sämskskinn som mete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sämskskinn som mete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sämskskinn som mete?

sämskskinn som mete!

Hejsan!
    Idag var jag på Öhammars i Linköping o köpte mete utrustning, då jag nästan aldrig metar var min utrustning föråldrad.

Efter att ha hört mig för hos gamla fiskarkompisar, som har haft båt i Ärlången (Grebo) & även fiskat en del borta vid slussarna i Slattefors (Stångån, Linköping), ska jag testa ett nytt knep för att få Aborre.
    Nämligen att meta med sämskskinn (låter kanske som jag är helt bakom flötet men låt mig förklara)

I Stångån & även i Ärlången finns det mängder av lövträd som växer en bit över strömmen (vattnet). Under dessa träd väntar aborre på att larver och andra kryp ska ramla ner från träden. Larverna är gula,bruna till färgen och jag har själv sett Aborre som går upp till ytan och ta dessa larver.

Därför ska jag börja meta med sämskskinn under dessa träd i hopp om att fånga Aborre, som oftast inte tar på jigg eller mask i dessa vatten.

Låter det korkat? Någon som testat samma metod? Jag återkommer med en rapport om hur det funkar.

Sämskskinn som mete??

Höres! //Niklas

men blir inte sämskskinn brunt när det drar åt sig fukt?

men alla idéer man får bör testas... eventuellt kan du ju alltid låt skinnet dra åt sig lite blod så kan du ju bottenmete med det.

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
      men blir inte sämskskinn brunt när det drar åt sig fukt?

men alla idéer man får bör testas... eventuellt kan du ju alltid låt skinnet dra åt sig lite blod så kan du ju bottenmete med det.

Tjena fogelberg!

Jag var också skeptiskt när jag hörde det men som sagt alla sätt är bra utom de dåliga så det är ju värt ett försök. Tydligen har Aborrarna nappat på det!
      Återkommer med resultat

Kommentera

När jag fjantade runt med flugspö så band jag lite flugor med sämkskinn som jag sedan kunde soaka i olika vätskor Tex räkspad mm. Då var det lätare att fånga arter som annars inte ville kasta sig över flugan. Har även använt det som extra dofthållare vid andra fisken så det kan nog funka!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
          När jag fjantade runt med flugspö så band jag lite flugor med sämkskinn som jag sedan kunde soaka i olika vätskor Tex räkspad mm. Då var det lätare att fånga arter som annars inte ville kasta sig över flugan. Har även använt det som extra dofthållare vid andra fisken så det kan nog funka!
          Kanske kan vara en idé då att "luktsätta" skinnet på något sätt?
          Alltså jag kommer ju inte meta passivt med denna metod utan kasta, vänta några sek. sedan veva in & upprepa detta. Har sett att aborren tar "larverna" direkt när de når vattenytan. .

Kommentera

Ursprungligen postat av wirsen
            sämskskinn som mete!

Hejsan!
            Idag var jag på Öhammars i Linköping o köpte mete utrustning, då jag nästan aldrig metar var min utrustning föråldrad.

Efter att ha hört mig för hos gamla fiskarkompisar, som har haft båt i Ärlången (Grebo) & även fiskat en del borta vid slussarna i Slattefors (Stångån, Linköping), ska jag testa ett nytt knep för att få Aborre.
            Nämligen att meta med sämskskinn (låter kanske som jag är helt bakom flötet men låt mig förklara)

I Stångån & även i Ärlången finns det mängder av lövträd som växer en bit över strömmen (vattnet). Under dessa träd väntar aborre på att larver och andra kryp ska ramla ner från träden. Larverna är gula,bruna till färgen och jag har själv sett Aborre som går upp till ytan och ta dessa larver.

Därför ska jag börja meta med sämskskinn under dessa träd i hopp om att fånga Aborre, som oftast inte tar på jigg eller mask i dessa vatten.

Låter det korkat? Någon som testat samma metod? Jag återkommer med en rapport om hur det funkar.

Sämskskinn som mete??

Höres! //Niklas

Varför inte testa med en fluga?
            sigpic

Kommentera

Har hört att både sämskskinn och abborrskinn skall funka bra på dragrodd efter abborre.
              Inget jag testat dock.

Kommentera

Klart du ska testa.
                Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Här e ett par tips om du vill göra ett par flugor i stället.
                  Byt bara ut chenillet till ett i rätt färg.

Danica.com is available for purchase. Get in touch to discuss the possibilities!

Mkt enklare flugor kan man nog inte göra

Sämskskinnet kan nog funka det oxå och är väl iofs en enklare "fluga"

Ska bli kul och höra hur det gick.
                  Tight lines.
                  /Andreas

Kommentera

Det hela påminner om den gamla metoden att fiska abborre med en bit bukskinn från densamma. Släpa skinn efter båt kallades att fiska med "stimlapp" förr. Grymt effektivt enligt di gamle.... Tror inte alls att det kan vara omöjligt att få abborre på sämskinn, låter tom troligt men jag hade nog oxå försökt med fluga först.
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13