Ursprungligen postat av Piker from hell
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Karpspö
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av dllgJepp en viss grund-hårdhet måste man ju ha annars går ju spöt av. Men ett för styvt spö sätter istället för hård press på lina och krok mm som gör att man kan tappa fisk. Vet man att man "titt som tätt" kommer att få på 10kg gäddor och ska köra med de största betesfiskarna är ju självklart ett styvare spö att föredra. Men skulle jaag välja skulle jag nog köra lättare för att kunna ha lite känsla även på mindre fisk... typ 2.5lbs
Nån som har prövat RT C-14 Carpspön? Jag har kännt på feederspöna och dom är helt underbara! Lätta och spänstig aktion. Men att ge 1400:- för ett sådant är nog ganska många hundralappar fel?
Edit: Rullen ska du lägga mera pemngar på än spöet. Den måste ha en bra utväxling, så du snabbt kan få in lina och få kontakta för att trycka in ett mothugg. Att bromsen är jämn och fin underlättar drillningen markant, vem vill tappa sin drömfisk p.g.a dålig utrustning? En flytande lina kan vara bra vid flötmeteSenast ändrad av Flodebanan; 2004-11-25, 12:23.sigpic
Kommentera
-
Ingen gädda är så stor att den inte går att drilla med ett 2,5lb spö. Om man läser gamla Engelska gäddböcker så är det ofta spön runt 2lb (och då i glasfiber) som nämns. Ett styvare spö är bra om man ska kasta långt, eller om man måste göra brutalt hårda mothugg vid fiske med stora hårda betesfiskar. Jag har ett 3lb och även ett 13 fots 3,25 punds (till fiske med segelflöte), men de grova har gjort att jag tappat en del skapliga gäddor nära båten eftersom de inte är så bra stötdämpare. Om man inte vet att man ska kasta makrillar till horisonten så tycker jag att det är "overkill" med spön över 2,75 lb. Om du ändå bestämmer dig för ett grövre spö - se då till att det har en djup och fin aktion."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananDet står ju att du satsar på spcimenkarriären Bara fisk över 12kg som räknas, så ett 3lb. är absolute inget fel.
Nån som har prövat RT C-14 Carpspön? Jag har kännt på feederspöna och dom är helt underbara! Lätta och spänstig aktion. Men att ge 1400:- för ett sådant är nog ganska många hundralappar fel?
Edit: Rullen ska du lägga mera pemngar på än spöet. Den måste ha en bra utväxling, så du snabbt kan få in lina och få kontakta för att trycka in ett mothugg. Att bromsen är jämn och fin underlättar drillningen markant, vem vill tappa sin drömfisk p.g.a dålig utrustning? En flytande lina kan vara bra vid flötmete
har ett RT c-14 carp och jag tycker det är jävligt skönt.. feederspöna verkar inte heller vara dumma men jag jag hålla med dig om att dom e ganska dyra, fast jag gav under 1000 lappen för mitt.. funderade på att köpa ett warrior först men tyckte att c-14 kändes skönare!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnosIngen gädda är så stor att den inte går att drilla med ett 2,5lb spö. Om man läser gamla Engelska gäddböcker så är det ofta spön runt 2lb (och då i glasfiber) som nämns. Ett styvare spö är bra om man ska kasta långt, eller om man måste göra brutalt hårda mothugg vid fiske med stora hårda betesfiskar. Jag har ett 3lb och även ett 13 fots 3,25 punds (till fiske med segelflöte), men de grova har gjort att jag tappat en del skapliga gäddor nära båten eftersom de inte är så bra stötdämpare. Om man inte vet att man ska kasta makrillar till horisonten så tycker jag att det är "overkill" med spön över 2,75 lb. Om du ändå bestämmer dig för ett grövre spö - se då till att det har en djup och fin aktion.Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Grejen är ju som sagt innan att ett rätt klassat 3lb-spö ska ha en djupare (och mer förlåtande) aktion är en 2,75:a. Sen finns det ju spön som står klassade som 3lb som är stela som telestolpar, skräckexempel på det är t.ex Ron thomssons gäddspön MPX o XPS som fanns för några år sedan. De är inte särskilt roliga att fiska med! Men en perfekt 3lb:are är grym att köra gädda med, problemet är väl kanske att de bästa modellerna inte är helt gratis...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Gjorde en frankenstein lösning av två gamla flöten och en krok3 Foton
-
Kanal: Mete - Utrustning
2024-09-10, 15:39 -
-
Svar till Fiske med centrepinMartin, flötet du hänvisar till är ett stickflöte för lättare ström. Kan ha för lite bärighet om strömmen...1 Foto
-
2024-09-07, 09:43 -
-
Svar till Fiske med centrepinav -martin-Blev en sväng igen nu på morgonen, PB på öring som efter en snabb fotografering fick gå tillbaka. Och...2 Foton
-
2024-09-05, 13:13 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
|
113 svar
18 271 visningar
0 gillar