Bottenmete, HJÄLP! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete, HJÄLP!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete, HJÄLP!

Hej!

Jag har nu fiskat på allvar i över 1 år, men för ungefär 4 dagar sedan köpte jag ett "bottenmete" (Se bild)

Click image for larger version

Name:	Bottenmete.png
Views:	1
Size:	638,0 KB
ID:	1825086

1. Jag skulle vilja veta om detta kommer att funka med ett 215 cm haspel spö och haspelrulle med en 14.2kg fireline eller om sänket är lite för tungt? (Verkar lite overkill, som om det var för havsbottenmete vilket det kanske är)
    2. Och om detta nu skulle funka, vad ska jag då ha för bait? Har hört att man ska ha en död frysen mört men har just nu inte tillgång till detta om man inte kan köpa det på ica/konsum (har ingen erfarenhet), funkar det med gammal hederlig daggmask?
    3. Vart funkar det bäst för att meta någonstans? Siktar mest på gädda, men finns också gös, ål, mört, suta, brax, lake och abbore (vad jag vet iaf) Har bara fiskat efter gädda, gös och abborre så hade varit coolt att kunna få något annat och det är den största anledningen till varför jag vill börja med bottenmete! Så vilket djup, och vart på sjön skulle ni rekomendera? Nära vassen? eller mitt ute på sjön? (Har tillgång till båt och är runt 10 meter djupt som djupast i sjön där jag fiskar)
    4. Ska jag ha något som gör att kroken "flyter" så att den inte ligger "i" botten, eller gör betet att det flyter? (eller ska det kanske verkligen ligga på botten?), vad jag har sett på alla andra inlägg så ska betet vara runt 10 cm över botten, ska jag ta på en större tafs så att det är längre ifrån sänket och kroken?

Tack i förhand.
    Senast ändrad av Arcten; 2013-11-11, 19:01.

1. Det beror ju på spöets maximala kastvikt.
    2. Jag förstår inte vad detta tackel ska vara till. Trekroken för tankarna till gädda men med denna tackling blir det värdelöst att fiska gädda.
    3. Du måste ha ett tackel avsett för den fisken du är ute efter. Du får inte sutare på gäddtackel. Var du ska fiska beror på vilken fisk du är ute efter.
    4. Betet kan ligga på just botten eller lite ovanför. Om du fiskar regnbåge t.ex. kan du använda flytande powerbait för att få betet att sväva ovanför botten.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      1. Det beror ju på spöets maximala kastvikt.
      2. Jag förstår inte vad detta tackel ska vara till. Trekroken för tankarna till gädda men med denna tackling blir det värdelöst att fiska gädda.
      3. Du måste ha ett tackel avsett för den fisken du är ute efter. Du får inte sutare på gäddtackel. Var du ska fiska beror på vilken fisk du är ute efter.
      4. Betet kan ligga på just botten eller lite ovanför. Om du fiskar regnbåge t.ex. kan du använda flytande powerbait för att få betet att sväva ovanför botten.
      Jo, fast jag förstår inte riktigt skildnaden imellan dem? :s Jag gjorde en enkel bild för att ge dig en inblick av hur jag ser det, funkar mitt sätt absolut inte, kommer man inte få en enda fisk på det? :s

Click image for larger version

Name:	aSkildnadeN.png
Views:	1
Size:	61,5 KB
ID:	1770996

Kommentera

Det är svårt att förklara bottenmete rent generellt.
        Gädda fiskar man oftast med glidande sänke och öppen bygel eller slirbromsen ställd på det lösaste.
        Paternostertackel skulle jag inte använda till gädda men det finns s.k. sunken paternoster till gädda men det är överkurs.
        Paternoster funkar till abborre men använd då hellre en enkelkrok.
        Sutare funkar också att fiska med paternoster men det är för sent på året för ett vettigt sutarfiske.

Använd sökfunktionen (eller Google). Sök: paternoster, bottenmete, feedermete m.m.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Det är svårt att förklara bottenmete rent generellt.
          Gädda fiskar man oftast med glidande sänke och öppen bygel eller slirbromsen ställd på det lösaste.
          Paternostertackel skulle jag inte använda till gädda men det finns s.k. sunken paternoster till gädda men det är överkurs.
          Paternoster funkar till abborre men använd då hellre en enkelkrok.
          Sutare funkar också att fiska med paternoster men det är för sent på året för ett vettigt sutarfiske.

Använd sökfunktionen (eller Google). Sök: paternoster, bottenmete, feedermete m.m.
          Tack för hjälpen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
          113 svar
          18 229 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg -martin-