Gäddmete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddmete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddmete

Jag vill börja med Gäddmete gärna ochså efter gös och har några frågor
    1. Vilken storlek ska man ha på rulle baitrunner eller ej. Spö ska väl vara runt 2.75 och 12fot
    2. Ska man bottenmeta eller flötmete
    3. Antal spö måste man ha 3 eller fler. Skriv gärna egna åsikter
    Finns säkert mer saker jag har glömt är helt grön på predatormete. Tipsa om massa olika saker
    Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

Gäddmete

Här har du en bra introduktion till gäddmete, och mycket annat http://predatorfiske.blogspot.se/
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Samma här - mycket bra information. Mer finns även på den sidan http://www.metebolaget.se/2011/12/sa...e-efter-gadda/

Kommentera

Överskrid inte antal tillåtna spön i det vatten du fiskar. Jag flötmetar mest gädda och har gjort det med ganska många olika spön genom åren. Det är klart, de skönaste jag metat med har alltid varit 12-fots karpspön med 2,75-kurva, men det har även hänt att man lobbat iväg mörtar på 7-fotsspön på 10-30g i brist på annat. Mycket länge gäddmetade jag med Shimano Forcemaster 300XH 50-100g, ett grymt spö för gäddmete med tanke på den ganska förlåtande klingan, gick att skicka mörtar långt och med precision med de spöna. Flöt- eller bottenmete är smaksak, likaså dött eller levande bete, du får testa dig fram tills du hittar vad du gillar helt enkelt. Baitrunner kan vara bra om du bottenmetar, men inget måste. Om du flötmetar behöver du absolut inte baitrunner, det räcker att hålla koll på flötet.

Kolla gärna på artiklar på metebolaget och på Luis Rasmusens blog som Anders@gäddfiske.se och Sevenoak länkade ovan. Luis är kungen bland gäddmetare och har så varit i många år, och metebolaget är, om du frågar mig, Sveriges bästa metesbutik.

Var i Sverige bor du?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 228 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg -martin-