RT superior Winklepicker 9 fot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

RT superior Winklepicker 9 fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• RT superior Winklepicker 9 fot

Någon som vet om detta spö duger för gäddmete? mitt conolon är för mjukt att kasta tung betesfisk med. det ska vara medium aktion på det och finns bla på olssonsfiske och kostar 249kr.. samt med 2 delad top står det

har någon några erfarenheter av detta spö så är jag glad att höra dem

eller ska man satsa på ett feeder-spö? skall enbart användas till gäddmete typ. gärna under 300kr
    Fish On!

varför ska du ha ett feederspö till gäddmetet?

Om jag inte misstar mej så är ett Wincklepicker spö till för mindre arter. Till gädd är det bäst med ett karpspö, inte feeder.
    Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ixu
      Någon som vet om detta spö duger för gäddmete? mitt conolon är för mjukt att kasta tung betesfisk med. det ska vara medium aktion på det och finns bla på olssonsfiske och kostar 249kr.. samt med 2 delad top står det

har någon några erfarenheter av detta spö så är jag glad att höra dem

eller ska man satsa på ett feeder-spö? skall enbart användas till gäddmete typ. gärna under 300kr
      "Winkle picker" spöna är bottenmetespö (mjuk topp) och tillverkas av olika fabrikanter med olika styvhetsgrad. Men in vilket fall som helst winklepicker är inte byggda för gäddmete. Bara dem styvaste av den typen kanske går att använda till sånt men det är inte rekommenderat.

Det finns en variant av "winkle picker" som heter ålspö (ell rod) men dessa är inte så vanliga i Sverige. Dem har styv klinga och mjuk topp och är speciell utvecklade för att bottenmeta efter ål, alltså med mjuk topp för att kunna kasta mjukt och att se nappen, men styva (heavy eller extra heavy aktion) för att kunna fiska ål (och även gädda). Dessa skulle passa till som du vill. Kanske. Du hittar sådana spö här .

Men just det spöet är ett mjukt sådant (jag har ett sånt) och har hel aktion och ganska mjukt. Mer än kanske 20 gr går inte att kasta. Jag har inte spöet framme men min åsikt är att leta efter ett kraftigare spö. För tills ett par år sedan fanns ett Superior Pike på 349kr, 11' och 25-75 gr. Dem är ute ur sortimentet nu.
      Senast ändrad av CDan; 2005-04-27, 15:27.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

ska nog köpa mig ett jerkspö istället.. mitt andra rt får tjänstgöra som spö för gäddmete denna sommar
        Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 328 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg -martin-