Bygga egna flöten, mitt sätt :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga egna flöten, mitt sätt :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag väcker denna gamla tråd till liv.

Benste har rätt. Ekonomiskt lönar det sig inte att tillverka egna flöten och då räknar jag bara på materialkostnaden (arbetstiden ser jag som en trevlig form av terapi).
    Likaså är flötena de flesta tillverkar på egen hand sämre rent prestandamässigt.

Jag kommer dock att tillverka en hel del flöten som t.o.m. är bättre än de som går att köpa i Sverige.

Hittills har jag lekt och experimenterat med material och teknik. Balsa m.m. för 600kr är på väg hem till mig och finns det ett intresse så kommer jag här länka till mina äventyr...

Jag bjuder på en bild av mitt första flöte för strömmande vatten.
    Jag har också varit i tankarna på att göra lite egna flöten så jag kommer att följa denna tråd.
    Har en lite svarv och diverse andra bra att ha maskiner i mitt garage, dock inte fått tummarna loss att börja med flöten. Kommer alltid andra projekt före eller i vägen.

Kommentera

Bifogar bild på d jag menade. Kanske för svårt att göra själv?
      Bifogade filer

Kommentera

De minsta flötena (6 och 10 gram) är inga problem att göra men de större kräver ordentlig diameter på balsastavarna och då skenar materialkostnaderna.

Givetvis blir det svårt att göra flötet så linan blir genomgående samt kan fästas i flötets nederdel. Här får man nog välja en variant.

Jag har bara stavar upp till 25 mm i diameter.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-02-02, 15:31.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Balsan är kommen och det här är första försöket.
          Det blev någon form av avon/chubber/bobber.

Nu återstår det att köpa båtlack (både blank och matt) för att göra flötena 100% vattentäta och stryktåliga.

Kommentera

Jag skriver inte mycket kring processen än för jag provar mig fram och olika flötestyper kräver lite olika moment.

Det viktigaste för mig är att flötena blir vattentäta och håller formen. Efter formning/slipning tätar man med sealer (superlim funkar också men är svårarbetat). Sedan målar man och till slut blir det 2-5 lager med båtlack. Det går att pensla på men doppar man så blir det finare och tätare finish.

På bild min version och ett original från Drennan (Drift Beater).

Kommentera

Några av de senaste alstren. Med fastlimmat fäste så antennen kan bytas ut.

En sak är säker - superglue är inte kompis med båtlack. Epoxi och båtlack var det inga problem med.

Kommentera

Ser jäkligt fina ut!

Kommentera

Tack, Calle!

Det ljusare flötet ser finare ut i verkligheten. Det blev någon konstig spegling i glansen.
                  Jag börjar få in tekniken och vet vilka lacker, färger och lim som funkar ihop.

Nu känner jag mig mogen att tillverka 2-3 stora ”tävlingsflöten” till distansfiske. Modellen jag ska basera min variant på brukar kosta över 100 kr/st så det blir nog första gången det blir även ekonomiskt lönsamt. Men det blir nog längre fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Tack, Calle!

Det ljusare flötet ser finare ut i verkligheten. Det blev någon konstig spegling i glansen.
                    Jag börjar få in tekniken och vet vilka lacker, färger och lim som funkar ihop.

Nu känner jag mig mogen att tillverka 2-3 stora ”tävlingsflöten” till distansfiske. Modellen jag ska basera min variant på brukar kosta över 100 kr/st så det blir nog första gången det blir även ekonomiskt lönsamt. Men det blir nog längre fram.
                    Låter trevligt!
                    Sällan det är ekonomiskt att pyssla.. Men trevligt är det. Spec när man får till det ordentligt. Och känslan när man får fisk på nått hemmaknåpat är ju rätt mycke trevligare än när allt är köpegrejer.

Kommentera

Snygga, påminner om Ignesti-flötena som var i ropet när det moderna metet slog igenom i Sverige på 80-talet och som man svor långa eder över när man metade bort för de var så dyra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 219 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-  
                      Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59