Färdig bottenmeterigg/tackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färdig bottenmeterigg/tackel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färdig bottenmeterigg/tackel

Nu är det som så att jag skulle vilja testa bottenmete efter sutare/karp/braxen.
    Lat som jag är så har jag ingen lust att knyta ihop ett eget tackel. Då undrar jag om någon vet om det går att köpa en färdig rigg någonstans.

Svar uppskattas!
    //Viktor

Lär dig knyta själv, billigare, roligare och bättre. Halva grejen är ju att hålla på med riggen och tänka över den mest optimala lösningen, det är ju skitkul!

Kommentera

Vart lär man sig det nån stans då? Hittar nämligen inte nått på youtube. ;D

Kommentera

Fråga på forumet om hjälp, det finns otroliga mängder expertis här och du får bättre feedback än på youtube. Skapa ett ämne där du ber om specifik hjälp. Hur vill du bottenmeta? Vad vill du köra för bete?

Kommentera

Citerar ett inlägg jag tidigare gjort om braxenmete, simpelt med både flöte- och bottenmete. För att knyta en enkel bottenmeterigg för brax behöver du bara huvudlina (såklart), sänke, lekande, tafsmaterial (lina med andra ord) och en krok.

Enligt mig finns det inget ställe där man *bäst* metar braxen. Allting kan variera väldigt mycket beroende på vatten, braxens beteende/födoställen m.m. Jag fångar brax i vatten där dom kan finnas i otroliga mängder på 1.5meters djup på relativt mjuk dyig botten, 2-3meters djup med sandbotten där det fläckvis finns sjögräs som sticker upp ur sanden, även öppna vattenytor med djup på 3m+ där man kan ha turen med sig att mäska in ett stort stim med braxnar som nappar hela kvällen.

Vad har du för utrustning? Vanligt haspelspö? Feeder-/bottenmetespö? Längre haspelspö? Vore jag i din sits hade jag gett mig på antingen bottenmete eller flötmete, du vet ändå på ett ungefär där fisken finns så man behöver inte krånga till det alltför mycket. Fiska ditt flöte så att kroken och ditt bete är strax ovanför botten (ett par centimeter) eller så att din krok med bete är *ankrat* i botten, så kallat lyft-metoden. Braxen äter mestadels av sin föda när den suger upp insekter och dyl. från slam och bottenpartiklar. Är det bottenmete som är mest bekvämt och passar stället bättre, testa en glidande bottenmete-rigg. Braxen känner väldigt lite motstånd när den nappar på ditt bete (förslagsvis majskorn!) och du ser nappen lätt med spöt spänt emot sänket som ligger på botten.
          [ATTACH=CONFIG]56490[/ATTACH]

När du är vid sjön, stå och observera vattenytan innan du börjar fiska. Braxen är en fisk som kan göra sin närvaro märkt, när den är på födosök så suger och spottar den upp bottensediment och diverse godbitar den vill åt, och detta kan skapa turbulens i bottnen. Som på denna bilden t.ex, notera precis vid flötet till vänster att det "ploppat" upp bubblor. Braxen är nära betet, och action är väldigt nära.

Kommentera

Om du ska fiska med feeder har du här lite att läsa på engelska. Men feedern (mäskkorgen) kan bytas mot päronsänke. Fiskar du på närdistans så kan du kasta ut mäsk i form av t.ex. majs.
            The website for The Warren fishery in Stanford-le-hope, Essex. Four lakes set in 32 acres. Bream, Catfish (Wels), Common Carp, Crucian Carp, Eels, Koi Carp, Leather Carp, Mirror Carp, Perch, Pike, Roach, Rudd, Tench. Day Tickets available on the bank.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-07-14, 21:59.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tack för tipsen. Får se om jag testar att knyta nu i veckan

Kommentera

Fast man knyter "på plats". Det är egentligen bara kroktafsarna du kan ha färdigknutna.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                113 svar
                18 284 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg -martin-  
                Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59