Ja eftersom det finns 2 olika typer blir man fundersam, vilka för och nackdelarna är med de 2 alternativen då man aldrig ägt eller använt kastnät.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Kastnät, garn eller nylon?
Collapse
X
-
Verkar inte som detta var ett så hett ämne :P
Googlade innan jag startade tråden men fann inget på svenska. Testade då på engelska och där hade ämnet diskuterats förr
de flesta verkar föredra garn, sjunker snabbare och snällare mot betesfisken om man vill hålla den levande. Kan bli lite tyngre att kasta med när den väl är blöt 
Min engelska är inte så vass så jag hoppas jag förstått det rätt.
Någon annan som vill tillägga nåt?
-
Kan bara bidra med ett tips. Köp inte kastnätet som levereras i en box med gult lock (se länk) det var det sämsta skiten jag köpt.Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggVerkar inte som detta var ett så hett ämne :P
Googlade innan jag startade tråden men fann inget på svenska. Testade då på engelska och där hade ämnet diskuterats förr
de flesta verkar föredra garn, sjunker snabbare och snällare mot betesfisken om man vill hålla den levande. Kan bli lite tyngre att kasta med när den väl är blöt 
Min engelska är inte så vass så jag hoppas jag förstått det rätt.
Någon annan som vill tillägga nåt?
Visst var det knepigt att få in tekniken att kasta men det var inte problemet, saken var att dom hade lämnat stumpar av nylonlina samt vassa kanter precis överallt som nätet gång på gång fastnade i..
Fisk gick det att få och kasta med det men när man fick spendera en massa tid efter kasten för att bara reda ut alla ställen där den hade hakat fast så tröttnade man ganska snart.
Kommentera
-
Jag har ett sådant nylon nät som Daniel beskriver och håller med om att det är kass. Mitt gamla garnnät är lättkastat men svårt att rensa, samt att det är lite stort. Gjorde ett kast för någon månad sen och fick precis hela nätet fullt med små och medelstora abborrar. Tror det tog minst 30min att rensa.
Jag tänker köpa mig ett mindre nylon nät, för att slippa få så jävla mycket varje gång. Bättre att göra några kast extra om man vill ha fler..
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera