tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips?

Eftersom jag har ett abborrspö där toppen gått av (precis efter toppöglan) så funderar jag på att skaffa en gängad topp till swingtips..nu är ju frågan..hur fiskar jag med swingtip (eller kanske quivertip, är inte så bra på just dessa termer)? är bottenmete det enda (vilken typ av tackel då?)? kan jag fortfarande använda den till vanligt spinnfiske/mete (vilket jag gärna vill kunna eftersom spöt är helgott o drilla abborre med) eller kommer gängorna att skava sönder linan?

taxam för tips och förslag..!
    "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
    Länka till min är helt ok.

Quivertip = en slags hyperkänslig förlängning av spötoppen, mycket bra i strömmande, men även stilla vatten.

Swingtip = känseltopp som är förbunden med spöklingan via ett gummi, som gör den än mer känslig än quiver, men är svår att använda i stark ström.

En gängad toppögla ger möjligheten att använda båda två, och eftersom gängorna är "kapslade" och öglan sitter under dessa, kommer du inte att få skav på linan. Enda problemet som kan uppstå är att quivern ibland inte får öglorna i rak linje med spöet.

Quivern funkar så att du kastar ut tacklet, låter det sjunka till botten, spänner linan, ser till så att quivern ligger i ca 60-70 graders vinkel mot linan, och låter det hela vila i en spöhållare. Vid napp rycker det i quivern. Lyft spöt och gör mothugg.

För swingtippen funkar det på liknande sätt. Fast då ska tippen hänga ner mot vattenytan, i ca 30-40 rgraders vinkel mot spöet. Vid napp kommerdet att rycka i tippen, lyft och gör mothugg. Använd spöhållare, annars kommer du inte att kunna hålla stilla nog för att se om det är napp eller dina darriga händer.

För det mesta funkar quivern, så testa en sådan, och komplettera med en swing om du tycker att du behöver mer "känsla"
    www.hellfish.se

Kommentera

Tackar för det utförliga svaret! Kommer införskaffa lite prylar när plånboken tillåter det eller kanske innan för nu är jag grymt sugen
      "Ah..det är bara skönt att vara ute och njuta av naturen.."

Ok om jag länkar min blogg till din? Skicka pm!
      Länka till min är helt ok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
      113 svar
      18 231 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg -martin-