Bygga egna flöten, mitt sätt :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga egna flöten, mitt sätt :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har byggt flöten för gädd- & gösmete förr i tiden.
    I grunden har jag gjort dom av 45 mm päronflöte i frigolit.
    Jag har bytt ut plastpinnen till en kapad blomsterpinne som är 25 cm längd.
    Efter att ha täljt till blompinnen så att den passade hålet på flötet.
    Blompinnen har jag målat röd av vattenfast tusch så att färgen består.
    Sedan tog ett mindre lekande som jag nöp ihop till ca 0,6-0,7 mm öppning och en bit nylonlina 0,50 mm som jag lindade fast i nedre änden på blompinnen och lackade den med spölindningslack och lät det torka innan jag slutförde färdigställandet av flötet genom att ta 2 tejpbitar från vit tejp som jag gjorde till flaggor högst upp på pinnen så att man ser det om det skulle blåsa.
    Flötet klarar 15 g i sänke utan några problem samt mört på 60-80 g.
    Med 15 g sänke så syns bara den röda toppen på flötet.

Click image for larger version  Name:	IMG_20210301_115312734.jpg Views:	0 Size:	359,4 KB ID:	2572446

Click image for larger version  Name:	IMG_20210301_122830826.jpg Views:	0 Size:	398,1 KB ID:	2572447
    Skitfiske!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Skoj att fler sitter å nöter Materialen ! Här kommer några av de jag fetat ihop de må vara grova å de flesta Fungerar ! Man behöver int vara ett Äss för å Göra Flöten Minst Skrivet . Använder olika material främst Trä visst har gjort några i skumplast men nja he känns bara som en upprepning av de som säljs ..

Här är ett av "Waggler" modell gjord av Gåsfjäder alternativ t ungsvan he vette fasen men he duger !Rostfri tråd göö en ögla å smeta på epoxy å in i änden som nyps av ! Fram med fluo färger å börja kladda Benvit grund först givetvis å en libdning med Svart Tråd å sen på med Logotyp å Lack helst ett vattenfast .. tror nog nå enkwlt klarlack räcker till dehär ! Bärkraft "Några" blyn . Körde idag till trottin här i luleåälv efter betesfisk å Harr å de fungerar Minst skrivet .

Skoj när man finner en hög fjädrar å metar med Matchspöden Bra Nöje !
      ​​​​​​​/Paul Roger Nilsson
      Bifogade filer

Kommentera

Såja nu kanske det fungerar lite bättre !
        olika modeller å i olika Material å Former ! Glasspinnar är kickass å bygga stommar på å så är he gott med några Skruvade Ena .
        Diverse korkar från cava/champagner (cava korkarna verkar Bäst)

använt färger jag haft hemma å tråd å fantasi de mesta är lackade med Epoxy från olika leverantörer (många billigare blir gulgulare .. )
        men vadfan he fiskar lika bra å är Dynghårda ! De flesta är byggda förr Abbarn Harr å Gädda Gös Lax Öring lite tyngre lite bättre flytkraft ja vad mer (Vintern är lång i Norrbotten ) å då hinner man göra ett gäng !
        det syns även ett Vassflöte det var lite jobbigt å pillra ihop å även Lindningarna längs stommarna år å lite knepiga men de ser trevlogtrevliga ut .
        Det var några från mig Jo just det man ser även de Första i Nå Byggskum Enkla men duger !

/Paul Roger Nilsson Norrbotten
        Bifogade filer

Kommentera

Måst Skriva till "Martin" å de andra i början av tråden fint Byggt utav allihopa ! Satans vilket pill ni gör ordentligt fina Flöten !

Behöver ni Balsaträ kika in på "Svensk fiskeshop" det ligger i södra sunderbyn/luleå de har balsa till en fin peng !

Göra gäddflöte ? Måtta hur lång borr du har å kapa till 8mm kortare än totala borrlängd x2 så kan du göra dem själv bara borra från 2 håll ! Efter borrande ta å knalla in å köp "tubflugerör"/tubflugeslang" i nå plast någon mm tjock,smeta på epoxy å tryck in (spara några millimeter utanför åt båda håll för å bränna ändarna sist .
          (Nu har du säkert format balsat eller korkarna ) lås materialet med superlim vilket som helst duger !

Borra före du börjar Forma !

nu är det dags å grundmåla beroende på om du vill att det skall skrika eller bara vara ? Fluo färg på vitt blir mycket SKRIK ini vattne ..

måla signera gör alternativt en lindning för skönhet å en traditionell känsla ?
          flugbindningsprylar å du fixar det enkelt !

använt båtlack på jerkar tidigare å Nä int en chans igen !

Epoxylack köp blanda å smeta på Men Kom IHÅG att du behöver hålla i flötet å rotera detta så lacket flyter ut jämnt utöver ytan !

