Elektroniska napparlm från Kina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektroniska napparlm från Kina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elektroniska napparlm från Kina

Har köpt hem larm från Kina för att ha till metet nästa säsong och har lite funderingar, tyvärr verkar säljaren själv inte ha någon som helst aning hur såna här fungerar.

Larm
    Click image for larger version

Name:	HK276-3h.jpg
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	1825320

Dessa ska dock ha problem med känsligheten om man fiskar med flätlina så jag beställde även 3 swingers för att vara på den säkra sidan. Samt att jag litar inte direkt fullt ut på att larmet registrerar napp när fisken simmar mot en och det blir en "drop back" (kommer inte på korrekta svenska termen)

Swingers
    Click image for larger version

Name:	v775_c.jpg
Views:	1
Size:	87,1 KB
ID:	1825321

Det är ett 2.5 mm uttag på larmet samt en 2.5 mm kontakt på swingern, swingern lyser grönt när det nappar men min fundering om någon har koll på det är om det även ger att ljud på nappalarmet som man kopplar in swingern på?

Det är väl bara att koppla in och kolla om det låter
    Men det borde det göra. En lysande swinger (eller hanger som det är i detta fallet, swinger har en stel led) är generellt bara ytterligare indikation för att lättare se vad som händer efter att man hört ett pip.

Kommentera

Har köpt i omgångar, först två banksticks med gängor, sedan två nappalarm, sedan en bankstick med plats för tre larm, beställde då ett larm till, detta för någon vecka sedan, kom på igår att jag vill testa såna där hangers/swingers, men att kabeln räcker knappast att koppla till ett nappalarm som är på främre klykan, så utöver fe tre swingers/hangers så köpte jag ytterligare 3 nappalarm. Så det blir nappalarm både fram och bak. Främre till linan och bakre till swingers/hangers. Förstår du hur jag menar?

Kommentera

Nej inte riktigt. Man använder bara nappalarm framför rullen. Bakom rullen använder man i regel något som kallas för butgrip.

Kolla denna bilden så ser du.

Kommentera

Ahaaaa, man kan använda den åt båda hållen... Så långt tänkte jag inte. Har även 6 st av denna.

Buttgrip

Kollade på fox pike essentials igår och han var väldigt noggrann med att den skulle hänga mitt under rullen, men det fungerar ju att rigga som på din bild utan problem.

Kommentera

Om du av någon anledning vill köra med öppen bygel i stället för baitrunner eller linclip så är det viktigt att hangern hänger rakt under spolen, annars spelar det ingen roll.

Kommentera

Har beställt 4 baitrunners så kommer att använda det, har för övrigt även 2 baitrunners från Lidl som kostade 79:- stuck, fungerar utmärkt!

Kommentera

Det ser ut att vara samma nappalarm som brandas Ron Thompson och lite alla möjliga andra namn. De gör sitt jobb och brukar kosta runt 50-100:- /st här hemma i Sverige, så för de pengarna borde det vara olagligt att klaga på dem. Har använt dem till bottenmete efter gädda, och då har de som sagt gjort sitt jobb på ungefär samma nivå som mina Senzora.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Metamera, 2025-03-11, 21:46
                12 svar
                596 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85
                av jimmy85

Startad av efc__, 2025-06-04, 14:25
                9 svar
                463 visningar