Gäddmeteutrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmeteutrustning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmeteutrustning?

Har äntligen fått lite pengar i plånboken och då ska dom förstås så snabbt som möjligt spenderas på något
    Hade tänkt att införskaffa mig lite gäddmetegrejjor och undrar vad jag ska satsa på. Till en början blir det nog bara ett spö och en rulle, flöten taffsar osv? Vad tycker ni är en bra början som inte kostar alltför mycket? Hade nog mest tänkt köra dead-bait men också live-bait och kanske lite flötestrolling
    Nåt som är lite allround alltså. Kom gärna med tips.
    "There's always a bigger fish"

Om ska ha lite allroundgrejor tycker jag du ska utgå från de spön/rullar du har idag. Det går utmärkt att använda vanliga haspelspön bara de orkar att svinga iväg mörten.

Om du blir biten av mete med betesfisk (vilket du säkert blir...) kan du köpa lite kraftigare spö och kanske rulle med baitrunner. Men köp inte på dig en massa specialprylar innan du vet att detta fisket passar dig!

Om du väljer att vänta med spö/rull är det bara flöten (ca 15-30gr beroende på betesfisk) och resten av tacklet du behöver köpa. Det finns massvis med trådar om gädd- och ismetetackel på forumet, bara att söka!

/Martin

Kommentera

jag kör med spöt Fox Piker Heavy Deadbait 12´ 3,25 Lbs en rullen Shimano Baitrunner Aero RE och power pro lina, spöt fungerar fint till både gäddmete med live bait och botten mete med dead bait och även flötes trolling. rullen är jag riktigt nöjd med, mjuk och jämn gång och den är inte allt för dyr heller. sakerna köpte jag på poputackle.com

Kommentera

Ursprungligen postat av henke p
        jag kör med spöt Fox Piker Heavy Deadbait 12´ 3,25 Lbs en rullen Shimano Baitrunner Aero RE och power pro lina, spöt fungerar fint till både gäddmete med live bait och botten mete med dead bait och även flötes trolling. rullen är jag riktigt nöjd med, mjuk och jämn gång och den är inte allt för dyr heller. sakerna köpte jag på poputackle.com
        Passar toppen till Ålen också

www.deadbait.se eller .com för mer abra tips
        sigpic

Kommentera

tyvär så har jag alldrig tagit någon ål men jag och stigson ska dra ut på ett ål pass om några timmar.
          men spöt fungerar nog fin fint till ål.

Kommentera

ok tack Får se hur jag gör.

Kommentera

metegrejjor.

Hej, här kommer mina erfarenheter av gäddmetegrejjor, hoppas det är till någon hjälp.

Spö, jag har testat både ett Shimano Catana för 800 spänn och även billiga karpspön som jag nu inte kommer ihåg namnet på för 300:-. Shimanospöt var ju helt klart en bättre känsla i, men inte 800:- känsla. Spöna för 300 är klart prisvärda och fungerar bra, men har inga "handtag" som är vadderade, för 300:- får man dock råd med 2 spön för mindre än 1 för 800 så dessa två blev mitt val.

Rulle; Jag har en shimano baitrunner som fungerar utmärkt, men baitrunner är inget krav! Man kan ställa slirbromsen tillräckligt löst på de flesta rullar för över 500:- markera vart den är lagom och ställ den löst som attan, håll i spolen vid mothugg och ställ tillbaka bromsen, eller tvärtom. Shimano rullen kostade 1000:- och jag tycker nog den var prisvärd.

Lina: jag föredrar vanlig nylonlina 0,35-0,40 eftersom det är lättare att köra gummistoppers på den. Den är dessutom billigare än flätlina, dock lite mindre direktkontakt vid drillning vilket kan vara oskönt.

Tafs, flöte etc.: Jag kör drennan pike wire, en trekrok till stationärt mete och 2 trekrokar till flötestrolling/rodd. Över dessa har jag ett beteslås för att lätt kunna byta tafs. Över det en gummipärla, sen sänke på 17-25g (miljösänke ska det vara för naturens skull). Över det har jag ett dartsflöte 20 eller 30grams flytkraft, beroende på betesfiskens storlek. Flötena som jag glömt exakt vad de heter är suveräna, de går både att flötestrolla med samt meta stationärt och har även en behållare för lysstav om man vill fiska i skymning/gryning, dessa är jag mkt nöjd med. Enda problemet med dem är egentligen att man måste ha en gummipärla mellan stoppet och flötet, eftersom den krökta slangen i är ganska bred.

ett hett tips för tackel och dyl. är: www.metesidan.se

är det bottenmete du menar så har jag inte speciellt många tips men det finns lite på den sidan.

lycka till.

Kommentera

jag började med mina vanliga spön på 9 och 10 fot och den fungerade hyfsat men mörten flög allt för ofta åt fanders, och jag märkte stor skillnad när jag hadde inhandlat ett "riktigt" spö, även om problemet inte är helt borta. men av 10 kast men samma mört så flyger mörten av i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
                  Hej, här kommer mina erfarenheter av gäddmetegrejjor, hoppas det är till någon hjälp.

Spö, jag har testat både ett Shimano Catana för 800 spänn och även billiga karpspön som jag nu inte kommer ihåg namnet på för 300:-. Shimanospöt var ju helt klart en bättre känsla i, men inte 800:- känsla. Spöna för 300 är klart prisvärda och fungerar bra, men har inga "handtag" som är vadderade, för 300:- får man dock råd med 2 spön för mindre än 1 för 800 så dessa två blev mitt val.

Rulle; Jag har en shimano baitrunner som fungerar utmärkt, men baitrunner är inget krav! Man kan ställa slirbromsen tillräckligt löst på de flesta rullar för över 500:- markera vart den är lagom och ställ den löst som attan, håll i spolen vid mothugg och ställ tillbaka bromsen, eller tvärtom. Shimano rullen kostade 1000:- och jag tycker nog den var prisvärd.

Lina: jag föredrar vanlig nylonlina 0,35-0,40 eftersom det är lättare att köra gummistoppers på den. Den är dessutom billigare än flätlina, dock lite mindre direktkontakt vid drillning vilket kan vara oskönt.

Tafs, flöte etc.: Jag kör drennan pike wire, en trekrok till stationärt mete och 2 trekrokar till flötestrolling/rodd. Över dessa har jag ett beteslås för att lätt kunna byta tafs. Över det en gummipärla, sen sänke på 17-25g (miljösänke ska det vara för naturens skull). Över det har jag ett dartsflöte 20 eller 30grams flytkraft, beroende på betesfiskens storlek. Flötena som jag glömt exakt vad de heter är suveräna, de går både att flötestrolla med samt meta stationärt och har även en behållare för lysstav om man vill fiska i skymning/gryning, dessa är jag mkt nöjd med. Enda problemet med dem är egentligen att man måste ha en gummipärla mellan stoppet och flötet, eftersom den krökta slangen i är ganska bred.

ett hett tips för tackel och dyl. är: www.metesidan.se

är det bottenmete du menar så har jag inte speciellt många tips men det finns lite på den sidan.

lycka till.
                  Tack så mycket för tipsen

Kommentera

Baitrunner är inget måste vid gäddmete då man fiskar med öppen bygel.
                    Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-