Vilka flötesvikter ska jag ha till dessa arter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka flötesvikter ska jag ha till dessa arter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka flötesvikter ska jag ha till dessa arter?

Hej alla rutinerade metare! Jag är relativt ny inom mete och jag undrar lite vad för flötesvikter som gäller vid: 1.Gäddmete, 2.Abborrmete, 3.Sutarmete och 4.Flundramete och vad ni har när ni metar dessa arter?
    Och vilket sorts flöte fungerar bäst?
    Är det kanske så enkelt som att vikten ska vara samma som betets vikt eller är det något annat man ska tänka på när man väljer flöte?

Tacksam för svar/Artur Söderlund
    Skitfiske!

Bra fråga det undra jag med lite

Kommentera

Kan bara säga vad jag använder, alla har lite olika preferenser, men here goes:

1. Gäddmete - 35g för det mesta
      2. Abborrmete - Mete med löja 12g, mete med mask beror på distans
      3. Sutarmete - Stillwater Blue i stl. 0,8 eller 1,6

Kommentera

Gädda 20-40g, beroende på betefiskens storlek.
        Abbore runt 10g.

Vikten är hur mycket vikt flötet kan hålla innan den dyker till en viss gräns på flötet, är alltid markerat.
        Till gädda (även gös) är som jag skrev 20g lagom för mindre betesfiskar och 40g för större betesfisk.
        Man vill tynga ner lagom mycket så fisken håller sig på plats, men ändå är hyffsat fri, därav olika vikt flötena håller.

Jag gillar så avlånga flöten som möjligt, tex drennan piker, så man kastar långt och så det blir så lite motstånd som möjligt när fisken hugger.

Kommentera

Sutarmete använder jag alltifrån 1.5grams Crystal Wagglers till Driftbeater flöten på 3.2gram, mycket beroende på VART jag fiskar. Djup och kastlängd skall bestämma vad för flöte du bör använda!

Efter abborre metar jag oftast med daggmaskar, gärna 2st på en 6:a eller 4:a, då blir det ett 3grams Loaded Crystal waggler-flöte. Grymt att kasta med!

Kommentera

Ursprungligen postat av ArturSöderlund Visa inlägg
            Hej alla rutinerade metare! Jag är relativt ny inom mete och jag undrar lite vad för flötesvikter som gäller vid: 1.Gäddmete, 2.Abborrmete, 3.Sutarmete och 4.Flundramete och vad ni har när ni metar dessa arter?
            Och vilket sorts flöte fungerar bäst?
            Är det kanske så enkelt som att vikten ska vara samma som betets vikt eller är det något annat man ska tänka på när man väljer flöte?

Tacksam för svar/Artur Söderlund
            Till gäddmete kan flöten från tex 20g upp till 50g användas men vanligast är nog runt 35-40g. Det är alltså flötenas bärförmåga man menar då och inte vikten på själva flötet.

Generellt oavsett vad man fiskar så vill man att fisken ska kunna dränka flötet med så litet motstånd som möjligt. Dvs man bör ha ett flöte som är så känsligt som möjligt och ändå klarar de förhållanden som råder och de beten som är tänkta att användas.

Fiskar man en levande stor Id krävs ett flöte med högre bärighet än om du flötmetar en mindre fisk till exempel. Dessutom kan du behöva blya en större betesfisk lite mer än en mindre för att den inte skall kunna simma hur som helst = större flöte.

Till abborre gäller samma sak, bara med nedskalade flöten samt blyn och betesfiskar. 6-10g för borre till exempel.

Finns rätt mkt flöten på marknaden men ett flöte jag kört mkt med är Drennan Piker som finns i en massa storlekar lämpade för både gädda och abborre (och gös).

Till sutare används till största del wagglerflöten som fiskas dränkta. Dvs flötets viktning är tillräckligt för att flötet skall sjunka men man ställer in djupet så pass att den klarar sig precis. Ett hagel ligger alltså på botten och toppen av flötet skall precis sticka upp ur vattenytan. Antingen drar fisken ner flötet och simmar iväg eller som vanligast, reser sig flötet och då har fisken betet i munnen och har lyft upp haglet från botten.

Behöver man inte kunna kasta långt är det givetvis en fördel med så känsliga flöten som möjligt, vill man kunna kasta en liten bit är till exempel drennan loaded chrystal ett bra flöte då det redan är viktat i änden och därmed kastar långt.

Ang flundramete är det nog inte särskilt många som bedriver flötmete efter denna art. Plattfiskar är i regel rena bottemete-arter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
            113 svar
            18 324 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg -martin-  
            Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59