Mäsk till SIK ??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäsk till SIK ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäsk till SIK ???

Tja !

Jag ska fiska sik i en å och har funderat på att höja mina odds genom att mäska. Förrut har vi fiskat skärgårdssik utan mäsk, men en polare tog ett par på feedermete.

Är det nån som har erfarenhet av mäskning för sik och som kan tänka sig att dela med sig av dom kunskaperna ?

Jag har funderat på kattmat (torrfoder med fisk) och blodulver.....

Tack på förhand // Anders
    gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

prova att köra med en feeder fylld med maggot/mask/räkskal
    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Bara en liten erfarenhet. Allt som kan mätta siken bör du skita i! Tex troutpellets och blodpolver och lite mask klippt i småsmå bitar, och lite ströbröd så det precis binder i en stängd feeder gör susen... men när man bottenmetar dom i åar så hugger dom oftast sjukt snabbt så det gäller att sitta med spöt i väven...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mangotsson
        Bara en liten erfarenhet. Allt som kan mätta siken bör du skita i! Tex troutpellets och blodpolver och lite mask klippt i småsmå bitar, och lite ströbröd så det precis binder i en stängd feeder gör susen... men när man bottenmetar dom i åar så hugger dom oftast sjukt snabbt så det gäller att sitta med spöt i väven...

Tackar o bockar.
        Jag körde franskbröd i mixern och blandade med blodpulver och krossad kattmat (torr). Tänkt köra med öppen feeder och ganska seg blandning.
        gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Jag tar gärna emot ännu fler tips om mäsk för sik, om det är någon som sitter och tjuvhåller på det Gärna lite tips för fisket också för den delen.

Kommentera

Japp lite ideer till mäsk för sik tas tacksamt emot!
            Ska försöka i Vättern vilket kan försvåra det hela avsevärt.
            Förmäskning kan nog vara en god ide, eller?
            Så lite tips på vad man kan blanda i för att locka sik?
            Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
            www.solskensmetarna.se

Kommentera

vad jag hört så ska man akta sig väldigt mkt för att mäska mkt på sik. Eftersom de blir mätta fort. I skräbe tex är det i princip otänktbart verkar det som.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                vad jag hört så ska man akta sig väldigt mkt för att mäska mkt på sik. Eftersom de blir mätta fort. I skräbe tex är det i princip otänktbart verkar det som.
                Tror inte det blir ett problem med övermäskning, snarare problem med att locka in dom.
                Finns ju mängder med annan fisk och kräftskrällen som gladeligen hugger in på det som bjuds.
                Sen e det ju inte fiske i en liten å eller bäck i vättern då siken leker ute i sjön.
                Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo Visa inlägg
                  Tja !

Jag ska fiska sik i en å och har funderat på att höja mina odds genom att mäska. Förrut har vi fiskat skärgårdssik utan mäsk, men en polare tog ett par på feedermete.

Är det nån som har erfarenhet av mäskning för sik och som kan tänka sig att dela med sig av dom kunskaperna ?

Jag har funderat på kattmat (torrfoder med fisk) och blodulver.....

Tack på förhand // Anders
                  Brukar mäska med maggotts efter sikar i Norge varje år, funkar skitbra !! Kasta ut en näve över en ljus sandbotten på ca 1 m djup o dom kommer smygande, kul att bara titta på dem. Att man kan mätta dom med att mäska för mycket har jag då inte märkt av, tvärtom ju mer ju bättre. Problemet med siken är väl att den ofta lever ett pelagiskt liv vilket gör den svår att komma åt.

Kommentera

Grundförutsättningarna: kommer att fiska i Piteälven där den breddat ut till en stor sjö. Vet ett område där man brukar få en hel del sik på nät (nära land). Vattnet är klart och djupt med sandbotten. Förutsättningarna för bifångster, i form av främst harr och delvis även öring, är goda.
                    Kommer inte att ha möjlighet till någon förmäskning.

Jag tänkte mäska med lite groundbait blandat med blodpulver. Sedan tillsätter jag partiklar i form av sönderklippt mask och räka, samt maggots. Mäskningen kommer att bestå av ett par små bollar och sedan kör jag resten med öppen feeder på ena spöet. På kroken kommer jag att köra mask (ev. cocktail) på detta spö. Det andra spöet kör jag med stängd feeder med en 15-20 maggots i.

Tackel på båda spöna: vanligt paternoster med 50-80cm kroktafs i dimension 0,16. Krok i storlek 10-12.

Synpunkter på detta? Kan det funka? Mer tips tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                    113 svar
                    18 230 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg -martin-  
                    Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59