Rulle till mindre karp stor brax/sutare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till mindre karp stor brax/sutare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till mindre karp stor brax/sutare

Kommer under vårsäsongen röra mig från vatten med mindre individer till rögle dammar, som bekant huserar större individer av brax/sutare och även mindre karpar. behöver därför uppdatera min utrustning något, då den jag har idag är förhållandevis lätt!

Då jag bottenmetar med antingen methodfeeder eller boltriggar (för det mesta), vill jag ha en rulle med baitrunner funktion eller motsvarande (fram eller bak kvittar), något jag saknar idag!

jag kommer börja fiska efter den kända storbraxen 4-7 kg och kommer även så smått börja fiska efter mindre karpar (mindre lr upp till 10kg, man bestämmer ju inte vad som plockar upp betet ^^)! jag vill ha en rulle som jag kan använda till båda, så jag slipper investera i 6 nya rullar (dvs. om en sådan hybrid finns)!

spontana förslag på vad jag borde köpa?
    vad hade ni kört för rullestorlek till stor braxen/sutare/mindre karp?

har kikat lite på lite olika rullar:
    shimano DL 4000 FA
    shimano ultegra 5500 XTB
    DAiwa regal Z 4000/4500 br

Tar jag i för mkt, rullstorleksmässigt? jag vet inte, är ny på specimenfronten, men jävligt fast i träsket!

Hör med Fiskekompaniet alt Sportfiskegiganten.Båda är duktiga på specimenfiske och utrustning.

Kommentera

jotack jag hade för avsikt att bege mig dit en runda och höra med dom, så fort jag får tid.. Dock är jag låst på jobbet hela veckorna! vill dock först ha lite koll på vad marknaden har att erbjuda samt vad ni andra tycker! gillar inte att gå till butiker helt clueless! annars håller jag med dig om att fiskekompaniet (malmö) alltid har suverän service (kan inte tala om hur den är på SFG, då jag aldrig varit där)..

Kommentera

Själv fiskar jag karp och kör med två st 2,75 karpspön (Fox warrior. Ett st Chub Outcast 3,00 spö.
        Rullar Shimano 8000.
        Känns som jag får med ett ganska schysst område där för både mindre och större fisk.

Kommentera

Jag skulle inte vilja fiska sutare/brax med 2,75. Skulle satsa på lättare grejer, typ 1,5 till 2 punds specimenspön med 4000 rullar. Funkar bra till karp också, har tagit massor med karpar på mina 1,5 lb.

2,75 är bra till kasta långt med stora pva påsar eller feta feeders, men det krävs inte alls så tunga grejer för att få upp en normalstor karp. Blir tråkiga drillar på sutare med dessa.

Tips är att kolla drennans spöserier, finns många fina spön där.

Kommentera

Om vi snackar spö, så har jag redan bestämt mig för 1.75lb-2lb, till detta fiske, så på den fronten är det grönt!

är 5500 rullen för stor eller hade den funkat, vikten blir ju lite mer än på en 4000 men ändå.?
            vilka för och nackdealar har en mindre kontra en större rulle i detta sammanhang?
            min tankte är att slippa köpa nya rullar om man sedan riktar om sig helt till karp i framtiden, vilket gör att jag vill ha en lagom storlek inte för stor och inte för liten heller.. sen har du en poäng att man inte vill ha ett 2.75 spö för Braxen/sutare!

Kommentera

Jag har en shimano xt 4000 fa baitrunner, den är jävla skön och fin! riktigt nöjd!!! 2st spolar följer med oxå. Går att köpa billigt igenom ebay utomlands vilket jag gjorde.

Kommentera

En klassisk 5000 rulle funkar fint till 2 pundare. De 5500 jag set har varit big pit rullar och mer lämpade för renodlat karpfiske, lite stor enligt min smak till din typ av fiske. Jag kör shimano xt 4000 fa och de funkar kanon. Har även en 2500 dl fa (finns även denna i 4000 storlek) som känns lite plastigare men funkat fint i två år.

Kommentera

Det blev 3 st shimano xt 4000 fa.. längtar till mars/april!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                  113 svar
                  18 271 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg -martin-  
                  Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59