där baktill? så att man kan veva bakåt? Är det baitrunner?Senast ändrad av Syn; 2005-08-05, 23:46.
Kommentera
-
Oregistrerad
Nej, baitrunnerfunktionen är i princip samma sak som en väldigt löst slirbroms, skillnaden är väl att det går att ställa in lösare med slirbroms, MEN, har du baitrunnerfunktion på rullen så behöver du inte dra åt bromsen innan du gör mothugg (något som är nödvändigt på en vanlig haspel), utan det är bara att veva ett par varv så kopplar du ifrån baitrunnerfunktionen och kan sätta in ett maffigt mothugg. Enligt mig så fyller en baitrunner ingen som helst funktion vid t. ex stationärt bottenmete efter ål, gädda, abborre, gös etc. Men vid karpfiske är det en klar fördel med baitrunnerfunktion iom att karparna sätter iväg i ordentliga rusningar efter det att de krokat sig själva (boltrig t. ex). Ål, gädda, abborre och gös, dessa arter vill gärna få en stund på sig att svälja betet och brukar allt som oftast gå i väg med betet en liten bit innan de sväljer. Har man då baitrunner blir det lite väl mycket motstånd, vilket oftast resulterar i att ålen, gäddan, gösen eller kanske abborren spottar.
Kommentera
-
baitrunnern har sina fördelar när du fiskar natt tex tänk dig o få napp, en rusning nyvaken kommer du rusande ur ditt tält/bivvy/what ever. innan du når spöet så gör fisken en tvärvändning. Har du då öppen spole eller slagit om rullen så att det går att veva baklänges så kan du få ett fint skatbo av linan som har hasplats av men inte blivit utdragen i sjön. Sitter man vaken intill spöet så spelar det inte så stor roll om man har baitrunner-funktion eller ej.
Vill man använda napplarm så är det som Lazinko säger en fördel (enligt mig) med baitrunner men man kan ju alltid använda linclips.
Vid fiske med tex boltrig och liknande riggar så bygger det hela ju på att man har ett sänke som är tungt nog att kroka fisken när den rör sig med betet i munnen. Så jag kan inte tänka mig att baitrunner ger fler/färre napp.
Ställa slirbromsen lösare än baitrunnern? du kan få dem precis lika lösa på min rulle.. kan skruva tills det nästan inte är något motstånd alls om jag villTight lines.
/Andreas
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 228 visningar
0 gillar