Jag kör bil å skäms int över att använda Epoxy som lack ! Snurra flötet tills härdat ca 15-30min å häng upp någerst i någon dag för bäst verkan .

sen äre bara ut å smiska vattne med dina Absolut Robustare Flöten !

Med varma Hälsningar
          Paul Roger Nilsson Norrbotten

Kommentera

Minns när man testade kastmeta med sugrör såväl i insjö som strömmande vatten tidigt 90 tal härliga minnen.

Kommentera

Hänger på .
              Mina kastflöten för makrillfiske. Gjorda av Abachi ett träslag med låg densitet. Utsågade grovt med sticksåg därefter täljda och sedan handslipade ( många timmar blev det , kul terapi). Kvistfritt träslag- lättjobbat. Pinnen spötoppar , lätt o hållbart.
              Flötet fäst i en ändan av flötlinan i andra finns krok o sänke. Ögla mitt på flötlinan som fäst mot huvudlinan med ögla.
              På de " dubbla linorna " knyts en glidknut som gör att jag snabbt kan justera djupet. Upplägget går under namnet Halmstad mete/flöte och har brukats i mynningen av Nissan sedan 1940 - cirka.
              Betena(dragen/wobblers) är gjorda av samma material men har inte undertecknad som pappa utan en kollega vid namn Isak.
              Peter b Click image for larger version  Name:	20221022_144822.jpg Views:	0 Size:	1,49 MB ID:	2609553Click image for larger version  Name:	20221022_144518.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2609554
              Senast ändrad av Peter B; 2022-10-22, 14:11.

Kommentera

Det har blivit många flöten gjorda sen jag skrev här i tråden senast. Nu har jag de flesta flötestyper i otaliga varianter. T.o.m. till toppknutet.

Superkänsliga antenner och vissa specialgrejer har jag köpt här: https://www.pole-floats.com/

På bilden ser ni att jag använt helt vanlig vass till många flöten. Hittar man på hösten hård vass som är någorlunda rak har man gratismaterial i massor.

Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-10-24, 16:20.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Hänger på .
                  Mina kastflöten för makrillfiske. Gjorda av Abachi ett träslag med låg densitet. Utsågade grovt med sticksåg därefter täljda och sedan handslipade ( många timmar blev det , kul terapi). Kvistfritt träslag- lättjobbat. Pinnen spötoppar , lätt o hållbart.
                  Flötet fäst i en ändan av flötlinan i andra finns krok o sänke. Ögla mitt på flötlinan som fäst mot huvudlinan med ögla.
                  På de " dubbla linorna " knyts en glidknut som gör att jag snabbt kan justera djupet. Upplägget går under namnet Halmstad mete/flöte och har brukats i mynningen av Nissan sedan 1940 - cirka.
                  Betena(dragen/wobblers) är gjorda av samma material men har inte undertecknad som pappa utan en kollega vid namn Isak.
                  Peter b Click image for larger version Name:	20221022_144822.jpg Views:	0 Size:	1,49 MB ID:	2609553Click image for larger version Name:	20221022_144518.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2609554
                  Dedär makrillflötena ser Ordentliga ut !
                  finns inget störiga än när flöten sväljs av strömmar å vågor :S

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Det har blivit många flöten gjorda sen jag skrev här i tråden senast. Nu har jag de flesta flötestyper i otaliga varianter. T.o.m. till toppknutet.

Superkänsliga antenner och vissa specialgrejer har jag köpt här: https://www.pole-floats.com/

På bilden ser ni att jag använt helt vanlig vass till många flöten. Hittar man på hösten hård vass som är någorlunda rak har man gratismaterial i massor.

Där ja nu snackar vi Finnish ! Superlim är ett sjäkla täcken ! Jag kommer köpa "cork seal" ifrån hilevel å köra som grund på korkarna , annars fungerar nog ett helt vanligt polyuretan lim .

Fint jag satt just å funderade på å köpa antenner för å göra sutar flöten nu tills i sommar .

Tog fisk på ett nyskapat i år å några till för den delen Skoj när det fungerar å även när Abborren å Gäddan stiger för å nafsa på flötena hahah

Kommentera

Två nya utav kinaätpinne som slipats ner å vinkorkar fluofärg av nå holländskt märke å svart unitråd som markörer på flötena .
                      lackade med apotekets nagellack de var det jag hade hemma Luktar smaskigt å täcker faktiskt ganska fint över korkn två lager så ska det nog hålla .

1300g färna på ett driv igenom en ström på ett eget antennflöte utav vinkork å ätpinne å efter det gjorda de tjockare vinkorkar avonflötena .

Öglorna gjorda utav ICAs gem de rostar int iaf .

Hälsningar Paul-Roger
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 219 visningar
                      0 gillar